Fördelar skall nyttjas, inte tas bort
Javisst, och hur kul är det att spela en magiker som aldrig har PSY..? Du skulle lika gärna kunna bestämma att krigare inte får ha vapen med sig, eller barden sin luta.
Att vara SL innebär inte att kirurgiskt klippa bort alla tänkbara fördelar en rollperson har; det gäller tvärtom att med jämna mellanrum komma på situationer där rollpersonerna får nytta av sina egenheter, må så vara om den nyttan ibland är begränsad.
Det är ingen poäng att skaffa sig förmågor eller färdigheter man aldrig får någon användning för; det är bara trist och motivationssänkande. Rollspel är ju faktiskt att spela ut sin karaktär, med alla dess valmöjligheter.
Beträffande ämnet i fråga så ser jag inget skäl till varför inte skulle kunna få låta rollpersonen flyga om han vill... Han får ju givetvis dras med konsekvenserna, som tex att han inte är vidare diskret, att folk i en stad inte tror han är riktigt klok eller att eventuella bågskyttar i en strid kanske riktar in sig på honom, men om det finns en fördel att vinna med besvärjelsen så varför skulle man vara sur för det? Problem är ju till för rollpersonerna att övervinna; bara för att det inte går till såsom SL tänkt sig innebär inte att det är ett dåligt sätt.
Rent tekniskt (dvs enligt reglerna) sett så finns det inget som hindrar att man kan flyga och lägga besvärjelser samtidigt, även om detta givetvis är upp till SL att ändra om han så finner lämpligt. Man kan dock undra om det i så fall kräver magikerns fulla koncentration även vid besvärjelser som Kamouflage, Stålslag eller Brinnande Hand: i så fall försvinner själva poängen med besvärjelserna en del...
Man kan också fråga sig varför besvärjelserna har varaktighet i stället för Konc.
Ta inte det här som något personangrepp förresten.. Det är inte min mening... Ämnet har emellertid varit lite aktuellt och en het potatis i våran spelarkrets så jag är lite agiterad