anth;n13084 said:
Jag är på jakt efter rollspel där det finns flygande skepp.
Det kan vara allting från flygande segelfartyg till zeppelinare.
Om de flyger i luften eller i rymden spelar ingen roll.
Jag är dock INTE intresserad av flygplan eller moderna rymdskepp som i star wars eller star trek.
Jag vill veta:
- I vilket rollspel finns de med?
- Heter de flygande skeppen något speciellt i spelet?
- Hur ser de ut? (gärna bild)
- Hur fungerar de, vad är det som får dem att flyga?
- Vad tycker ni om just de flygande skeppen, bra eller dåliga, häftiga tråkiga?
Reklam för ännu inte utgivet spel:
Blå Himmel har flygkryssare, och de var på sitt sätt orsaken till att det Stora kriget bröt ut. När Weldland byggde den första flygande kryssaren,
SMLS Zerstörer, så ändrades i princip reglerna för krigföring med bieffekterna att alla dittills avskräckande effekter försvann plus att styrkeförhållanden helt nollställdes. Flygkryssaren kunde snabbt (20-30 knop) ta sig djupt in bakom fiendens linjer och bomba knutpunkter och administrationscentra med nästan tusen ton bomber och granater, och det enda som i princip kunde hindra den var en annan flygkryssare.
Grejen var dock att det bara fanns en,
SMLS Zerstörer, och fältet var helt fritt. Så länge som alla andra kunde skaffa flygkryssare så var de med på banan igen, istället för att ligga långt bakom Weldland och Merovias enorma stående arméer. Så vad som hände var att en dödlig kapprustning uppstod, med tillhörande ökade spänningar och upptrissad propaganda.
I augusti 1872 brast det.
---
Flygkryssaren är ett skepp, men dess köl byggs för att husera Zehntruder-maskinen och hålla uppe skeppets tyngd i luften och samtidigt skydda det för artillerield nerifrån. (Anfall nerifrån är något som vanliga kryssare och slagskepp inte behöver bry sig om, så de har bara ett pansarbälte på sidorna.) Skrovet är något av en kompromiss, eftersom kölen också ska fungera i vatten – det finns inget sätt att hålla hela tyngden på något landställ och tyngden av skeppet pressar ojämnheter i marken genom plåten, så man landar dem i vattnet. Dessutom måste ångmaskinerna gå på högsta effekt för att upprätthålla trycket i kompressorn, vilket gör att räckvidden i luften är begränsad. Till exempel så hade SMLS Zerstörer en räckvidd på 6000 sjömil på vattnet, men bara 500 sjömil i luften.
Zehntruder-maskinen är i princip en stor ångdrivenkompressor som sätter eterit-olja under extremt högt tryck. Eterit är en oljerik bergart som under tryck får förmågan att avleda eterflödet, och på några ställen i Europia har kombinationen av eterit, bergformation och erosion lett till uppkomsten av fyra flygande öar. Det var dessa som geologen doktor Zehntruder studerade, och kunskapen därifrån omsattes i praktiken till Zehntruder-maskinen.
---
Så här skulle de kunna se ut (bilder från webserien Alpha Shade).