Nekromanti Flying Daggers

Evil Peter

Hero
Re: Bildbevis (ett till)

Ja, det var ju uppenbart så att jag glömt detaljer i scenerna då de ju böjer sig mer än jag mindes. Det är dock inget jag hakar upp mig något på då det inte är någon större böjning av verkligheten än mycket annat i dessa filmer. Det fungerar dock mycket bra estetiskt på det sättet det används och i att det känns annorlunda från det man alltid ser annars.

Men smaken är ju som den är och det är ju sådant man får ta om man tittar på filmer med genrer man inte tycker om. :gremwink:

Evil Peter

Hero
Re: Zhang Yimou och latexboffer

Wushu betyder väl ungefär stridskonst och det betecknar mycket riktigt även riktig kampsport. Har bl a själv tränat wushu-stilen Shaolin O Shin Chuen själv. Tycker inte det är så konstigt att uppvisning av en stil och det vanliga utövandet av den går under samma namn då det rör sig om stridskonst i båda fallen. Det är snarare benämningen "kung fu" som skapar den stora förvirringen enligt mig då det inte egentligen har något med stridskonst/kampsport att göra då det mer betyder oerhörd skicklighet inom något (lite vidare begrepp än wushu).

Men tack för förklaringen om svärdet. Det sista du skrev förklarar mycket om varför de wushu-filmer jag sett ser ut som de gör med svärden. :gremsmile: