Nekromanti Flyttade inlägg

Krille

Super Moderator
En sak som jag har funderat på ett tag är flyttade inlägg, specifikt de som ursprungligen postas i generella forum även om de egentligen handlar om ett specifikt spel. Tanken exemplifieras alldeles ypperlig av Brunalvens fråga om Skymningshem: Andra Imperiet, som först postades i rollspelsforumet och sedermera flyttades till Rävsvans-forumet.

Tja, inget fel med det, egentligen, det är ju där det hör hemma.

Eller gör det det?

Det finns två invändningar som jag har mot att flytta trådar.

1) Svårt att hitta inlägget som försvann. Postar jag en tråd någonstans och den försvinner, hur ska jag tolka det? Har jag gjort ett brott mot forumsreglerna, och fått smisk på fingrarna? Är forumssystemet trasigt och äter upp trådar? Och även om jag listar ut att tråden flyttats, hur ska jag hitta svaret på min fråga? Det är ju inte säkert att jag vet att det är Rävsvans Förlag som ger ut Skymningshem: Andra Imperiet, eller att Engel egentligen är ett d20-spel.

2) Fanboys. Vissa forum har en stor andel fanboys (eller i Rävsvans fall snarare otaku, vilket är samma sak fast på japanska), vilket leder till att frågan helt enkelt inte får ett sakligt och nyanserat svar. Endast fanboysen svarar och endast ur ena sidans synvinkel, eftersom endast fanboysen hänger på forumet i fråga.

Om den som flyttar tråden lämnar en hänvisning (dvs ett inlägg i stil med "Tråden har flyttats till [länk]Rävsvans-forumet[/länk]", och med samma titel, så löser man problem 1. Förhoppningsvis skulle man även kunna lösa problem 2 i samma veva om man dessutom lämnade kvar originalinläggets text i citatruta. Då får de som läser tråden ett hum om vad den handlar om, så att de kan klicka på länken och läsa vidare.Låser man sedan hänvisningstråden så löser man även problemet med att man får diskussion om ämnet på fel ställe.

Åkej, det är åtminstone två moment extra för den stackars moderator som flyttar tråden, men det gör det så mycket lättare för användarna. Det går säkert att automatisera också, men då måste ju någon koda den funktionen.

Troberg

Sinister eater
Om den som flyttar tråden lämnar en hänvisning (dvs ett inlägg i stil med "Tråden har flyttats till [länk]Rävsvans-forumet[/länk]", och med samma titel
Har sett det på andra forum och tycker det är en bra idé, med det lilla tillägget att "markörinlägget" bör vara låst så att diskussionen inte fortsätter där.

Det är speciellt viktigt med tanke på att det ofta är nykomlingar som postar i fel forum och antagligen inte har en aning om vad som hänt eller var inlägget tagit vägen (hade de haft en aning skulle de antagligen postat i rätt forum från början).

Med andra ord:

Håller med.

Jaggernaut

Hero
Svårt att hitta inlägget som försvann. Postar jag en tråd någonstans och den försvinner, hur ska jag tolka det? Har jag gjort ett brott mot forumsreglerna, och fått smisk på fingrarna? Är forumssystemet trasigt och äter upp trådar?

Är det inte så att personen vars tråd har flyttats får ett pm som säger att det har det. Har för mig att min spelare fick ett sådant pm då hans tråd flyttades, är dock inte säker på att han verkligen fick ett sådant men, men.

Troberg

Sinister eater
Är det inte så att personen vars tråd har flyttats får ett pm som säger att det har det.
Jag har aldrig fått ett sådant och det hjälper i vilket fall inte andra som vill följa tråden. Dessutom är det knappast mer jobb att skriva ett inlägg än att skriva ett PM.

Jaggernaut

Hero
Jag har aldrig fått ett sådant och det hjälper i vilket fall inte andra som vill följa tråden.

Hmm? Då kanske jag har fel då (om det nu inte är så att du aldrig har fått en tråd flyttad :gremtongue:) men jag tycker mig minnas att han klagade över tråkmånsen (vid wrnualias, ehh användarnamn och hur skulle han veta vem som flyttat hans inlägg om han inte fått ett pm?) som flyttade hans inlägg med en sådan där gnällig röst som han brukar använda då han klagar över någon annan som klagat, den har man fått höra :gremcrazy:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Medhåll.

Jag har alltid sett problematiken som flyttade inlägg medför och har sedan länge börjat PMa trådstartaren om att hans inlägg är flyttat, någonting som jag skulle vilja se automatiserat.

Men ditt förslag att lämna en låst tråd med hänvisning och länk är mycket, mycket bättre. Dessutom har jag sett andra forum göra det, vilket ser både snyggt och högst funktionellt ut.

Däremot kan jag säga att det börjar bli rätt mycket för den enskilde moderatorn att göra vid modererande. Först hitta inlägget, utvärdera det, (eventuellt diskutera det med resten av moderatorerna om det är viktigt), hantera inlägget, skriva ett pm till användaren samt skriva in modereringen i moderatorarkivet. Fler moment är inte önskvärda, säger jag lite egoistiskt :gremwink:

Kunde jag programmera php så skulle jag med stort nöje och entusiasm programmera en sådan funktion du talar om själv. Nu är det tyvärr så att jag inte kan det. Så om någon med kunnandet och viljan finns så skulle åtminstone jag (och säkerligen merparten av forumets användare) bli väldigt glad(a).

/Naug

Rising

Vila i frid
På Sverok så lämnas den gamla tråden kvar, fast låst (gissar jag) och markerad på ett visst sätt så att men redan på forumssidan ser att den här tråden har flyttats till ett annat forum. Det är en rätt bra lösning, så vitt jag kan bedöma.

seinet

Swashbuckler
Det händer att den som flyttar inlägget är vänlig och samtidigt skickar ett PM där han säger att inlägget har flyttats och med vilken anledning, det var i alla fall så jag gjorde när jag var med i red. och modererade lite. Förhoppningen är att inlägg skall flyttas innan någon svarat på dem, på detta sätt behöver folk inte heller leta upp inlägg som försvunnit spårlöst (ifall man, som jag antar att de flesta här är, är selektiv med vilka forum man väljer att följa).

Anledningen till att personen, vars inlägg blivit flyttat, fick ett PM av mig var för att just undvika att samma person tänker "Oj, mitt inlägg har försvunnit. Jaja, då postar jag ett nytt".

/Seinet Wintermute - Har en skitsnygg bakgrundsbild på BloodRayne nu :gremsmile:

Jaggernaut

Hero
Okej, alltså... [ANT+OT]

Det händer att den som flyttar inlägget är vänlig och samtidigt skickar ett PM där han säger att inlägget har flyttats och med vilken anledning, det var i alla fall så jag gjorde när jag var med i red. och modererade lite.

...var det inte forumstomten som varit viskat i mitt öra. Han kan mycket väl ha fått ett sådant pm då som han sedan berättade/klagade över för mig.

Johan K

Gammal & dryg
Jupps, det vore ju en smidig grej om det kunde fixas ja. Allt för att slippa förvirring om flyttade inlägg.

/ Johan k, som hopas att det inte är för svårt att göra en sådan grej

Rickard

Urverk speldesign
Re: Okej, alltså... [OT]

"...var det inte forumstomten som varit viskat i mitt öra. Han kan mycket väl ha fått..."
Meh! Kan du sluta skriva Han med en länk? :gremsmile: Jag tror ju att det är jag.. :gremsmile:

/Han som börjar tro att folk gått ihop i en transpirerande konspiration

Jaggernaut

Hero
Re: Okej, alltså... [OT]

Meh! Kan du sluta skriva Han med en länk? Jag tror ju att det är jag..

Och varje gång så får du en överraskning då det står han med blå färg på texten och det inte är du :gremtongue: Jo ja jag kan väl sluta med det innan dina konspirationsteorier tar över och du blir paranoid :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Användare som får sina inlägg flyttade ska få ett PM av moderatorn som flyttade det, med anledning och gärna en länk eller liknande till inlägget. Så har jag gjort sedan början av november då jag bkev forumredaktör, och så har jag ju faktiskt skrivit att vi bör göra.

Angående fanboys så är det ju likadant, fast tvärtom ofta. Då är det ju inte flytten som är problemet utan folket som svarar.

Om det går att göra automatiskt så vore "spökinlägg" (låsta trådstarter med hänvisning till det flyttade stället) och automatiska flytt PM underbart, men tills vidare fungerar det rätt bra, vad jag märkt. Som Naug säger, moderatorn har en del moment att gå igenom och att spöka inlägg känns inte riktigt värt det, så länge PMet skickas vilket det ska.