Nekromanti Flyttbestyr -- rollspelsållning

Dilandau

Myrmidon
I sommar ska jag flytta till en mindre och dyrare lägenhet. Därför har jag redan nu börjat packa ner mina böcker och rollspel. Mindre lägenhet innebär mindre hyllutrymme för alla rpgn, så därför har jag börjat sålla bland spelen. Jag lägger somliga i lådor märkta "Till källaren" och andra i ... tja, omärkta lådor som ska upp i lägenheten.

Jag vet inte vad det säger om min smak, eller mina prioriteringar, men utav säker 100 olika rollspelböcker är följande de enda som inte åker ner i källaren:
* Västmark (spellet 2 ggr)
* Mutants & Masterminds 2ed (aldrig spelat)
* Silver Age Sentinels (spelat, men reglerna suger)
* Mutant UA (reviderade utgåvan, aldrig spelat)
* Nobilis (trots att boken är "kattskadad". Aldrig spelat)
* Spirit of the Century (spelat och uppskattat)
* Burning Wheel (aldrig spelat)

Gamla trokänare som D&D och Vampire åkte obönhörligen ner i källarlådorna. Samma sak med DoD Trudvang, som jag ofta tummat på och tänkt "om det ändå hade ett register så skulle jag dra igång en kampanj".

Det verkar som om jag väljer spel efter ... förhoppning? Eller ambition? Eller helt random wooowooo-like.

Har ni någon sorts personlig ranking av era spel? Kanske får vissa spel stå på den "fina" hyllan, medan andra ligger mer undaskymda i garderoben? Hur sorterar ni era spelböcker, helt enkelt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag flyttade till en så stor lägenhet att jag fick in en hylla som rymmer alla mina spel. :) I ett år till ungefär, i nuvarande anskaffningstakt. Sedan blir det att börja ställa in saker i inre rummet. Först ut blir saker som jag bedömmer att jag aldrig, någonsin under några omständigheter kommer att spela.

MrG

Swashbuckler
När jag flyttade ned till Götet kom rätt lite rollspel ned i första vändan. Om jag minns rätt var det:

-Call of Cthulhu (bas rollspel för mig och alltid bra att ha)
-Adventure! (bra metakapitel om kampanjer och jag trivs mer systemet)
-Castel Falkenstein (för det vill jag köra mer med)
-Baron Münchaussen (vilket jag nog inte behöver reglerna till, men det är så litet)
-Soap (för att det ska spelas mer så jag får flyt i det, det av spelen som bara var kört en gång)
-Red dwart (nyköpt då, inte spelat, har det för plottlistan)

och så en tidskriftsamlare med bra scenarion, en bok med tvåvåningshus från sekelskiftet och en låda tärningar.

Nu har resten flyttats ned och tror att alla rollspel finns i bokhyllan igen (kanske åkte nått i en låda för den GothConaktion vi kommer ihåg att ta med oss grejor till)

-Gunnar (väljer spel efter trolighet att användas, undantaget nyheter)

Johan K

Gammal & dryg
Har ni någon sorts personlig ranking av era spel? Kanske får vissa spel stå på den "fina" hyllan, medan andra ligger mer undaskymda i garderoben? Hur sorterar ni era spelböcker, helt enkelt?
Well, jag plockar upp klabbet på bokhyllan min. Oavsett vad det är för spel, om jag kommer att spela det eller ej. Är som skagt lite av en sammlare spå rollspel & vill mer än gjärna visa upp vad man har, oaveste vilket spel det är.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag ållar inte mina rollspel

(Du missade nog ett "s" i rubriken... :gremblush:)

Jag har en hylla med allt pre-1994 (bortsett från första Dark Sun-lådan som ligger framme för att den ska läsas) i sovrummet, och ett par hyllplan med nyare grejor i vardagsrummet. Min samling är hyfsat trimmad; jag har sålt allt som inte antingen har ett nostalgiskt värde (ohyggliga mängder Äventyrsspelsgrejer), är spelbart (väldigt få spel) eller ger inspiration på annat sätt. Det jag inte skulle kunna vara utan för tillfället är SotC+Hollow Earth Expedition (det vill jag testa), Sorcerer, Sorcerer & Sword och Dictionary of Mu (dito), Castle Falkenstein för att jag någon gång ska se till att dra igång och spela det, samt Burning Empires och Nobilis för att jag borde läsa igenom dem. Ungefär. Resten skulle kunna arkiveras på ett ställe jag hade tillgång till en gång i månaden, eller så.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Flottyr

Jag har framme i princip samtliga av mina rollspel. De står prydligt ihopträngda på två Billy-hyllor (jag har inte mer rollspel än så till skillnad ifrån vissa gamla stötar med för mycket pengar). Eftersom jag inte har spellett alls på ett ganska bra tag nu så använder jag mig främst av dem som referensmaterial i mitt skrivande. En del av dem borde jag läsa igenom ordentligt också. Även om det säkert inte stämmer så inbillar jag mig att de rollspel jag skulle sålla bort och lägga undan skulle vara precis de rollspel som jag av någon anledning skulle behöva strax därefter. Så därför får spelen stå kvar där de står.

Arfert

Facit
jag har mina spel som är i boxar i källaren (de flesta, med få undantag), resten i bokyllan...

Rickard

Urverk speldesign
jag har mina spel som är i boxar i källaren (de flesta, med få undantag), resten i bokyllan...
Vilka är det då?

---

Själv har jag inte såpass många böcker.... *räknar* ...shit, jag har ju bortåt 70-80 böcker. Ehm, vad jag menade var att jag inte har så många rollspel, drygt 10 stycken varav de flesta (alla utom fyra) är endast en bok och saker som jag nog aldrig kommer att spelleda. De rollspel som är oattraktiva (mestadels de som är av många böcker) har jag i en LP-låda i lägenheten där jag kan dra fram rätt bok vid rätt tillfälle

Sedan har jag vissa "skrytböcker" ståendes i någon hylla. Det är Feng Shui, Unversalis, Saga, Agone och Tellus. Anledningarna är i följande ordning; häftigt, särpräglat, korrläst, underbar världsbeskrivning och konfirmationsspel. Det är saker som jag vill snacka om när rollspelare är över.

/Han som har rollspelskartonger liggandes på ett skåp, men det för att han inte vet var han ska ställa dem

Ymir

Liten kantbaron
Jag prioriterar framförallt hur glassiga ryggarna är. WoD-spelen har således konsekvent bäst hyllplatser; vid sidan om Eon eftersom jag spelar det hela tiden och vill kunna komma åt böckerna. Men om vi bortser från sådana praktiska detaljer; är det trots allt WoD-spelen som skulle åka ut sist. De ser snyggast och mest spännande ut i hyllan; och är de jag skulle skämmas minst för (läs: inte alls) om jag tog hem en brud eller nåt. Sån tur därför att WoD utgör merparten av min rollspelssamling, typ. :gremsmirk:

- Ymir, har bara två hyllplan rollspel

Vavva

Swordsman
Eftersom jag lider av ett visst mått av freeform så rankar jag inte mina böcker alls. Däremot så har jag naturligtvis vissa karaktärsmappar som ligger högre upp i kaoshögen på skrivbordet än andra. I och med att de jag spelar med dock är rätt förtjusta i att ha fnuttar på sina karaktärsblad så litar jag dock helt på att DE håller i böckerna och har koll och har sina egna rankings. :gremwink:

Yokiboy

Veteran
Jag har nog samma stil som Gunnar nu för tiden. Jag har spel framme på hyllan som jag spelar eller hoppas får spela. Annat skit har åkt undan och jag hoppas lyckas dumpa dem efter sommaren.

Mvh,

Jocke

Kultkult

Veteran
Jag har numera alla spel på vinden eftersom de få gånger vi spelar, så blir det danska konventsäventyr nedladdade från cyberrymden MEN hade jag haft spel framme så hade det varit spel med snygg layout och stämningsfulla bilder.

Krille

Super Moderator
Här ska visas:

Översta hyllan till vänster är lite osorterade boxar som får stå där, antingen för att jag saknar tillhörande spel (Shadow World till Rolemaster), för att de är generella nog att funka med flera spel (The Way of D'Era, funkar till Last Unicorns olika Star Trek-rollspel) för att de är lätt/nästanbrädspelsversioner av något annat spel (Alternity, Star Wars: Invasion of Theed), eller i D&Ds fall för att det är ett svenskt spel. De två engelska boxarna följer med bara på köpet.

Resten av översta hyllan är för svenska spel, i godtycklig ordning. En klarplastmapp till höger innehåller Fenix och en trämapp innehåller osorterade konventsäventyr.

De tre nästföljande hyllorna i mittsektionen innehåller spel i bokstavsordning med tillhörande moduler. GURPS sticker in på en halv hylla i höger, men är lustigt nog också i bokstavsordning: Jovian Chronicles börjar på nästa rad i mittensektionen.

Längst ner finns en klase med spel i mindre format, exempelvis Ä-spels gamla boxar, Saga, BESM 2, All Flesh, Conspiracy X och Witchcraft. Där finns även en liten indie-sektion med Burning Wheel, Panty Explosion och Dread.

Till höger, under GURPS och över brevkorgen, finns en klase moduler utan tillhörande spel. Dessutom finns tre exemplar av Västmark där. Ett är mitt interna korrekturexemplar. Två andra hittade jag undanstoppade nånstans i min garderob, och de tänker jag få snyggt inbundna och ha som ultrasuperduperhejdundrans-rare priser.

kängtrollson

Veteran
Själv har jag det mesta stående i mina föräldrars gästrum (där bland annat alla böcker de aldrig läser förvaras). Det jag har i lägenheten är det som är kul att läsa, eller som faktiskt spelas, nämligen följande: Saga, En Garde!, Tekumel, Talislanta, Chock, DoD -84 (den gosigaste utgåvan) och Gurps 4 ed.

Sanjuro

Warrior
Hur många av de rollspel som du äger uppfyller de krav som du ställer upp i din signatur?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, det är ju bara de två första punkterna som rör själva "boken", de andra två är ju ett sätt att använda innehållet i boken.

Exempel på spel som fyller de första två är tex Gamla Mutant, Flashing Blades, Cat och D&D, om jag ser till köpespel. Sedan finns det ju en del hemmabyggen, som tex DeBracys och mitt spel som kanske heter Bläck, Höstdimma eller andras hemmabyggen i form av Dogmaspelen. Totalt kanske 10% av samlingen.

Dock, jag har bytt spelstil några gånger nu efter att ha spelat i två decennier, så jag inser att spel som inte passar mig precis just nu kanske kan komma att passa mig längre fram då jag gillar något i deras setting, tex Spaceship Zero eller Burning Empires, eller har som har intressanta regler som TSoY eller Serenity även om jag inte orkar med dem just nu.

Spel som är kandidater på att åka ut är Eon (Tjock box, lappverksvärld och en styggelse regelverk), Rolemaster (Som jag spelade en del förr men som kräver att både jag och min spelgrupp blir sjukpensionärer eller motsvarande för att vi skall finna tid till reglerna, dessutom har inte spelet någon värld), Phoenix Command (som nog är ett brädspel egentligen.), Twilight 2000 (Som lumpen förstörde fullständigt.) eller varför inte Ankh (Som är på ett språk jag inte förstår, och till råga på allt en ripoff på ett spel som jag har på ett begripligt språk, D&D.).