Nekromanti Flytten av Dimfrosts tråd om nanoapa

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag vill bara säga att jag tycker flytten av tråden om Dimfrosts nanoapa är galen :gremsmile:. Hans blogg är utan tvekan on topic för rollspelsforumet eller för den delen forumet om rollspelsmakande. Den har har många vinklingar som åtminstone jag upplever som fräscha och intressanta. Dessutom sägs saker och ting med humor och stil, och den som bemödat sig att läsa ordentligt hade aldrig behövt bli lurad (d v s det står ju tydligt i bloggen hur det förhåller sig om man nu skulle missat alla andra hintar). Man blir ju nästan lite generad när man ser modereringen.

Flytta tillbaka tråden där den hör hemma tycker jag, oavsett om det kommer fler kommentarer i den eller inte. Man ska väl inte behöva hamna i off-topicforumet när man söker efter spännande idéer om rollspel eller kritik av befintliga rollspel?

Menar

Christian, glad nanoapaläsare

Dimfrost

Special Circumstances
Diskussion pågår men det är inget vi kan kommentera än. Min ståndpunkt är ju i alla fall uppenbar. :gremsmile:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Jag håller också med. Det är inkonsekvent och olämpligt.

Trådar har aldrig flyttats därifrån förut med sådan motivation, även då de spekulerat i spel som inte ännu släppts. Titta till exempel på tråden om eventuell sex i Noir innan det släpptes, eller trådar med allmänt "jag längtar efter att produkt X ska komma". Jag har haft flera Generica-trådar där, och det är ännu inte formellt släppt (sorry, men det kom verklighet mellan, det är på gång). Hade Noir-tråden flyttats som det senare hade visat sig att ett blixtnedslag hade förstört alla kopior av Noir och det aldrig skulle ges ut? Innan något är släppt så är det aldrig mer än en potential till ett spel, och jag tror inte att vi ska ge oss in i att försöka mäta gissade potentialer mot varandra.

Uppenbart har aldrig tidsaspekten haft någon relevans tidigare, så varför nu?

Nightowl

Champion
Jag tror att poängen är att det handlar om spel som aldrig kommer att finnas. Om någon recenserade min nätserie Bokskogen som jag åtminstone vill försöka göra klar på ett serieforum någon gång skulle det i värsta fall bli patetiskt, eftersom de flesta inte kan se den och de som sett den bara sett skisser, men om någon "recenserade" min serie om vår WoW-grupp* som bara är ett internskämt bland fem personer skulle det vara en annan sak.

Erik

*En haremkomedi. Så går det när alla utom en envisas med att spela kvinnor!

Troberg

Sinister eater
Jag tror att poängen är att det handlar om spel som aldrig kommer att finnas.
Ärligt talat så tror jag att en sådan recension kan göra att de faktiskt kommer att finnas. Om inte annat så är både deras eventuella framtida existens like mycket spekulation som deras eventuella framtida icke-existens. Bättre då att vänta tills man verkligen vet.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, existensbegreppet är inte så lätt att få grepp om, och oavsett vad Dante hävdar försöker jag inte bara slingra mig; jag anser verkligen att det inte är klart om spelen existerar eller inte.

Men det viktiga jag vill säga med det här inlägget är att något av spelen nog säkert kan komma att skrivas i framtiden. Jag använder bloggen för att testa och skriva ned märkliga idéer jag får, och någon av dem borde säkert kunna utvecklas en dag. Själv är det nog till exempel främst Pangaea jag önskar funnes, så jag får väl ge mig på det, kanske. Åtminstone en nerbantad version utan rollpersonsskaparregler och med bara ett eller två äventyr. :gremsmile:

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Ärligt talat så tror jag att en sådan recension kan göra att de faktiskt kommer att finnas.
Fullt möjligt, men jag är en trist jävel och anser skillnaden bra mycket klarare än så mellan fantasi och verklighet. Däremot är det mycket roligt om de faktiskt KAN komma att existera någon gång, som Dimfrost säger. Men det är inget jag förväntar mig utifrån recensionerna. Jag betraktar dem som spelrelaterad skönlitteratur.

Erik

Insignia

Swashbuckler
Förfrågan

Jag undrar också varför en diskussion om potentiella rollspel inte hör hemma på ett rollspelsforum. Kan någon vara snäll och peka på den regel som säger att forumet endast är till för publicerade rollspel, och att balla idéer till dylika är helt orelaterade? Jag är inte ens sarkastisk; jag förutsätter att en sådan regel finns men är svår att hitta.

Rickard

Urverk speldesign
Eftersom jag vill ha XP så får jag väl säga att jag håller med (trots att jag inte har läst hela bloggen - tappade intresset efter första raderna). Vi har haft massvis med koncept på forumet (vilka jag sällan orkat läsa) som aldrig har blivit rollspel, så vad är det för skillnad jämtemot det här?

/Han som såg att Insignia nästan postade samma sak innan han hann att skicka

Eksem

Champion
" jag anser verkligen att det inte är klart om spelen existerar eller inte. "

Det är väldigt lätt att svara på: Spelen existerar inte. Idén om spelen gör det.

Troberg

Sinister eater
Ja, existensbegreppet är inte så lätt att få grepp om, och oavsett vad Dante hävdar försöker jag inte bara slingra mig; jag anser verkligen att det inte är klart om spelen existerar eller inte.
Bara det faktum att de är omnämnda gör ju att de faktiskt tagit ett litet steg in i existensvärlden.

Men det viktiga jag vill säga med det här inlägget är att något av spelen nog säkert kan komma att skrivas i framtiden. Jag använder bloggen för att testa och skriva ned märkliga idéer jag får, och någon av dem borde säkert kunna utvecklas en dag. Själv är det nog till exempel främst Pangaea jag önskar funnes, så jag får väl ge mig på det, kanske. Åtminstone en nerbantad version utan rollpersonsskaparregler och med bara ett eller två äventyr.
Jag tror mycket väl att en sådan blogg kan få folk att göra spelen. Man läser och tänker "Fan va ballt! Det vill jag ha!", sedan upptäcker man att det inte finns, men känslan av "Vill ha!" finns kvar och utmynnar i personlig kreativitet i form av spelmakande.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Efter att läst igenom tråden så är tanken som slår mig snarare att nyheten bör slopas och tråden få slängas till Rollspelsmakarforumet. För hela tanken och sajten är ett enda stort rollspel. :gremwink: Det enda vilseledande i det hela i mina ögonen är nyheten.

Dimfrost

Special Circumstances
Tack för visat stöd. Enligt gällande praxis är det för sent att flytta tråden, även om man skulle kunna enas om var den bör placeras. Saken är dock mer eller mindre avslutad nu. Jag föreslår att vi fortsätter att diskutera sakfrågan (alltså bloggen) om något. :gremsmile:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Enligt gällande regler är det för sent att flytta tråden, även om man skulle kunna enas om var den bör placeras.
Den regeln har inte jag hört om. Var hittar man den, och vad är anledningen till att man uppmuntrar sådan filibustering?

Dimfrost

Special Circumstances
Ledsen, det är inte en skriven regel (såvitt jag vet) utan en praxis som tillämpas. Jag har ändrat mitt inlägg nu. Jag är inte riktigt rätt person att argumentera för varför, tyvärr. Motiveringen är i alla fall att tråden ändå hamnar så långt ned på listan nu att det är bättre att låta den ligga kvar där den är.

/Dimfrost