Nekromanti Foah moah yeahs! ...

Arfert

Facit
Foah moah yeahs! ...

...och att spelproducenterna i sverige förser Fenix med en massa material gratis. Vilket såklart borde vara en del av affärsidén med Fenix. ;-)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Foah moah yeahs! ...

Å andra sidan, vi andra skribenter jobbar ganska gratis vi också. :gremsmile:

Jag tror säkert att det är jättebra för Fenix försäljning att det finns material till de stora svenska rollspelen i varje nummer. Det är bara mina preferenser som är avvikande, naturligtvis. Man kan inte riktigt kräva att det ska vara artiklar till Planescape, Spirit of the Century och Staden i varje nummer. :gremsmile:

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Re: Foah moah yeahs! ...

Gratismaterial?

Jag ser det snarare som att spelproducenterna får en massa gratisreklam Fenix.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Medhåll

"Jag ser det snarare som att spelproducenterna får en massa gratisreklam Fenix."

Stort medhåll, för hade det bara varit gratismaterial så hade det troligen funnits någon kvalitetskontroll på de spelspecifika artiklarna, vilket det gång på gång visat sig att det inte finns. Och med det sagt tycker jag att Fenix borde införa någon kvalitetskontroll på artiklarna i fortsättningen, för med tre år och 18 nummer på nacken måste Fenix ändå anses vara en etablerad tidning som inte ska behöva ta med vad vilka artiklar som helst, eller?

Arfert

Facit
Medhåll... NOT.

Allvarligt, givetvis kollar Anders och Tove igenom materialet innan det trycks och kollar om det håller... det är ju bara ibland vid enstaka fall de inte hinner om det kommer in för sent.

Tycker du har lite väl låga tankar om redaktionen nu. Och har totalt orealistiska tankar om hur tajt om tid och resurser det är att producera en tidning.

/Tomas (som bland annat gjort flera nummer till PC Gamer)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Medhåll... NOT.

Är du säker på att det är så lätt att säga nej till spelföretagen om de kommer in med artiklar som inte uppfyller önskad kvalitet? Det är inte jag.

/Dimfrost

EchonCique

Hero
Reklam & Köpta recensioner.

Allvarligt, givetvis kollar Anders och Tove igenom materialet innan det trycks och kollar om det håller... det är ju bara ibland vid enstaka fall de inte hinner om det kommer in för sent.

Tycker du har lite väl låga tankar om redaktionen nu. Och har totalt orealistiska tankar om hur tajt om tid och resurser det är att producera en tidning.

/Tomas (som bland annat gjort flera nummer till PC Gamer)
Tajt om tid och produktplacering går väl hand i hand då? Eller köpta recensioner, som de flesta inbitna gamers som varit med ett tag vet försekommer i de flesta speltidningar. Det är svårt att argumentera bort, givet sanningen som kommit fram.

Till exempel då PC Gamer, och Fenix i de få fall där de inte korrekturläser artiklar innan de publiceras.

Fenix har ju reklam i två riktningar. Ger företagen ytterligare en kontaktyta gentemot potentiella kunder, samt får gratis redaktionellt material av företagen. Hade fakturorna tagit ut varandra om man inte ignorerat dem?

Men grattis i vart fall till Fenix. Imponerande satsning som håller dessutom! :gremsmile:

Arfert

Facit

eftersom jag känner Anders och Tove och dessutom är "spelföretag" så är svaret på din fråga JA.

Tror det snarare handlar om att en del kanske blandar ihop smak och kvalitet. Jag har sett en hel del jag personligen inte tycker är så kul och intressant.. till och med kasst.. men som andra på forumet hyllat.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Allvarligt, givetvis kollar Anders och Tove igenom materialet innan det trycks och kollar om det håller... det är ju bara ibland vid enstaka fall de inte hinner om det kommer in för sent."

Det tror jag säkert att de gör, men då är tröskeln för låg eller så tar de inte tillräckligt med tid på sig. Artikeln "Det röda lejonet och den blå liljan" från senaste Fenix (5/2006) är ett tydligt exempel på det, för den är så vansinnigt dåligt författad att den inte borde kunnat leta sig in i någon publikation överhuvudtaget. En sådan artikel drar ner helheten ofantligt mycket tyvärr.

"Tycker du har lite väl låga tankar om redaktionen nu. Och har totalt orealistiska tankar om hur tajt om tid och resurser det är att producera en tidning."

Tyck gärna det, men det är helt uppåt väggarna. Jag har stort förtroende för Anders och Tove och vet vad de går för. De är duktiga och seriösa. Är det så att tiden är för knapp får de väl ta mer tid på sig och sätta en redaktör på att se till så att artiklarna duger. De enda artiklarna jag överhuvudtaget kan tänka mig någon som helst "tidspress" på är Nyhetssvepet och recensionerna, och de brukar vara bra. Jag är säker på att det inte är några som helst problem att få en person att läsa igenom material som skickas in.
Det viktiga nu är snarare att få bort alla skräpartiklar (vilket är få, förvisso) som bara verkar få vara med för att de är från de "etablerade spelföretagen". De har faktiskt möjlighet att sätta ribban högre än vad den är nu, och jag tycker verkligen att de ska ta till vara på den möjligheten.

"(som bland annat gjort flera nummer till PC Gamer)"

Jag ser inte hur det har någon som helst relevans.

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, då måste vi gå in på konkreta exempel. Typfallet är "sagan" till Götterdämmerung i förra numret. Tycker du att den håller hög kvalitet? Jag tycker den är skrattretande dålig, skriven på ett uselt språk som påminner om en skoluppsats från högstadiet författad med en ordbok till hjälp.

Jag pratar om den typen av skräp, inte dina artiklar till Saga som jag mest är ofantligt ointresserad av.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Artikeln "Det röda lejonet och den blå liljan" från senaste Fenix (5/2006) är ett tydligt exempel på det, för den är så vansinnigt dåligt författad att den inte borde kunnat leta sig in i någon publikation överhuvudtaget."

Sedan är ju frågan ifall tid är problemet när det gäller Riotminds författargärning... jag misstänker att de inte skulle kunna prestera bättre om de fick vänta till nästa nummer med att skriva om artikeln. :gremwink:

Att en av karaktärerna i den heter, i översättning, "fröken Bröst", gör den inte direkt bättre heller.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Tid" i meningen "tid för redaktör att läsa igenom och förkasta" menar jag förstås. Vissa saker är ohjälpligt dåliga och det är därför jag blir så förvånad när de letar sig in i en i övrigt bra tidning.

EchonCique

Hero
Utbruden deltråd

Den här deltråden hade löpt för långt ifrån huvudämnet som var att FENIX nu fyller tre år i och med nästa nummer.

Arfert

Facit

den läste jag inte, så jag kan inte kommentera den... och jag spelar inte Götter heller. Men den kanske kan ha nåt värde för dom som gör det.

jag tänkte på "magiska vapenartikeln" (var det till Eon? ...minns inte) som JAG tyckte var ofantligt ointressant... men jag inser att det säkert finns många som kan gilla sånt.

Sen ÄR det ju faktiskt så att det finns i princip INGA tidningar som har världsklass på allt de gär. Inte svenska i alla fall. En icke helt ovanlig situation är att man har ett par timmar kvar till lämning (till det sura finska tryckeriet som debiterar många tusen för varje timme man är sen) och inser att man saknar matrial till ett par sidor för nån frilansare skrivit för kort eller blivit sjuk. Då får man slänga in nåt.

Arfert

Facit

klart det har relevans att jag vet hur tidningsproduktion går till... och har en realistisk bild av det och inser att den sker under sjuk tidspress.

Dimfrost

Special Circumstances

Kan du inte läsa den så att du kan kommentera den, då?

Ditt argument om tidspress tycker jag inte håller. Det var den enda artikeln till GD i numret, så det är knappast någon utfyllnad utan något Riotminds har planerat att bidra med. Dessutom vet jag att Fenix knappast har brist på material, åtminstone inte för något år sedan (och att det nya numret är extra tjockt talar väl också för den saken).

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tack för att du besvarade mina poänger...NOT [ant]

För att du har näst mest erfarenhet ocn nyansering av alla på hela forumet, näst efter Mekanurg visste vi ju redan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tonart

"klart det har relevans att jag vet hur tidningsproduktion går till... "

Det har också relevans att ha läst den artikel som vissa i den här diskussionen (jag också) har invändningar mot. Jag skulle påstå att det rentav vore mer relevant än att utse sig till ombud för någon annan. För när det kommer till kritan så är de flesta här på sidan väldigt positivt inställda till Fenix och Anders & Toves kompetens (jag också).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En allmän uppmaning

Till er alla, från mig.

Jag vill att fokus i denna deltråd inte hamnar på personnivå, och sarkastiska avsnoppningar.

Ta en toy, ta det lugnt och softa. Vi gillar att Fenix finns, vi gillar inte allt som finns i Fenix. Och det finns alltid utrymme för förbättringar.

Det är alla överens om. Så läs inte in för mycket antagonism i varandras poster.

/Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Till Fenix

Det vore jättetrevligt om Fenixredaktionen kunde svara på frågeställningen och förslagen istället för att någon annan för deras talan. Tack på förhand.