Nekromanti Fobier, karaktärdjup och dylika

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag spelar i en grupp på folkhögskolan där jag går, som somliga säkert hört i andra trådar där jag må ha nämnt det. Jag är inte spelledare där, men jag är den mest bredast och längst RPG-erfarenhet. De kände att de ville fördjupa sin karaktärer lite mer. Vi spelar DoD6 förövrigt. Jag åtog mig uppdraget att leta reda på någon sådan tabell, de tyckte nämligen att tärnings-slumpande vore roligast. Jag hade nämligen för mig att fobier fanns med i Viking... "Ordnar jag lätt med Vikingboken" tänkte jag.
Men där sket jag mig själv i ansiktet. Slog just upp Vikingboken för att skriva av den tabellen med vissa moddningar men fann att det inte fanns några fobier där. Kanske var det i en polaren Zhoria som jag sett detta tänkte jag då.

Någon som har en koll på en sådan lista?
Skulle behöva detta väldigt snabbt, allt skall vara klart den här torsdagen som kommer nämligen.
Annat material för att fördjupa karaktären vore också kul, så om ni har det någonstans i gömmorna vore jag tacksam.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Ett system jag skrev för ett tag sedan använde sig av Aristoteles idéer om dygd. I grund och botten går det hela ut på att det är bra att ligga på den gyllene medelvägen, och att extremt överskott eller underskott av något är dåligt. Exempel på karaktärsdrag och hur de ser ut på låga, måttliga och höga nivåer finns nedan. Man kan nog slumpa fram var rollpersonen ligger på varje skala, om man vill det. Med en skala på 3T6 kan jag tänka mig att 3-6 är utpräglat "låga", 7-9 är måttliga med en tendens mot den låga sidan, 10-11 är perfekt måttliga, 12-14 är måttliga med tendenser åt högt, och 15-18 har renodlat "höga" personlighetsdrag.

Djärvhet
Lågt: Du tvekar att ge dig in i konflikter, även sådana som är viktiga för dig.
Måttligt: Du tar de konflikter som är viktiga, men undviker onödiga risker.
Högt: Du agerar ofta utan tanke på din egen säkerhet och tar onödiga risker.

Njutning
Lågt: Du har svårt att slappna av och njuta av tillvaron.
Måttligt: Du kan leva gott utan att göra avkall på din hälsa eller ditt omdöme.
Högt: Du har svårt att kontrollera din lust efter njutning -- mycket i ditt liv handlar om mat, dryck, sex eller vad du nu eftersträvar.

Generositet
Lågt: Du är snål och ogin mot andra.
Måttligt: Du hjälper andra inom ramarna för dina möjligheter.
Högt: Du älskar storslagna manifestationer av generositet, även när det skadar din ekonomi.

Personlig skötsel
Lågt: Du ignorerar ditt utseende, och är för det mesta smutsig, illa klädd och föga presentabel.
Måttligt: Du bryr dig om hur du framstår, men mer för andras skull än för din egen fåfängas.
Högt: Du är fåfäng och älskar att få uppmärksamhet för ditt utseende. Antagligen lägger du en hel del pengar på kläder, smycken, parfymer och liknande.

Stolthet
Lågt: Du accepterar villigt förolämpningar, obehag och liknande, och vågar sällan hävda din rätt.
Måttligt: Du accepterar kritik och förlåter de som förtjänar det, men du låter dig inte bli överkörd.
Högt: Du har en överdriven självbild, har svårt att ta även konstruktiv kritik, och har svårt att förlåta de som gjort dig illa.

Ambition
Lågt: Du strävar inte efter större mål, utan är antingen för lat eller för likgiltig för att bry dig.
Måttligt: Du har mål och drömmar, men låter inte dem komma i vägen för dina ideal.
Högt: Du är villig att gå över lik och göra vad som helst för att uppnå dina mål.

Temperament
Lågt: Du kan endast uppbåda någon form av känslor i de mest extrema situationer.
Måttligt: Du är i kontakt med dina känslor, men kan kontrollera dem.
Högt: Du är oerhört lätt att provocera fram en känslomässig reaktion från, och du överreagerar gärna på småsaker.

Självuttryck
Lågt: Du är en självutplånande person som aldrig talar om dig själv och är ovillig att säga vad du tycker om saker.
Måttligt: Du gör ditt bästa för att säga som saker är.
Högt: Du älskar att skryta om dina bedrifter, och är aldrig sen att komma med åsikter om allt, oavsett om du har några kunskaper i ämnet.

Humor
Lågt: Du skrattar mycket sällan, och ger än mer sällan andra en anledning att skratta.
Måttligt: Du vet när en vitsighet är på sin plats, och när det är bättre att bruka allvar.
Högt: Du har svårt att ta något på allvar, och kan lätt göra klavertramp på grund av detta.

Hövlighet
Lågt: Du är oartig och förolämpande mot andra.
Måttligt: Du ett okonstlat och artigt beteende.
Högt: Du strävar ständigt efter att behaga andra och vinna deras gillande.

Moralisk känslighet
Lågt: Du är hjärtlös nog att sällan bry dig om även uppenbar grymhet, och har själv inga problem med att ta till oetiska metoder.
Måttligt: Du är en rättfärdig människa som gör vad du ser som riktigt, och håller andra till samma standard, men ändå är beredd att förlåta de ångerfulla.
Högt: Du tar illa vid dig av minsta moraliska övertramp eller okänslighet, oavsett hur oskyldiga omständigheterna var.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Efter att ha sett Bobbys förslag så kan jag föreslå att du tittar på Pendragons traits och implementerar dem i systemet. Särskilt "Each religion has five traits which it considers the prime virtues" borde kunna trigga din fantasi, då du kan bygga olika religioner utifrån det. Vilka traits borde någon som följer Stormes väg ha? Eller nidendomens (eller var det samma sak - jag minns inte)?

När jag sökte reda på Pendragons traits så drog jag mig till minnes Patch Vobiscum som är ett system jag har skapat som läggs utanpå ett annat system. Reglerna var dock lite omständliga så jag kan dra en reviderad snabbvariant på detta:



Detta är ett kort som varje rollperson har med tio särdrag. Spelaren fyller i en massa information om rollpersonen uppifrån och ner (max två erfarenheter och nackdelar). Denna behöver inte fylla i alla tio direkt. När spelaren kan hänvisa till något av sina särdrag till vänster så får denna +1 på sin handling. Det ska förutsättas att spelaren alltid hänvisar till minst ett särdrag varje handling.

Om rollpersonen får nya kontakter (via spelledaren) eller härleder nya särdrag - typ en tjuv borde känna en annan tjuv - kan spelaren skriva upp detta på kortet på eventuella tomma rutor. Om alla rutor är upptagna, så får spelaren stryka ett särdrag för att skriva dit det nya.

Spelarna får en droppe var per speltillfälle som de kan använda för att hitta på nya särdrag helt tagna från luften eller spendera för att hitta på saker i miljön. Du kan säkert hitta på fler saker som man kan göra med dropparna. Om du gör detta, så kan spelaren använda en nackdel och få -1 på en handling och få nya droppar. Annars kan du ignorera nackdelarna och låta dessa vara positiva särdrag istället.

Nackdelarna behöver inte vara uttalade nackdelar (känslokall, horbock etc), utan kan vara särdrag som ficktjuv, svärd, söt, syster och nyfiken.

/Han som gillar det här systemet och kan säga att det fungerar väl
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Något annat som kan vara värt att kika på är Big Five-teorin, vilket är en psykologisk teori som använder sig av fem karaktärsdrag för att beskriva folk -- Intellektuell öppenhet, Samvetsgrannhet, Extroversion, Sällskaplighet och Neuroticism. Fördelen med denna är att det finns en massa test på internet som kan besvaras utifrån rollpersonens perspektiv, om man skulle vilja få fram en detaljerad personlighetsprofil. Annars kan man ju bara slå 3T6 på varje faktor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Faraoner, vad coolt. Skall kika lite mer på detta. Tar bara med mig fobier på torsdag, men skall då höra om de har lust att följa den här typen av system för beteende och det. Jag gillar verkligen hur man ser skalan i klarhet framför sig. God kontroll över "hur skulle jag reagera" är det sällan man har, men på det här viset blir det klart tydligt och lär skall kunna bjuda till mycket intressant spel.

... Mja, kanske borde jag skriva ut det och slita med mig till torsdagen. Detta kan göra DoD långt djupare och karaktärslodat.
 

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Tycker det är soft som fanken med character traits tabeller och liknande. Man tenderar till att "defaulta" till x antal karaktärstyper efter ett par års spelande.

En liten fråga (som är ett sidospår) Eon har ju ganska gedigna bakgrundstabeller där spelaren får slå fram kontakter, fiender, händelser etc. Någon som känner till något liknande till något annat rollspel?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Re: Bifogad Fobi-tabell

Zoofobi kan du ju ta bort, eller alla övriga fobier som relaterar till ett djur, eftersom alla djur redan täcks in i Zoofobi.

Och vem fan är inte livrädd för att bli levande begravd?

För övrigt tycker jag man kan skita i "spelledarens val". Har aldrig gillat det alternativet i slumptabeller.

Annars ser det fint ut.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,098
Location
Göteborg
Mjo, Eons bakgrundstabeller har en del sånt. Det finns faktiskt ett fobiresultat, där man får slå mellan ett femtontal olika, IIRC. Sen har man ju nio nånting karaktärsdrag, typ generositet, tro, aggression, amor och sånt. De ska man välja värdet på, eller slå om man saknar karaktärskoncept.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bifogad Fobi-tabell

Vitulv said:
Och vem fan är inte livrädd för att bli levande begravd?
Vem som helst blir väl rädd OM han blir levande begravd, men det finns ju t.ex. människor (for real!) som inte vågar resa för de kan råka hamna i koma på en främmande ort där inte alla doktorer har särskilda order om att testa en jättenoga innan man begraver en. Eller lägger ut pengar på särskilda kistor/gravar som man ska kunna öppna inifrån in case of premature burial.

Jag menar, höjdskräck och cellskräck är ju likadant - ingen gillar väl att ramla ned från stegar eller bli instängd i hissar, det är väl mest en fråga om hur man hanterar det hela. Om man vägrar att någonsin gå upp på en stege eller in i en hiss är det en fobi, om man blir skärrad när man faktiskt ramlar/blir inlåst är det väl bara mänskligt.

Erik, blev framförallt jävulskt pissnödig när han blev inlåst i en hiss
 
G

Guest

Guest
Re: Bifogad Fobi-tabell

Ser bra ut. Dock så överlappar vissa fobier andra. Typ specifika fobier mot exempelvis hästar och fobier mot "djur" Nåväl, personligen tycker jag inte fobier tillför något i rollspel, men det är mer personligt. Har aldrig lyckats att inplantera fobier snyggt som SL eller ännu mindre att rollspela dom som spelare. Men som sagt, det är bara hur jag upplever fobier.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så där ja, jag visade fobierna för några av de andra spelarna idag, plus att jag skrev ut den finfina personlighetslistan som gick via skalor som Bobby hade.
De verkade väldigt intresserade och peppade inför detta. Själv tycker jag att fobierna är en kul grej men inte så mycket mer än, däremot är jag själv väldigt positiv inför personlighetsskalan vilket skall bli mycket härligt att spela med - om alla spelare samtycker till den idén.

Jag tar gärna emot ännu mer av sådant material. Inte bara för de rollspelstillfällen vi har på skolan, utan självklart också av rent, nördigt, personligt intresse. :gremwink:
 
Top