Nekromanti "fokus"

pingas

Warrior
Jag vet tyvärr inte riktigt hur jag ska förklara, men jag kan börja med scenariot som fick mig att undra. Jag och mina vänner satt och rollspelade, vi visste att det var en fientlig person efter oss och vi hörde hans steg utanför huset vi befann oss i. Jag spelade en magiker och tänkte; jag kan kanske "ladda upp" min magi innan själva striden börjar så jag slipper den extra fokus-rundan? Jag vet att det är mest upp till SL som bestämmer om det är tillåtet eller ej men vill ha ett mer erfaret svar :gremsmile:

/Zellox

Poseur

Swashbuckler
Du menar alltså att man ska kunna hålla filamenten "inne" tills dom behöver släppas?

Jag skulle säga att det finns inget som säger att man inte kan göra det, men det vore förbannat dumt. 1 smärta=okontrolerad disspiation.

Sen kan du ju bara alstra, möjligen transformera och sedan vänta.
Du lär ändå väva, dvs slå mot besvärjelse sen när du väl behöver det. Och oavsett så kommer besvärjelsen inte verka först i slutet av rundan. Efter skyttefas,förflyttnigsfas osv.

/poseur "erfaren"

Nabu

Warrior
För att förse dig (trådskapare) med en större bas:

Jag håller defenitivt med Poseur; det bör utan tvekan vara möjligt att alstra filamenten när som helst, och sedan väva dem när det behövs. Det finns dock ett antal saker att tänka på:
- Detta kräver improviserad magi; formaliserade besvärjelser kan inte "pausas" mitt under utförandet.
- Som Poseur nämnde så dissiperas enligt reglerna filamenten okontrollerat om du tar någon form av smärta medans filamenten är alstrade. Detta är dock i sig nästan oviktigt, då detsamma gäller om du tar smärta medans du alstrar.

Om du använder dig av Improviserad magi så är det dock en helt klart användbar taktik, då varje handling i improviserad magi tar en runda. Genom att alstra i förväg så antingen halverar du tiden du måste spendera i början av striden innan besvärjelsen tar effekt, eller så har du möjlighet att kasta en kraftfullare improviserad besvärjelse (det är möjligt att halvera tidsåtgången för varje handling genom att öka svårigheten med Ob1T6 - om du gör detta så måste du dock minska magnituden med ett för att bibehålla svårigheten).

//Nabu, också "erfaren"