Nekromanti Folk har tråkigt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, det är inlägget är egentligen ganska meningslöst, men det var rätt kul att se hur tråkigt folk kan ha runt tio i två på nätterna. :gremsmile:

Tilläggas bör var att dessa sju tappra var de enda som var online vid tidpunkten.

Sodivra

Champion
Tilläggas bör också att Dante och Storuggla också dök upp i på inloggadesidan, och att vrållådan spammades av bilder som var snygga eller knasiga.

Borttages bör.. tja.. det vore väl detta inlägg då. :gremsmile:

Netfeed

Swashbuckler
skall jag vara ärlig så är jag alltid inloggad i princip... :gremwink:
jag har min dator på jobbet igång och den satt på inloggade sidan... hehe så jag är nog konstant med på den listan nu under sommmaren iaf...

Johan K

Gammal & dryg
Yeppp !!!

HeHe !!
just sådana saker är ju faktiskt ganska skojiga när de händer !!

skall jag vara ärlig så är jag alltid inloggad i princip...
jag har min dator på jobbet igång och den satt på inloggade sidan... hehe så jag är nog konstant med på den listan nu under sommmaren iaf...
Nåja, inloggadesidan förevisar ju bara de aktiviteter som skett under de tio senaste minuterna, men om du nu var tionde minut går och byter sida på forumet, så kanske det stämmer :gremwink:

/BD, onödig.

Troberg

Sinister eater
Nåja, inloggadesidan förevisar ju bara de aktiviteter som skett under de tio senaste minuterna, men om du nu var tionde minut går och byter sida på forumet, så kanske det stämmer
Inloggadesidans automatiska uppdatering är också en aktivitet. Den lastar dessutom servern så om man inte är i närheten av datorn så kan man ju byta till en sida som inte automatuppdateras...

Gardener

Champion
Det skulle till exempel uppskattas om folk inte lämnar browsern igång på Info-sidan, då anslagstavlan är en av de sidor som äter mest bandbredd.

Troberg

Sinister eater
Tips angående serverlast

Innan ni lämnar en sida som automatuppdaterar upp så kolla längst ner på sidan, där finns några intressanta uppgifter:

Generated in 3.242 seconds in which 3.18 seconds were spent on a total of 20 queries.

Här kan man alltså se att den tog över tre sekunder att generera, vilket är ganska mycket och lastar servern rätt så hårt (ni är ju inte ensamma på servern, andra lastar ju också den). För att generera sidan behövde man dessutom göra 20 sökningar i databasen, vilket lastar den ganska mycket.

En lite lättviktigare sida kan se ut så här:
Generated in 0.037 seconds in which 0.024 seconds were spent on a total of 7 queries.

Den här sidan tog bara en hundradel så lång tid att generera och behövde bara gå till databasen 7 gånger (vilket fortfarande är en del, själv försöker jag hålla det nere ännu mer i mina applikationer genom smart cache-hantering och interna meddelandebroadcasts).

Så tänk på det nästa gång ni tycker forumet går segt.

Hade det varit möjligt att hålla en räknare per användare så att om den enda aktiviteten är löpande automatiska uppdateringar så slutar den uppdatera efter exempelvis 20 uppdateringar? Så fort man gör något annat nollställer man räknaren igen.

Det skulle minska problemet med folk som lämnar en automatuppdaterande sida igång hela tiden.

Troberg

Sinister eater
Om Info-sidan

Det skulle till exempel uppskattas om folk inte lämnar browsern igång på Info-sidan, då anslagstavlan är en av de sidor som äter mest bandbredd.
En sak jag skulle uppskatta är en länk som poppar upp en icke automatuppdaterande Anslagstavla. De där automatuppdateringarna är fruktansvärt irriterande när man vill läsa ikapp.

Borde inte vara så svårt att göra om alla tittar på Gardener med stora valpögon... :gremgrin:

Gardener

Champion
Re: Tips angående serverlast

Jovisst, det vore en trevlig funktion och inte så svår att göra heller, bara att peta in ett värde i en cookie. Men det är inget jag orkar fixa, men som alltid, om någon har lust att hjälpa till så skulle jag bli väldigt glad (det har ju inte hänt än, trots idoga försök, men man kan ju alltid drömma om att det skulle kunna hända nån gång...).

Gardener

Champion
Re: Om Info-sidan

Eller gör som jag, utnyttja den funktion som finns. Är meddelanderutan aktiverad så laddas inte sidan om.

Troberg

Sinister eater
Tomt stöd

Jovisst, det vore en trevlig funktion och inte så svår att göra heller, bara att peta in ett värde i en cookie. Men det är inget jag orkar fixa, men som alltid, om någon har lust att hjälpa till så skulle jag bli väldigt glad (det har ju inte hänt än, trots idoga försök, men man kan ju alltid drömma om att det skulle kunna hända nån gång...).
Jag skulle gärna hjälpt till om det inte var för att ni har valt den miljö som jag är absolut sämst bekant med... Jag kan mer om VMS än om PHP, och då kan jag inte mycket om VMS!

Med andra ord, det är inte viljan som saknas, det är orken och tiden att sätta sig in i fler nya miljöer/språk.