Nekromanti Folket och magikerna

Virocon

Swordsman
Hur ser folket på magiker? Är de på förhand dömda som onda, eller har folket någon mildare syn på dem?
Hur gör folket skillnad på nekromantiker och biomantiker typ?

Largoi

Warrior
Jag antar att folket på landsbyggden är lite mer skeptiska till magi än stadsbor
och jag tror man gör iaf på landsbyggden stor skillnad mellan en nekromantiker och en biomantiker

Jag är gud

Virocon

Swordsman
Så folk på landsbygden kommer knappast släppa in en magiker i huset medan en stadsbo inte skulle göra så stor sak av det? Hur menar du förresten att man gör skillnad på en nekromatiker och en biomantiker på landsbygden, och hur ändras detta gentemot städernas idéer?

Largoi

Warrior
1. Jo det kan dom nog visst göra han behöver ju inte stoltsera med att han är magiker och dom kanske släpper in han av respekt/rädsla

2.Du kan ju se själv en magiker som ägnar sin tid åt att hela (en typisk biomantiker gör ju just detta (väl?)) och en magiker som drar sin kraft ur döda ting, vem skulle du helst vara vän med?

3.Jag antar att man kanske har lite mer övers för Nekromantiker men man gillar dom nog inte

Jag är gud

hatten

Swashbuckler
Med tanke på att i Eon kan vem som helst bli magiker vem som helst.
Bara han vill studera..

Så skulle jag tro att i vissa länder ser dom det där med magi ungefär som det där med riddare kanske krävs det adlinghet eller beskydd av en adling som ger en tillstånd att använda magi för beskydda han och riket.. ( ungefär som det där med att göra någon till en riddare )

Alla jag har träffat ( utom några få person ) vill leva längre så även de rika men döden och ålder gör inga undan tag på hur rik man är i VÅRAN värd..
I mundna gör döden och ålder ett undantag om man är rik.. FÖR om man är rik kan man
1 köpa livsförlängande droger.
2 Hyra en magiker som kan forska fram en ritual som förlänger andras liv.
3 Lära sig magi och förlänga sitt eget liv..
4 investrera i långsiktiga planer och bli rikare själv....

humongos

Veteran
<I>Jag antar att folket på landsbyggden är lite mer skeptiska till magi än stadsbor.</I>

Sen är det ju skillnad på en magiker och en trollkarl också.
På landsbygden är en lärd magiker nog ganska exotisk, men trollkarlar och trollpackor är vanligare.

Ezping Orm

Hero
Vem som helst kan inte lära sig magi. I thalamur t.ex. måste man vara medborgare, i Consaber kostar det en hel del att studera magi och i Jargiska kejsardömet är det strängt förbjudet.
Man kan visserligen söka sig till oberoende magiker, men chansen att de skulle lära ut magi till vem som helst är inte så stor.

Ezping Orm

Virocon

Swordsman
Okej, så folk ser inte magiker som så speciella ändå? Det kan förlänga folks liv alternativt beskydda någon höjdare mot betalning, och det är det. Men ändå, folk borde ju ha någon större respekt för någon som kan förvrida verkligheten något så abnormt. Tjafsar man med en magiker ena stunden kan man ju vara groda i den andra.

Virocon

Swordsman
Men ta min RP till exempel. Sanarialv och fotomatiker, psykomantiker.... Hur ser folk på honom? Hur hade de sett på honom om han varit nekromantiker? Han är nog så utbildad då han fick en framgångsrik karriär och fick en ålder på 135 år. Allmännt erfaren. Så om vi ignorerar utbildningsfrågan, hur ser folket på magiker beroende på deras respektive aspekt?

Virocon

Swordsman
En Alvisk, närmare bestämt sanarisk, utövare av avancerad fototropi, hur uppfattas han? Om han varit nekromantiker, vilken skillnad hade det blivit?

Sir Foilan

Hero
Svart och vitt

Varför se allt i svartvitt. Det är skillnad på folk och folk, det är skillnad på magiker och magiker. Hur man ser på en magiker är ju olika beroende på vem man frågar.
En bonde från t ex Asharien skulle nog se på en magiker med lite skepsis, speciellt om magikern ifråga betedde sig "konstigt" och arbetade med "mörka" aspekter. En vanlig jargier skulle inte alls vilja beblanda sig med magiker då det är förbjudet i Jargien att bruka magi. I Thalamur skulle man se med betydligt andra ögon på en magiker.
Det är klart att man kan generalisera folks syn på en magiker, men det är så himla mkt som spelar in. Frågan är något komplex. Men med lite sunt bonnförnuft så kan man nog sluta sig till hur personen ifråga skulle agera mot en magiker.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

G

Guest

Guest
Hur ser folket på magiker? Är de på förhand dömda som onda, eller har folket någon mildare syn på dem?

Det beror på var man är. Generellt sätt så ses de som lärde män i de flesta städer. I byarna, speciellt de ganska isolerade, kanske de ses som häxor, trollpack eller liknande och behandlas misstänksamt men samtidigt nyfiket. Sedan finns de naturligtvis Jargien. Där är "olagliga" så att säga att man är magiker där är som att underteckna sin egen dödsdom.

Folket gör inte skillnad på nekromantiker eller biotropiker. Detta pga. att de inte vet ett smak om magi. Om en magiker skulle säga till en bonde "Jag är minsann biotropiker jag, men han därborta han är nekromantiker" så skulle bonden se ut som ett levande frågetecken. De enda som skiljer på vad man är för magiker är just magikerna och de som vet vad det är. Om man säger till en biotropiker att man är nekromantiker så kanske denne undrar varför. Det är ju ganska udda att vilja få kraft (alstra) från döda tingest. Svarar denne då "För att jag är kobold och vill döda alla jag ser med Gregers-Nekromantiska-super-livs-utsugare" så tar garanterat alla magiker, som inte är "onda" avstånd från honom.

/Tiamel

LeJonklev

Swordsman
Vaddå slutar som en groda? Det är faktiskt eon vi pratar om. Kanske råkar han ut för en liten sveda, det är mer troligt.

G

Guest

Guest
"I thalamur t.ex. måste man vara medborgare"

Fel. man måste inte vara medborgare för att bli magiker i thalamur, det är däremot en chans att bli medborgare. Om man blir magiker så får man även medborgarskap. Det är ju så Thalamur får så förbånkat mycket magiker. /images/icons/smile.gif tror jag.

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Bara att han är alvisk gör att man ser honom som exotisk i större delen av mundana. Sedan så tror ju de flesta bönder att alla alver är magiker så de lär väl inte bry sig så mycket om du är magiker. De kommer antagligen springa ut på bygatan och peka mot dig. Viska bakom ryggen osv... att du sedan är magiker bekräftar bara deras åsikter om alver... Om du däremot börjar döda deras barn för att ha till magiska ritualer döremot... DÅ blir det liv. Åså får Sl chans att plocka fram sin favvo-pöbel.

Mvh Ezzy

Lord of Empire

Warrior

Folket i Mundana har inte mycket med magikerna att göra, förutom de simpla hustrollkarlar och häxor som finns i vissa kulturer. Mycket beror också på vilket land man befinner sig i. I Jargien så ses magi inte med blida ögon och man kan räkna med att inkvisitörerna kommer och knackar på dörren om de hört så mycket som ett knyst från ortsbefolkningen. Därför gör man nog bäst i att få ortsbefolkningen att fatta att man inte håller på med något mysko. Detta kan man IMHO sätta som regel i alla länder som har Daak-tron som stadsreligion - förutom Consaber då, som faktiskt har egna magikerordnar.
I Asharien tycks det nästan krylla av små häxor som gör i ordning mystiska och helande drycker för ett mindre pris, eller inget pris alls. Detta torde vara ganska uppskattade av Ashariens lokalbefolkning då livet är rätt hårt ute på slätten. Hur de högre ställde tycker om "små-trollisarna" har jag dock ingen aning om.
Soldarn är inget land där det kryllar av magiker verkar det som, men även där borde det finnas lite trollisar i skogarna.
Västländerna är det också lite tveksamt, men där borde hydromantiker vara ganska uppskattade. =)

Det är ganska tveksamt om gemene man kan skilja en magiker från en annan, men om de nu kan det så borde det vara på samma sätt som magikerna, nämligen färgen på de kläder magikern bär. Dessa färger står det ganska klart om i M&M. Tror inte att det finns någon effekt för att "känna av" aspekter som en magiker kan alstra, men det kunde kanske vara en god idé att skapa en...

/Erik, "med en cola-burk i handen kan vem som helst glänsa på en Finlands-kryssning."

Lord of Empire

Warrior
Sanarialv och fotomatiker, psykomantiker.... Hur ser folk på honom?

Först och främst så kommer människor att se på honom som en alv. Antingen med respekt eller med förakt, hat osv. Att han är magiker spelar nog inte så stor roll...

/Erik, gör estetiska arbeten... och cola-burkar. =)

Tzoch'anthar

Veteran
Kom ihåg den första regeln: Det handlar om vad folk tror att en magiker kan åstadkomma, inte vad han igentligen kan göra. Dessutom finns det en förvandlingseffekt i MM som ger en duktig magiker förmåga att göra ovanstående.

/Tzoch

Akta er för DOM!

Ezping Orm

Hero
FEL, FEL, FEL!
Du måste blandat ihop det hela med den militära biten.
Det står i "mystik och magi" att man måste vara medborgare.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2000-09-07 08:56.</EM></FONT></P>

Virocon

Swordsman
Vad då sveda? Magi kan användas på alla möjliga roliga sätt. Att förvandla någon till groda på obestämd tid är inte svårt. Läs "Förvandling" i Mystik och Magi!