Nekromanti Folket och magikerna

Virocon

Swordsman
Kanske... Men om man bortser från invånarskap, hur ser folk på magikerna? Som en äventyrarmagiker, blir han utsatt för mordförsök varje gång han går på puben?

Virocon

Swordsman
Så folk har så taskig utbildning? Okej... Dåså. Så en bonde ställer inte pinsamma frågor om han ser diverse satanistsymboler på kappan?

Virocon

Swordsman
Så en ond magiker blir inte uppmärksammad på en gång? Så pass... Egentligen kan man alltså bli bränd av inkvisitionen som biomantiker lika väl som en nekromantiker kan bli bjuden på middag hos en präst? Skrämmande...

Virocon

Swordsman
Så alver accepteras så länge de inte begår brott? Jag trodde människor försökte döda alverna så fort de kom i närheten av människostäder. Kan man använda döda ungar till annan alstring av nekrotropi förresten?

Sir Foilan

Hero
"Jag trodde människor försökte döda alverna så fort de kom i närheten av människostäder"

Hur hade du då förklarat Pyar?

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Sir Foilan

Hero
"Accepterade som diplomater mellan två hatiska släkten?"

Och vilka två hatiska släkten skulle det vara. Thalasker och sabrier?

/Sir Foilan

Virocon

Swordsman
Mer som alver och människor då. Nog för att de har alla möjliga sorters diplomater, men ändå. Vilka skulle annars representera alverna? Dvärgarna?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur gör folket skillnad på nekromantiker och biomantiker typ?

Intressant fråga.
Jag skulle tro att de måste se magikerna in action för att avgöra om denne är god (biomantikern i det här fallet) eller ond (nekromantiker). Exempelvis så kanske en biomantiker helar någon med sin hand medan en nekromantiker får en stackars bonde att förblöda genom att titta på honom...
En nekromantiker klär sig eventuellt, kanske annorlunda - mystiskare alltså. Vissa ser ondare ut än andra... helt enkelt.

- PLEEEEEWTO IS BÄÄÄCK!!! /images/icons/laugh.gif

Virocon

Swordsman
Heey, haha, Pluto! (Vissel, vissel) Det låter som en kul nekromantiker. Jobbigt att han måste utnyttja kroppslig alstring bara. Du menar alltså att en biomantiker behandlas som en nekromantiker tills han ses i aktion? I teorin skulle alltså en präst kunna bjuda in en nekromatiker på middag medan en biomatiker får sova ute för att ingen vågar släppa in honom?

G

Guest

Guest
Så en bonde ställer inte pinsamma frågor om han ser diverse satanistsymboler på kappan?

Nej eftersom en bonde inte vet hur satanisttecken ser ut. Men jag förstår var du vill komma. Om en magiker har en massa symboler på sig så måste ju inte det innebära att han är ond. Det kan ju vara symboler för magikerhuset osv. En riddare med ett vapenmärke är antagligen inte ond. Folket kan inget om symboler som magiker bär. Däremot om de har en bild på ett barn som blir dräpt, eller något annat övertydligt, så kommer naturligtvis folk ta avstånd från honom. Men bönder i allmänhet betraktar som sagt var magiker som mystiska, spännande och skolade. Och slutligen vill jag påpeka att en nekromantiker inte måste klä sig i "onda kläder".

/Tiamel

G

Guest

Guest
Så alver accepteras så länge de inte begår brott? Jag trodde människor försökte döda alverna så fort de kom i närheten av människostäder.

Var har du fått den idén från?

Kan man använda döda ungar till annan alstring av nekrotropi förresten?

Ja, man kan använda döda ungar till att alstra nekrotropi. Frågan är bara: Hur ofta kan du alstra från en död unge?. Hur vanligt är det med döda ungar?

/Tiamel

Virocon

Swordsman
Okej, då så.Så vitt jag förstår det nu är det relativt geografiskt betingat. Känner ändå att jag måste tacka någon:
Mina två frågor här har fått OTROLIG uppmärksamhet. Drakarna och det här. Vilka debattämnen liksom.
Men okej, då känner jag mig säkrare på magikernas sociala tillvaro då. Vet du något om magikerna själva i sociala livet? Är alla så där bittra och inåtvända?

Sir Foilan

Hero
"Vet du något om magikerna själva i sociala livet? Är alla så där bittra och inåtvända?"

Varför skulle magiker vara bittra och inåtvända? Det låter som, efter att ha lästa denna diskussion, att du fått en hel del om bakfötterna.

/Sir Foilan

G

Guest

Guest
Det låter som, efter att ha lästa denna diskussion, att du fått en hel del om bakfötterna.

Måste hålla med. Var får du alla "dumheter" /images/icons/smile.gif ifrån? Inte bara i detta inlägg utan även i det om drakar så har du missuppfattat en del verkar det som. Som exempel kan ges att människorna dödar alla alver som kom i närheten av deras städer. Kan inte förstå hur något ens kan missupfattas så att det kommer i närheten av detta påstående.

/Tiamel - bara undrar....

G

Guest

Guest
Ja, jag såg det. Tyckte det verkar lite konstigt bara. Jag har inte minna böker här men klla hur många invånare thalamur har hur många utav de som är medborgare. Kolla sedan hur stor del utav dem som måste vara magiker... ifall jag inte missminner mig måste det vara en ganska stor del...

Mvh Ezzy

Ezping Orm

Hero
hmmm... jag har för mig att 5% av thalamurs befolkning är medborgare. Thalamur har ca 4 miljoner invånare, vilket då betyder att 200 000 är medborgare. Sen så har jag för mig att thakalatribunalerna har närmare tusen fullvärdiga medlemmar.
Altså 0,5 % av medborgarna är magiker.

Ezping Orm

Virocon

Swordsman
Kanske. Jag har läst en del om magiker i fantasysammanhangen, men aldrig sett några öppna, skämtsamma lirare. Antagligen bara en massa fördomar. Glöm att jag sa något.

Virocon

Swordsman
Åh ja?

Fördomar! Det är såna intryck man kan få om man kliver fel i bokdjungeln. Men okej, om vi ser till drakar, min bild av drakar är stora, intelligenta, eldsprutande och allmännt överlägsna individer som i alla raser utom Lumian dödar för skojs skull om någon är dum nog att kliva in i deras territorium. Speciellt beväpnade styrkor som tror sig vara odödliga. Jag anser att en jämförelse mellan drakarna och Hindhelikoptrar är otroligt orealistisk och ett sätt att förhindra drakmord innan modulen släppts. Deras pansar kan dessutom inte vara så otroligt starkt om det samtidigt ska vara smidigt. I övrigt så är magiker ofta skygga, inåtvända och misstrodda av folket då folket oftast inte förstår magin och, som med allt annat människan inte förstår, bygger upp fördomar kring. Något mer?

Sir Foilan

Hero
Re: Åh ja?

"min bild av drakar är stora, intelligenta, eldsprutande och allmännt överlägsna individer som i alla raser utom Lumian dödar för skojs skull om någon är dum nog att kliva in i deras territorium"

De alldeles för intelligenta för att döda för skojs skull. Men det är klart, man är kanske inte översmart om man beträder deras territorium med avsikt att döda.

"Deras pansar kan dessutom inte vara så otroligt starkt om det samtidigt ska vara smidigt"

Du skulle nog bli förvånad över hur smidigt ett fjällpansar kan vara...

"I övrigt så är magiker ofta skygga, inåtvända och misstrodda av folket då folket oftast inte förstår magin"

Magiker, skygga, inåtvända och misstrodda? Fråga en styrande i Thalamur. Ok, misstrodda kanske kan fungera i vissa sammanhang, men skygga och inåtvända har du hittat på själv. Jag säger inte att det är "fel" men som Mundana framställs så har du inte rätt.
Alver blir inåtvända med åldern pga av "förbannelsen"...

/Sir Foilan