Nekromanti Folkmusik & sådant..

Johan K

Gammal & dryg
Har blivit ämlans insödad på grupper om In Extremo, Schandmaul, Subway to Sally tack vare Wilper.. Har lite koll på Garmarna & Hedningarna härifrån Sverige..
Nu undrar jag vad man ska gå härnäst ? Vad finns det mer som är i klass med dessa grupper ?

/ Johan K, som för övrigt tackar wilper för dessa tipps om bra grupper

Lindenius

Swashbuckler
Hoven Droven

En av mina starka favoriter är Hoven Droven. De kan sägas spela en blandning Folkmusik, Rock/metal och Jazz. Jag måste dock erkänna att jag gillade deras tidigare alster, Hia Hia och Grov, mer än de senare albumen som blivit lite för jazziga för min del.

//erik. Köttpolska är den bästa låten de gjort

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, som jag fattat det är ju In Extremo speciellt snarare neo-medieval, och det är mer den genren jag är inne på. Men jag kan nog ge några bra tips på vanlig folkmusik också. Skillnaden är trots allt inte direkt gigantisk.

På båda de områdena, dock, görs mycket bra i Sverige. Triakel har samma sångerska som Garmarna, och är väldigt bra och mysiga i största allmänhet ('Tusen tankar' är så vacker att man nästan börjar gråta). Folk och Rackare är nästan legendariska. Två fisk och en fläsk gör intressanta tolkningar av div. medeltida och mer sentida låtar, medan Wisby Waganter och Galtagaldr är mer renodlat medeltid. Väsen är ett exempel på en traditionell folkmusikgrupp. Sedan har vi ju tex Otyg och Vintersorg, som typ är samma band egentligen, som gör (gjorde) metal med nån sorts ballad/folkmusik-stuk, och Arcana, som är nåt åt typ neofolk-hållet. Det finns också många intressanta norska band, tex det folkrockiga Gåte, Gjallarhorn och Kalenda Maya som primärt tolkar medeltida ballader, Lumsk som gör folkmetal, och Folque, som är typ Norges svar på Folk och Rackare från proggeran. Danska Sorten Muld är också trevliga. Det finns vidare schyssta tolkningar av isländska ballader, tex svenska Nåids trance-tappningar. Och så gillar jag ju egentligen Nordman med.

Annars är det tyskarna som fullständigt dominerar på medeltidsinfluerad musik. (Det är skumt, så fort man öht hittar musik av den här typen kan man praktiskt taget ta för givet att den är tysk. Men jag antar att det kanske inte är konstigare än den totala dominans jänkarna och britterna utövar på typ alla mainstreamgenrer). Utöver In Extremo har vi tex Corvus Corax, Schelmisch, Saltiatio Mortis, Helium Vola, Qntal, Estampie, Love Is Colder Than Death, Poeta Magica, Ougenweide, Ophelia's Dream, Hagalaz Runedance, Die Irrlichter, Filia Irata, Finisterra, Haggard, Wolfenmond, Wolgemut, A La Via!, med mera. (Jag vill särskilt rekommendera Corvus Corax, Qntal, Helium Vola och Estampie här). Det finns också bra franska, tjeckiska och italienska band som kanske kan vara lite vad du söker, tex Deleyaman, Nezámý Interpret, och Ataraxia.

- Ymir, hoppas det hjälper

Troberg

Sinister eater
De enda som jag tycker saknas på din lista är Miranda Sex Garden, annars är den attans komplett.

Johan K

Gammal & dryg
Ymir, hoppas det hjälper
Well, Ymir..
Jag troor det här svare kan klassas som ett jäkligt utämmande svar. Så ja, det hjälpte mycket. Så man tackar & bockar för detta !

/ Johan K, som ska ta & lyssna igenom Ymirs tipps.

Grog

Swordsman
tack, en bra lista över artister att kolla upp.

gjallarhorn är dock inte norska, de är finska, eller finlandssvenska huvudsakligen från österbotten har jag för mig.

---
grog, detaljfascist