Nekromanti Folkpartiet sniffar lim?

Krille

Super Moderator
Re: Folkpartister sniffar lim!

"Hur kan man blanda ihop medborgarskap med uppehållstillstånd?"

Det är lätt. Det räcker med något av följande:

<ul type="square">[*]Du är journalist på lämplig vänsterinriktad tidning och/eller kvällstidning.
[*]Du är vänsterpolitiker och letar efter ännu en angreppspunkt på borgerligheten.
[*]Du läser inte förslaget, utan lyssnar på din lokala vänsterpolitikers galla vid valstugorna.
[*]Du läser inte förslaget, utan nöjer dig med ovanstående tidningars ledare eller politiska redation.
[*]Du läser inte förslaget, utan nöjer dig med att återupprepa vad dina vänsterpolare (de två punkterna ovan) säger.[/list]

Ajustdet, en punkt till är obligatorisk: du måste låta bli att kolla upp fakta, exempelvis på Migrationsverkets hemsida.

Jag ber om ursäkt, förresten, för att det ovan låter som ett angrepp på sensationslystna vänsterjournalister, röstlystna v'änsterpolitiker och lata vänsterröstare. Egentligen är det där precis lika symptomatisk från högersidan också, men i just det här fallet råkar det vara folkpartiet som lägger fram ett förslag och vänsterfolket såg sin chans.

Personligen tycker jag att språktestet är ett rätt bra krav på medborgarskap. Observera att jag inte säger att det ska vara svårare att få bo i Sverige - tvärtom så får det gärna bli lättare - men däremot ser jag gärna lite mer restriktioner på medborgarskapet.

---

Ajustdet, innan folk helt snöar ut på de onda folkpartisterna, törs jag påminna om Bengt Silfverstrand (s) med flera partikamrater, som slängt in en hel klase motioner mot rollspel, inklusive censur?

Rosen

Myrmidon
Re: Folkpartister sniffar lim!

Jag har invandrare på mitt jobb som bott i över tio år i landet och de kan fortfarande inte tala eller läsa svenska. Dessa skulle ju kastas ut ur Sverige iochmed Fp's förslag från förra valet väl?

Nej, inte så länge de har uppehållstillstånd. Så länge man har det kan man bo här hur länge som helst. Min fru är inte svensk medborgare, och har i dagsläget inga planer på att försöka bli det heller.

Medborgarskap är användbart om man vill rösta i riksdagsvalet och göra karriär i det militära, men that's about it. Och om man vill råna banker o dyl, eftersom det inte kan dras in - vilket uppehållstillstånd kan.
(Ok, och om man har utomeuropeiskt ursprung och vill tågluffa; annars kan man först behöva gå runt till olika ambassader och skaffa visum.)

--
Åke

Helmgast
Som utpräglad nordman (;)) är det inte du som är i blickfånget, utan de som drabbas av inskränkningar i integriteten är enbart sådana som har utländsk bakgrund av olika slag.

Som Alingsåsbo vet jag att folk med mer eller mindre röda åsikter råkar illa ut om fascister får bestämma. När jag går ut på stan är jag aldrig rädd för islamister - däremot är nazisterna ett ständigt hot och jag känner flera som blivit misshandlade (varit på akuten med en av dem).

Är det nån gång som man inte skulle känna sig trygg om kvällarna, då är det då fascisterna har makt.

// Anton, svensk sen sju generationer

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Lite IT och lite OT

Men, goddammit!

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering"

Hur svårt kan det vara? :gremtongue:

EchonCique

Hero
Hjälp, de är hemska

Jag blir rädd. Jag ser reprisen av Agenda. Där skolpolitiken debatteras mellan Ibrahim Baylan och Jan Björklund. Den senare vill ha mindre teoretiska program, mer uppdelade utbildningar, mer yrkesutbildningar, större differentiering av de olika yrkena och utbildningarna för att befästa klassstrukturen. "Hur kan du som företrädare för arbetarparti inte företräda en politik där man bevarar det som varit?" var en mening Björklund hävde ur sig.

Jag förstår inte hur Björklunds förslag om större uppdelning, gesällbrev, mer rangordning och mycket mindre teoretiska ämnen skulle ge en bättre utbildning för våra gymnasister. Blöh.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, men nu refererade jag till just det aktuella förslaget, vilket handlade om muslimsk extremism, och eftersom antalet muslimska ungdomar med svensk bakgrund sedan åtskilliga generationer är försvinnande litet är det folk med invandrarbakgrund som drabbas.

Och om det är folk med mer eller mindre röda åsikter som drabbas är det ju fortfarande lugnt för Vulf. :gremsmirk:

hraufnir

Swordsman
Re: Lite IT och lite OT

I am sorry master. I will, of course, obey!

*påpekar att överstående inte på något sätt försöker vara ett citat från någon filmdjävel*