Nekromanti Folkvandringstiden som rollspelsmiljö?

Helmgast
Jag undrar om det finns nån där ute som använt Europa under 500-800 som miljö. (Det är ju mest antik och medeltid som inspirerar, kanske renässans och jag har hört det tjötas om bronsålder)

Jaja, iaf, vad sägs om ett fallet imperium, kraftigt minskande folkmängd, städerna försvinner, skogen breder ut sig...? Äntligen kan troll och vättar sprida sig då imperiets legioner inte längre försöker utrota dem. Den förbjudna häxkonsten kan praktiseras öppet efter tusen år av förbud.

Vad sägs? Kommentarer, någon?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tycker att även om nån annan gjort det förr så låter det som en intressant miljö. Jag menar, en del kanske vill kämpa för bevarandet av civilisationen, andra följer andras exempel och tar vad de kommer över. Andra intressanta saker är när man förlorar kontakt med andra kulturer.

Hade det varit jag hade jag struntat i att ha det i vår värld, den har redan gjorts riktigt bra en gång.

Björn Hellqvist

Swordsman
Det finns en AD&D-bok som beskriver Karl den stores (Charlemagne) frankiska rike, och så finns det visst en modul till Ars Magica som tar upp Norden.

Helmgast
Karl den Stores Frankiska rike... Det är just riken jag vill undvika. Och norden, ja det passar bra, men jag vill samtidigt ha med de delar som 'sänker sig till nordens nivå' efter att ha varit en del av ett stolt och mäktigt imperium.

Insignia

Swashbuckler
^_^

Jag håller med helt och hållet - ett rollspel om folkvandring vore jätteintressant, oavsett vilken värld det utspelar sig i. Mums!

Cybot

Mest spelbar
Dick Harrison menar du eller?[ANT]

Det är i alla fall den som jag kommer att tänka på när du nämner "I Krigarna och Helgonens tid"

Andreaz

Veteran
"Krigarnas och helgonens tid : Västeuropas historia 400-800 e.Kr.", Dick Harrison (Prisma Bokförlag), ISBN# 9151838974

Dick Harrison har f.ö. lyckats plita ihop ett stort antal riktigt bra böcker; en av mina favoriter, som jag starkt skulle vilja rekommendera, är "Skapelsens Geografi"...

Björn Hellqvist

Swordsman
Nu var det ju knappast ett imperium likt det romerska. Det var fortfarande barbariskt, med både interna och externa hot. Om du söker ett imperium på dekis, så bör du nog titta på Västrom under 400-talet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har faktiskt skissat på ett sådant rollspel, även om det för närvarande endast är en samling utkast. Ett imperium på nedgång, kaxiga vikingaliknande skogsbarbarer som drivs söderut mot det av ett allvarligt hot, och så vidare. En kärv värld där folk i gemen vet att framtiden blir bister, oavsett hur det går.

Anders

Storuggla

Champion
Lägg gärna till en mur a la kinesiska muren eller så och jag sväljer det med hull och hår! ^_^

Storuggla, hoar