Nekromanti FONT??

Templar

Mandalorian
Hej undrar vilka typsnitt ni använder i Symbaroum som överskrift och text. Gillar dessa starkt.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Det Dante skriver är korrekt (Whatthefont eller superkraft?). Mikadan används väldigt sparsamt men förekommer på några håll, och jag skulle rekommendera att köpa den från Myfonts, inte använda gratisversionen som är länkad ovan. Den Ecstasy vi använder är lite moddad, men du kan utan problem använda originalet för samma look and feel. Lägg också till Benton Sans som används i boxrubbarna och Bluebeard som är i underrubrikerna.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Min gissning är att DaFonts Primitive är en halvlegitim piratversion av Canada Types Bluebeard. Jag använde den vid de första designskisserna men vill minnas att den stökade till det vid pdf:andet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag jämförde lite ytligt innan jag la upp länken. Primitive ser ut att ha gått igenom en process för att få liiite ruffigare kanter (och därför omöjligt vara exakt likadan). Och ja, den vill inte bli inbäddad i pdf, jag har gjort outline av den varje gång jag använt den.

CapnZapp

Myrmidon
Hej.

Jag vill bara säga att jag tycker de kommersiella länkarna nästintill meningslösa - för vilka ändamål tror ni folk frågar efter typsnittsnamnen?!

Givetvis undrar folk för att de vill knåpa ihop egna äventyr och handouts! Dvs ingen är intresserad av att betala pengar för något helt hobbyartat icke-kommersiellt eget bruk.

Ska ni länka, länka därför till gratisalternativ! Eller varför inte länka till "närmast liknande fria typsnitt"...?

Tanken med att direktlänka är väl för bövelen att bespara folk fem minuters googling, inte att drömma om att hjälpa internationella fontföretag fylla sina kassakistor...?

Tack.

Arfert

Facit
Frågar man efter typsnitt, som Templar gjorde, svarar man väl med vad som är exakt rätt om man vet det?

Templar frågade inte efter gratisalternativ. Som dessutom kanske inte finns.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
CapnZapp;n105775 said:
Hej.

Jag vill bara säga att jag tycker de kommersiella länkarna nästintill meningslösa - för vilka ändamål tror ni folk frågar efter typsnittsnamnen?!

Givetvis undrar folk för att de vill knåpa ihop egna äventyr och handouts! Dvs ingen är intresserad av att betala pengar för något helt hobbyartat icke-kommersiellt eget bruk.

Ska ni länka, länka därför till gratisalternativ! Eller varför inte länka till "närmast liknande fria typsnitt"...?

Tanken med att direktlänka är väl för bövelen att bespara folk fem minuters googling, inte att drömma om att hjälpa internationella fontföretag fylla sina kassakistor...?

Hej Z, jag håller alls inte med dig.

Frågan var inte "vilka gratisalternativ finns till Symbaroums typsnitt?" utan "vilka typsnitt används i Symbaroum" och det är exakt dessa typsnitt det handlar om. Det finns förmodligen en uppsjö av hyfsat liknande gratistypsnitt men om man vill ha the real deal, även för privat bruk, så kostar det tyvärr pengar. Typsnittsbranschen är hårt drabbad av piratkopiering och licensfusk och personligen tycker jag det är jätteviktigt att upphovsmännen får ersättning för sitt hantverk. Att påstå att de kommersiella länkarna är meningslösa i det här sammanhanget är lite som att på frågan "var kan jag köpa bordsrollspel?" hävda att Piratebay är att föredra framför den lokala spelbutiken.

Och, "ingen är intresserad av att betala pengar för något helt hobbyartat icke-kommersiellt eget bruk.". Jo, jag och många med mig. Jag vet inte hur mycket jag spenderat på typsnitt för just hobbyartade icke-kommersiella projekt. Bra typsnitt kostar pengar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n105775 said:
Hej.

Tack.
Vänta nu …

Nekromanterar du en sex månader gammal diskussion bara för att klaga på att OP fått svar på exakt det hen frågade efter?

Arfert

Facit
Man skulle säkert kunna få till nåt snarlikt med typsnitt som Primitive (det finns massor med "medeltida" gratistypsnitt), Gentium (antikva) och Roboto (sans serif). Typ. Men det skulle se annorlunda ut. Så det var inget Templar efterfrågade som sagt.

CapnZapp

Myrmidon
Dante;n105795 said:
Vänta nu …

Nekromanterar du en sex månader gammal diskussion bara för att klaga på att OP fått svar på exakt det hen frågade efter?
Nej, men tack för att du frågar. Jag skriver vad jag tycker i diskussionen såfort google och jag hittade och läste den.

Vad gäller att trådstartaren fått svar på "exakt" sin fråga: det är väl bra att OP fick svar; svaret i form av namnen på typsnitten är utmärkt information och ingenting jag vänder mig emot. Såvitt jag kan se efterfrågade dock OP inte några kommersiella länkar - att svaret därmed skulle bli "exaktare" (om det nu var det du menade, Dante?) är ju precis den tankegång jag argumenterar emot.

(Jag vet att jag fört in tråden på en tangent, men hoppas jag inte behöver starta ny tråd för det.)

CapnZapp

Myrmidon
pappa;n105786 said:
Och, "ingen är intresserad av att betala pengar för något helt hobbyartat icke-kommersiellt eget bruk.". Jo, jag och många med mig.
Vad bra då har vi varsin åsikt :) Sedan är det säkert lättare för dig att rättfärdiga ett inköp av exempelvis Skolar, eftersom du just skapat en tjock och härlig rollspelsbok som läses av långt fler än bara ett halvdussin av dina vänner, men det hör ju inte hit. Each to his own.

CapnZapp

Myrmidon
Arfert;n105782 said:
Frågar man efter typsnitt, som Templar gjorde, svarar man väl med vad som är exakt rätt om man vet det?

Templar frågade inte efter gratisalternativ. Som dessutom kanske inte finns.
Och jag har heller inte klagat på att svaren innehöll exakt rätt namn :)

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n105801 said:
Nej, men tack för att du frågar. Jag skriver vad jag tycker i diskussionen såfort google och jag hittade och läste den.

Vad gäller att trådstartaren fått svar på "exakt" sin fråga: det är väl bra att OP fick svar; svaret i form av namnen på typsnitten är utmärkt information och ingenting jag vänder mig emot. Såvitt jag kan se efterfrågade dock OP inte några kommersiella länkar - att svaret därmed skulle bli "exaktare" (om det nu var det du menade, Dante?) är ju precis den tankegång jag argumenterar emot.

(Jag vet att jag fört in tråden på en tangent, men hoppas jag inte behöver starta ny tråd för det.)
CapnZapp;n105802 said:
Vad bra då har vi varsin åsikt :) Sedan är det säkert lättare för dig att rättfärdiga ett inköp av exempelvis Skolar, eftersom du just skapat en tjock och härlig rollspelsbok som läses av långt fler än bara ett halvdussin av dina vänner, men det hör ju inte hit. Each to his own.
CapnZapp;n105803 said:
Och jag har heller inte klagat på att svaren innehöll exakt rätt namn :)
Moderering:

CapnZapp, nu är du sarkastisk, otrevlig och dryg. Du kan uttrycka exakt samma sak utan att vara sarkastisk, otrevlig och dryg.

Så prova det, annars kastar jag ut dig i regnet i 48 timmar.

Genesis

Ni dés ni maître
Men länkarna innehåller ju bilder på hur teckensnitten ser ut, så att man vet vilket teckensnitt som motsvarar vilket i boken? Det är väl klart att det gör svaret exaktare? En bild säger mer än tusen ord, trots allt. Att säga "du borde inte ha länkat" i en halvårsgammal tråd känns jättekonstigt. Hur kan det bli aktivt sämre att inkludera länkar?

*förvirrad*

CapnZapp

Myrmidon
Hej Genesis,

Jag har sagt allt jag vill säga i denna tråd.

Ha en trevlig dag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
pappa;n105786 said:
Att påstå att de kommersiella länkarna är meningslösa i det här sammanhanget är lite som att på frågan "var kan jag köpa bordsrollspel?" hävda att Piratebay är att föredra framför den lokala spelbutiken.
Genesis;n105809 said:
Men länkarna innehåller ju bilder på hur teckensnitten ser ut, så att man vet vilket teckensnitt som motsvarar vilket i boken? Det är väl klart att det gör svaret exaktare? En bild säger mer än tusen ord, trots allt. Att säga "du borde inte ha länkat" i en halvårsgammal tråd känns jättekonstigt. Hur kan det bli aktivt sämre att inkludera länkar?
Jag tycker att länkarna är hjälpsamma och är glad att de bifogades. Länken ger mig inte bara en länk där jag faktiskt kan köpa fonten, den låter mig se precis hur fonten ser ut, vilka tecken den klarar och jag kan dessutom smidigt plocka fram en lista på andra liknande font om jag vill leta prisallternativ.