De hade en popularitet inledningsvis, som jag förstått det, framför allt för att de var det första helt elektroniska typsnittsföretaget. De var snabbare på att lösa en rad problem, och efter vad jag har hört så hade de rätt stor betydelse för hur företag som Apple, Adobe (eller Aldus som företaget då hette) utvecklade Desktop Publishing.DeBracy;n160803 said:Från typ -86 och framåt eller? Flera av deras typsnitt verkar ju ha varit riktigt poppis under 70-talet och hängt kvar en god bit in på 80-talet.
Jag har använt ITC Garamond helt oironiskt, dock på en affish.
Utan dem hade nog allt fortfarande levererats för sättning i reprostudios och liknande.
Men de gav sig på att ge ut sina versioner av klassiska typsnitt, och det var där det började skära sig. Dels låg de bakom en generell ökning av x-höjden. Det gillades visst inte. (Och det kan fortfarande märkas av att det finns markanta skillnader - stöter en på ett gammalt ITC-typsnitt, så kan det kännas sjukt stort i jämförelse. Vid något tillfälle vill jag minnas att jag satte rubriker i storlek 11 punkter (ITC) och brödtext i storlek 14 punkter (ej ITC) för en broschyr. Det känns lite bakvänt...)
Dessutom ansågs det att de förvanskade ett antal klassiker, bla just Garamond. Men jag kan inte minnas att jag sett deras versioner, så det kan jag inte säga något om.