Nekromanti Force and Destiny, lightsaber deflect!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm



Jaaa! Jag tycker att det känns supertrist att lightsaber deflection ska vara begränsat till ett visst career-träd och jag har följande förslag som allmän lightsaber-grej:

I strid kan spelare committa X force dice till att slåss defensivt mot blaster fire. Varje gång de blir skjutna kan de spendera tre strain (innan slag för träff är slaget) och slå sina committade dice. Efter slaget får de välja om de ska använda kraftplupparna de slagit, alla eller inga (heeeej conflict :D ). Antal pluppar dras av från fiendens träffar, max avdrag cappas av hjältens skill i lightsaber.

Sägs om den?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Jag är direkt anti. Ljussablarna är fucking crazy nog ändå och förmågan att överväldiga Jedi wannabes med sniper eld om de inte är rätt tränade är bästa sättet att mörda dem. Vill folk ha deflect kan de multiklassa sig till det. Vilket är möjligt för alla att göra. Att dela ut deflect till alla skulle också minska tjusningen med att spela en tank, vilket är en viktig roll att ha om spelets strider verkligen skall lysa men som är betydligt mindre sexigt att spela än någon av dps typerna. Jag vill gärna se något som inte är Jedi warrior + Lethal blows bounty huntern på slagfältet hållandes en ljussabel och om alla kan blocka minskar tjusningen ytterligare med att spela något annat. Din fix gör det dessutom lättare för folk på den ljusa sidan att använda det här eftersom de har mer strain och det känns bara fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
"Problemet" jag upplever är så här långt att två blasterskott är mer än tillräckligt för att sänka en av mina hjältar och jämfört med att skjuta folk så känns ljussabeln fett ovärd (lägre skada än en heavy blaster EDIT: för merparten av mitt crew iaf). Visst är det bra när motståndet är läskigt och farligt men när det är precis lika idiotiskt att använda svärd mot pistoler som det låter så, ptja.

Men om det här är en dålig väg, hur undvika att ljussablarna stannar i ryggsäcken?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är ett allmänt känt problem att FFGs spel helt misslyckas med att simulera många av jedis uppvisade egenskaper i filmerna/tv-serierna, reflect foremongst among them.

Vi har husreglet reflect så att skadan dras av -innan- man multiplicerar den pga vehicle scale, så att det faktiskt går sort of/kind of att parera skott från rymdskepp och dylikt, vilket de gör konstant i tex Star Wars Rebels.

I övrigt har vi stört oss på att det är så förbenat svårt att försvara sig i regelsystemet, och nästan omöjligt att gå ur en fight utan att bli skadad. När vi spelar idag ska vi lägga till en difficulty die på alla svårighetsslag i strid, och se hur det fungerar. Varje gång en blasterattack missar en jedi kan man ju liksom se det som att hen parerade med lajtsäjbern.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RasmusL;n220964 said:
"Problemet" jag upplever är så här långt att två blasterskott är mer än tillräckligt för att sänka en av mina hjältar och jämfört med att skjuta folk så känns ljussabeln fett ovärd
Lajtsäjbern gör on average 8 i skada, ofta mer om folk har rustning; släng in lite MagnaGuards eller Stormtroopers eller nåt annat med hög Soak och skillnaden kommer vara enorm. En lajtsäjber slår dessutom alltid mot 2T8, medan blasters kan ha högre svårighet, och tänk på att skjuta folk med blaster nästan alltid kommer ha minst en setback dice eftersom alla med något som vagt liknar förnuft står i fucking cover. Lajtsäjbern kan dessutom busenkelt uppgraderas för att få en monstruös crit-rating på 1, högre skada, och en massa annat jox. Dessutom är lightsaber-skill lättare att opta eftersom den använder samma attribut som Soak, dvs Brawn, och lätt kan byta bas-attribut genom talents. Den är amazing.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Ymir;n221015 said:
Det är ett allmänt känt problem att FFGs spel helt misslyckas med att simulera många av jedis uppvisade egenskaper i filmerna/tv-serierna, reflect foremongst among them.

Vi har husreglet reflect så att skadan dras av -innan- man multiplicerar den pga vehicle scale, så att det faktiskt går sort of/kind of att parera skott från rymdskepp och dylikt, vilket de gör konstant i tex Star Wars Rebels.

I övrigt har vi stört oss på att det är så förbenat svårt att försvara sig i regelsystemet, och nästan omöjligt att gå ur en fight utan att bli skadad. När vi spelar idag ska vi lägga till en difficulty die på alla svårighetsslag i strid, och se hur det fungerar. Varje gång en blasterattack missar en jedi kan man ju liksom se det som att hen parerade med lajtsäjbern.

Det är en lösning men jag tänker att mina spelare liksom vill _känna_ den där ljussabel-force-grejen i systemet. I form av en försvarstärning eller liknande, inte bara en statisk siffra. Jag vill ha en regel för detta och jag vill inte att den ska vara knuten till ett visst karriärs-träd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Ymir;n221016 said:
Lajtsäjbern gör on average 8 i skada, ofta mer om folk har rustning; släng in lite MagnaGuards eller Stormtroopers eller nåt annat med hög Soak och skillnaden kommer vara enorm. En lajtsäjber slår dessutom alltid mot 2T8, medan blasters kan ha högre svårighet, och tänk på att skjuta folk med blaster nästan alltid kommer ha minst en setback dice eftersom alla med något som vagt liknar förnuft står i fucking cover. Lajtsäjbern kan dessutom busenkelt uppgraderas för att få en monstruös crit-rating på 1, högre skada, och en massa annat jox. Dessutom är lightsaber-skill lättare att opta eftersom den använder samma attribut som Soak, dvs Brawn, och lätt kan byta bas-attribut genom talents. Den är amazing.

Visst, men om det kommer tre-fyra blasterskott med base dmg 9 farandes när du springer mot fienden så är det ju liksom godnatt för många som inte har en massa rustning. Det är kanske tänkt att det ska vara en massa joxande och trixande för att komma in på nära avstånd men då känns det fan lättare att peta fram blastern och skjuta tillbaka. Jag hör vad du säger, det kan mycket väl bara vara så att jag vill göra säjbern _ännu_ kraftfullare för att spelarna ska få powertrippa när de slåss mot goons istället för att halva gruppen ska gå ner på negativt varje gång de stöter på äventyrs-encounters.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Börja strider i närstrid. Alltså, om du min/maxar en ljussabel (jag älskar det böjda handtaget så jälva mycket) kan du insta mörda motherfuckers med den väldigt lätt. Är man i närstrid är det tråkigt att försöka skjuta på folk, speciellt med gevär. Så börja striderna i närstrid så kommer Jedi blir mycket, mycket bättre och Stormtroopers kommer bli mycket sämre. Hur många strider i original trilogin börjar på långt avstånd liksom? Och det är lätt att vifta lite med händerna och få det att kännas rätt i fiktionen.

Då behöver du inte heller bygga uber-gunslingers som Cad Bane för att vara ett riktigt hot. Han bara börjar på avstånd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
God45;n221032 said:
Börja strider i närstrid. Alltså, om du min/maxar en ljussabel (jag älskar det böjda handtaget så jälva mycket) kan du insta mörda motherfuckers med den väldigt lätt. Är man i närstrid är det tråkigt att försöka skjuta på folk, speciellt med gevär. Så börja striderna i närstrid så kommer Jedi blir mycket, mycket bättre och Stormtroopers kommer bli mycket sämre. Hur många strider i original trilogin börjar på långt avstånd liksom? Och det är lätt att vifta lite med händerna och få det att kännas rätt i fiktionen.

Då behöver du inte heller bygga uber-gunslingers som Cad Bane för att vara ett riktigt hot. Han bara börjar på avstånd.

Humm... Ja. Jo, poäng. Jag ska väl fundera lite innan jag ändrar något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
RasmusL;n221042 said:
Humm... Ja. Jo, poäng. Jag ska väl fundera lite innan jag ändrar något.
Jag skall dock också erkänna att när jag körde Force and Destiny så hade mina spelare äckliga mängder XP redan från början. Vi hade redan spelat losers i Edge of Empire som klättrat upp till att vara värdiga att bli nedputtade i en Sarlack av en blind man med en pinne. Så när folk väl fick vara Sith-lords ville de börja ganska high powered. Så det kan påverka min bedömning av systemet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
God45;n221043 said:
Jag skall dock också erkänna att när jag körde Force and Destiny så hade mina spelare äckliga mängder XP redan från början. Vi hade redan spelat losers i Edge of Empire som klättrat upp till att vara värdiga att bli nedputtade i en Sarlack av en blind man med en pinne. Så när folk väl fick vara Sith-lords ville de börja ganska high powered. Så det kan påverka min bedömning av systemet.

Mina är n00bs, men de har ljussablar och precis dingat force rating 2 (ja, jag matar dem med väldigt mycket exp per spelmöte)!!! Jag vet att jag kan säga "men de e ju ba eeeerfaaaarna jedajs som kan!" men jag vill inte!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
RasmusL;n221060 said:
Mina är n00bs, men de har ljussablar och precis dingat force rating 2 (ja, jag matar dem med väldigt mycket exp per spelmöte)!!! Jag vet att jag kan säga "men de e ju ba eeeerfaaaarna jedajs som kan!" men jag vill inte!
Nej, det förstår jag.

Hmmm... Kanske om man lade till det som en grej man kan köpa på alla erfarenhets träden?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
RasmusL;n221060 said:
Mina är n00bs, men de har ljussablar och precis dingat force rating 2 (ja, jag matar dem med väldigt mycket exp per spelmöte)!!! Jag vet att jag kan säga "men de e ju ba eeeerfaaaarna jedajs som kan!" men jag vill inte!
Jag vet inte om jag hade köpt argumentet att deflect/reflect är något för erfarna jedi ändå. I A New Hope är det liksom det första Luke får lära sig av Obi-Wan (efter "titta inte in i hålet klingan projiceras från"), även om det är mot en fjantig remote.

Däremot hade jag nog inte gjort det som en "gratisgrej" bara för att ha en lightsaber. Jag hade nog hellre gjort "lightsaber combat" till en ny force power, och haft deflect/reflect som ett underträd till den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Staffan;n221099 said:
Jag vet inte om jag hade köpt argumentet att deflect/reflect är något för erfarna jedi ändå. I A New Hope är det liksom det första Luke får lära sig av Obi-Wan (efter "titta inte in i hålet klingan projiceras från"), även om det är mot en fjantig remote.

Däremot hade jag nog inte gjort det som en "gratisgrej" bara för att ha en lightsaber. Jag hade nog hellre gjort "lightsaber combat" till en ny force power, och haft deflect/reflect som ett underträd till den.
Alltså, sure, det är design beslut man kan fatta. Men det är dock verkligen inte besluten FFG har fattat som grunden i sitt system. Det fina med de här nya Star Wars rollspelen är att de är balanserade och man inte måste införa regeln "Alla spelar Jedi eller så spelar ingen Jedi" vid bordet vilket du MÅSTE göra i både Saga edition och D6 edition. Så problemet är att varje gång du väljer att bara ge kraft munkarna stuff för att "det känns rätt" så förstör du design principen. Och att det inte finns en "lightsaber combat" power som i D6 är extremt viktigt i att hålla saker balanserade. När du vill ändra det förstår du fundamentalt inte designen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
God45;n221105 said:
Alltså, sure, det är design beslut man kan fatta. Men det är dock verkligen inte besluten FFG har fattat som grunden i sitt system. Det fina med de här nya Star Wars rollspelen är att de är balanserade och man inte måste införa regeln "Alla spelar Jedi eller så spelar ingen Jedi" vid bordet vilket du MÅSTE göra i både Saga edition och D6 edition. Så problemet är att varje gång du väljer att bara ge kraft munkarna stuff för att "det känns rätt" så förstör du design principen. Och att det inte finns en "lightsaber combat" power som i D6 är extremt viktigt i att hålla saker balanserade. När du vill ändra det förstår du fundamentalt inte designen.

Det är OK, för alla mina spelare spelar jädajs!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Staffan;n221099 said:
Jag vet inte om jag hade köpt argumentet att deflect/reflect är något för erfarna jedi ändå. I A New Hope är det liksom det första Luke får lära sig av Obi-Wan (efter "titta inte in i hålet klingan projiceras från"), även om det är mot en fjantig remote.

Däremot hade jag nog inte gjort det som en "gratisgrej" bara för att ha en lightsaber. Jag hade nog hellre gjort "lightsaber combat" till en ny force power, och haft deflect/reflect som ett underträd till den.

Ptjaaa, då kommer ju ändå alla att "behöva" ta den? Iofs kan det finnas intresse av att specialisera sig men då tänker jag att Deflect redan finns i karriär-träden (och som inte direkt blir sämre av att dra av lite mer skada som grund).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
God45;n221105 said:
Alltså, sure, det är design beslut man kan fatta. Men det är dock verkligen inte besluten FFG har fattat som grunden i sitt system. Det fina med de här nya Star Wars rollspelen är att de är balanserade och man inte måste införa regeln "Alla spelar Jedi eller så spelar ingen Jedi" vid bordet vilket du MÅSTE göra i både Saga edition och D6 edition. Så problemet är att varje gång du väljer att bara ge kraft munkarna stuff för att "det känns rätt" så förstör du design principen. Och att det inte finns en "lightsaber combat" power som i D6 är extremt viktigt i att hålla saker balanserade. När du vill ändra det förstår du fundamentalt inte designen.
Det är ju en fråga om hur man kalibrerar systemet. Att betala 10 XP för Lightsaber Combat som i D6 (en direkt översättning till FFG hade väl varit "lägg till Force Rating på attackslag med lightsaber och på skadan") - nej, det hade varit hejdlöst broken. Men om man gör ett helt träd av det så man får pumpa in massvis med XP för att kunna göra övermänskliga saker med sitt lasersvärd - det kan jag köpa. Då kan man ju börja med något i stil med "increase ranged defense by 1 when you have a ready weapon and are aware of the attack", och gradvis gå upp till överjävlighet. Alternativt, att man "gömmer" motsvarande förmågor i andra träd - i viss mån finns det redan i Sense och Enhance.

Sedan hade jag nog inte specificerat att man använder lasersvärd med dessa, utan kanske snarare haft det som "combat focus" eller så (fast skilt från Battle Meditation, som huvudsakligen buffar andra). I Force Awakens så blir ju inte Finn en superninja bara för att han plockar upp Skywalkers lasersvärd, och Rey är ju rätt badass även med stav. Anledningen till att jedi använder lasersvärd är snarare att det dels är ett fruktansvärt bra närstridsvapen, dels att det är praktiskt i och med att den fälls ihop till bara ett hjalt, och dels att klingan i praktiken är oförstörbar vilket gör att man kan parera andra lasersvärd samt blaster bolts utan att den går av. För att citera en James Earl Jones-roll ur en helt annan film: "What is steel compared to the hand that wields it?" - det är jedin själv med hens kontakt med Kraften (vilket speltekniskt representeras av att dumpa hejdlösa mängder XP i Force Rating samt diverse Force Powers) som gör jedin överjävlig, inte lasersvärdet.
 
Top