Nekromanti Format

Lindenius

Swashbuckler
Detaljer, detaljer...

Men, tycker ni formatet spelar någon roll för hur man uppfattar ett spel? Med format menar jag alltså vilka fysisk storlek pappret har. Gör det någon skillnad om det är A4, Letter, A5, S5 och så vidare.

//erik. tillbaka efter lång tids frånvaro

Troberg

Sinister eater
Men, tycker ni formatet spelar någon roll för hur man uppfattar ett spel?
Egentligen inte, jag skulle gärna se rollspel i pocketboksformat (A6?).

Olle Linge

Snigel
Jag ogillar stora böcker, så inte större än A4 tack. Såvida det inte är i pärm, det gillar jag. Pocketboks format vore helt klart intressant, men jag tycker att A4 är det som är trevligast att läsa.

Insignia

Swashbuckler
Jag tror inte det har någon avgörande betydelse, men det beror på hur mycket som ska klämmas in i formatet. Om det är litet material så kan det vara mysigare med en liten bok, än en stor som är jättetunn. Är det mycket så passar en stor bok bättre än en liten som är så tjock att pärmarna inte orkar bära den. Typ.

Troberg

Sinister eater
En viktig sak!

En sak som är viktig är däremot att alla prylar till ett spel ska ha samma format! Jag hatar när man tycks omvärdera sådana beslut varenda gång man släpper en ny produkt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad som helst utom A4 ...

Ur ren formgivningsaspekt ogillar jag A4. För brett för en spalt och för smalt för två spalter.

Om jag nånsin låter trycka upp ett spel ska det vara kvadratiskt, 240 x 240 mm.

Eksem

Champion
Re: Vad som helst utom A4 ...

Hur har det egentligen kommit sig att A4 har blivit en sådan stor standard egentligen? Jag har sett det formatet så storskäll av formgivare ett antal gånger, inte minst i Typografisk Handbok.

Om jag skulle trycka upp ett spel skulle det vara 12"*12" och se ut som ett LP-omslag med kapitelindelningen på baksidan som en låtlista.

Krille

Super Moderator

"Hur har det egentligen kommit sig att A4 har blivit en sådan stor standard egentligen?"

Förmodligen för att det är ett väldigt behändigt pappersformat, om inte annat så på grund av indelningen. Dela en A1 och du har två A2. Dela en A2 och du har en A3. Dela en A3 och du har två A4. Dela en A4 och du har två A5. Allihopa har exakt samma proportioner. Lägg därtill att det är lagom stort för att arkiveras i mappar och pärmar. Avrunda det hela med en byråkrati som äter papper som en blåval silar krill och som inte bryr sig ett jota om typografi, så har du sagan om A4s framgång i ett nötskal.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det där gäller ju B-serien också ...

B-serien har ju exakt samma proportioner, men bra mycket roligare format.

Fast jag måste ju tillstå att A-serien är jättebra när man ska beräkna vikten på en trycksak. Pappersvikt anges i g/m<sup>2</sup> och A0 är exakt en m<sup>2</sup>. Resten är en baggis.

Insignia

Swashbuckler

"Om jag skulle trycka upp ett spel skulle det vara 12"*12" och se ut som ett LP-omslag med kapitelindelningen på baksidan som en låtlista."

Låter astufft! Världen behöver LP-rollspel! :gremsmile:

Lindenius

Swashbuckler

Lägg därtill att det är lagom stort för att arkiveras i mappar och pärmar.

Hmmm... intressant! Vad kom först? Pärmen eller A4:at? :gremtongue:

Avrunda det hela med en byråkrati som äter papper som en blåval silar krill och som inte bryr sig ett jota om typografi, så har du sagan om A4s framgång i ett nötskal.

¡Viva los byrokratios!

//erik. der typografenschaft

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men, tycker ni formatet spelar någon roll för hur man uppfattar ett spel? Med format menar jag alltså vilka fysisk storlek pappret har. Gör det någon skillnad om det är A4, Letter, A5, S5 och så vidare.
Egentligen gör det inte det, men jag gillar böcker som är lite mindre än A4, de är trevligare att bläddra i och är inte lika otympliga vid spelbordet. Till exempel tycker jag att spelen "All Flesh Must Be Eaten" och "Terra Primate" (sp?) är jättesnygga med sina något mindre format.

Den perfekta storleken är den hos en vanlig serietidning. Ett rollspel i det formatet vore perfekt.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Tjaooo, för min del så tycker jag att det ska vara en gansak rejäl bok att hålla i. Gjärna samma mått som Neogames eller riominds har på sina böcker, tyvärr vet jag inte vilken storlekar de använder... :gremcrazy:

Feuflux

omjonasson.se

Svar A: I don't give a rats ass! :gremlaugh:

Svar B: När man ska ut och resa passa A4-formater bra ihop med packningen i övrigt. Så jag får väl säga det då bara för att få nåt sagt.

kalcidis

Hero
Whe deh ah nuh tek negus roots, seen?

Eksem hade ett dödande koncept på formatet men samtidigt känns det för otympligt med 12"x12". Fast jag är helt och hållet på principen och skulle därför vilja säga att en bok i 10"x10" skulle vara helt underbart. Först och främst för att formatet är estetiskt vackert i mina ögon och i andra hand för att det ligger grymt schysst i händerna. Andra format som är vackra är böcker som är bredare än vad de är höga. Det ger en skön känsla. Speciellt då man kan leka enormt med utseendet.

Jag tycker det är för få böcker som har annorlunda format och designer. Varför ska de grafiska utformarna vara så konservativa? Det jag sett hittills som varit vackert är i princip Nobilis, sedan finns det endast stilrena exempel men inget utmärkande snyggt.

Eksem

Champion
Re: Whe deh ah nuh tek negus roots, seen?

"samtidigt känns det för otympligt med 12"x12"."

"Det jag sett hittills som varit vackert är i princip Nobilis, sedan finns det endast stilrena exempel men inget utmärkande snyggt. "

För det första: Glöm inte nya DoD-böckerna, de är ju ruggigt snygga.

För det andra: Nobilis är ju 11"*11", det är ju nästan 12"*12" :gremwink:

"Andra format som är vackra är böcker som är bredare än vad de är höga. Det ger en skön känsla. Speciellt då man kan leka enormt med utseendet."

Det vore grymt med en väldigt bred bok som inte var så hög. Det är inte alltid praktiskt när man läser på pendeln (min fina Nobilis-bok har slagit mössan av ett antal medresenärer), men i fåtöljen eller soffan är det busbra.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Whe deh ah nuh tek negus roots, seen?

Jag tycker det är för få böcker som har annorlunda format och designer. Varför ska de grafiska utformarna vara så konservativa? Det jag sett hittills som varit vackert är i princip Nobilis, sedan finns det endast stilrena exempel men inget utmärkande snyggt.
Jag tycker att den gröna edd-boken har grymt snyggt omslag, både färg-, design- och storleksmässigt.

Dofhjort

Veteran
Man kan snacka sig blå om hur snygga saker och ting är, så det ska jag inte göra här. Jag gillar om böcker är praktiska, gamla DoD-böckerna till exempel. Alldeles lagom format för att läsas och hitta snabbt i, och dessutom finns det ingen rygg som tar stryk av att bändas. Av den anledningen tror jag också att pocket inte funkar som format för regelböcker, ryggen är helt enkelt inte gjord för att boken ska kunna ligga uppslagen.

En annan väldigt praktiskt format är en hårdpärm som är lite större än en A4, så att man kan lägga in papper i A4-format utan att ha kanter som sticker ut åt alla håll. Det funkar även hjälpligt med mindre format, då man kan vika A4an på mitten.

Kvadratiska och i viss mån också liggande böcker känns tyvärr inte speciellt praktiska att läsa. Hur snyggt det än må vara så känns det som att försöka läsa DN (eller någon annan tidning i stort format). Liggande böcker i mjukpärm har dock den fördelen att de är lätta att lägga med ett speciellt uppslag uppslaget, utan att de bläddrar igen sig själva.

Mjukpärm kontra hårdpärm är också en fråga som man kan diskutera. Själv lutar jag åt hårdpärm i de flesta fall, eftersom det håller längre och skyddar innehållet. Någon som har några andra synpunkter?

zuntona

Swordsman
Bort med ryggar

Ryggar är helt klart idiotiska, bättre med flera småböcker som behandlar olika områden.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Bort med ryggar

Då blir det ju en massa extra omslag, som ökar priset utan att tillföra någon extra information (förutom bikinibrudar och monster).