Man kan snacka sig blå om hur snygga saker och ting är, så det ska jag inte göra här. Jag gillar om böcker är praktiska, gamla DoD-böckerna till exempel. Alldeles lagom format för att läsas och hitta snabbt i, och dessutom finns det ingen rygg som tar stryk av att bändas. Av den anledningen tror jag också att pocket inte funkar som format för regelböcker, ryggen är helt enkelt inte gjord för att boken ska kunna ligga uppslagen.
En annan väldigt praktiskt format är en hårdpärm som är lite större än en A4, så att man kan lägga in papper i A4-format utan att ha kanter som sticker ut åt alla håll. Det funkar även hjälpligt med mindre format, då man kan vika A4an på mitten.
Kvadratiska och i viss mån också liggande böcker känns tyvärr inte speciellt praktiska att läsa. Hur snyggt det än må vara så känns det som att försöka läsa DN (eller någon annan tidning i stort format). Liggande böcker i mjukpärm har dock den fördelen att de är lätta att lägga med ett speciellt uppslag uppslaget, utan att de bläddrar igen sig själva.
Mjukpärm kontra hårdpärm är också en fråga som man kan diskutera. Själv lutar jag åt hårdpärm i de flesta fall, eftersom det håller längre och skyddar innehållet. Någon som har några andra synpunkter?