Nekromanti Format

Telash

Swordsman
Ok, sista gången jag frågar kring detta.
Det verkas som att jag, med lite vilja våld och vaselin kan klämma ihop Kontinuum i ett a4-häfte på 50 sidor med omslag, som är klammerhäftad

Fördelar:
Håller bättre
Mer lätta o bläddra i

Eller skulle ni föredra en något mindre bok med flera sidor som är limbunden?

Priset och innehållet skulle bli det samma.

Så, jag ber om många svar :gremsmile:

Limbunden eller klammerhäftad?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En mindre limbunden bok är att föredra. Jag hatar böcker i A4-format, speciellt om de är tunna.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Såvida du inte har en hård pärm på boken, blir 50 sidor i A4 för tunt. Jag skulle rekommendera att ha ett lägre format då som Gurgeh föreslår.

Arfert

Facit
Gurgeh said:
En mindre limbunden bok är att föredra. Jag hatar böcker i A4-format, speciellt om de är tunna.

/tobias
Totalt medhåll. Plus att A-format är fula, proportionerna är tråkiga.

Mindre limmad bok, tack!

Vill man ändå har den hyfsat stor så gillar jag serietidningsformatet (som t.ex. Supergänget har).. fast kör limmat!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag börjar alltmer tycka att alla regelböcker borde vara i formatet 150 × 225 mm. (Dvs. som en stor skönlitterär pärmbok.)

Jarre

Swordsman
Även om jag inte har något nytt att tillägga och instämmer med den generella uppfattningen bland tidigare skribenter, så bad du om många svar; jag föredrar verkligen ett mindre format med tjockare inlaga framför ett större format med tunnare inlaga. Och eftersom klammerhäftning inte är ett alternativ (?) vid tjockare inlaga, så faller det bort. Kör på lim! 50 sidor i A4 kommer bli sladdrigt om det inte är en pärmbok, precis som nämnts.

solvebring

Superhero
Eller skulle ni föredra en något mindre bok med flera sidor som är limbunden?
Eftersom du har ett så lågt sidantal: svar ja!
Idag är dessutom limbindning av rätt så okej kvalitet. Häftklammer har tendensen att med tiden nöta sönder boken och lossna.

Dessutom har Gurgeh en poäng: häftad A4 blir bara stort, tunt och fult.

Telash

Swordsman
Hoppsan, va visst tur att jag frågade. Ser ut som att större delen av forumet är av motsatt åsikt mot mig. Min sambo hade samma åsikt som er med. Jag rättar mig efter majoriteten, limbindning it is :gremsmile: Får se vilken storlek det blir, men minst G5 (gamla rollspelsböckers format)

solvebring

Superhero
Får se vilken storlek det blir, men minst G5 (gamla rollspelsböckers format)
Now that would be nice! G5 är, enligt mig, ett förbaskat trevligt format. Är det något jag saknar från de gamla svenska rollspelen så är det G5-formatet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Vill man ändå har den hyfsat stor så gillar jag serietidningsformatet (som t.ex. Supergänget har).. fast kör limmat!
När jag gick till bokhyllan för att få ett hum om hur 50 sidor A4 skulle kunna tänkas kännas så råkade jag klämma på monsterboken till gamla Usagi Yojimbo-rollspelet: 48 sidor i samma format som Supergänget. Riktigt mysigt faktiskt. :gremsmile:

hakanlo

Hero
G5 hårdbunden låter som ett mycket trevligt format! Vad gäller våldet och vaselinet: det kan vara en idé att invänta korrektur innan du brukar dem i övermått. (Alltså, korrekturen kan leda till vissa förskjutningar av textlängden, vilket kan påverka den exakta textmängden)