Nekromanti Formelsamlingar (v4)

Elder Girov

Swordsman
Man behöver således heller inte uppdatera sin formelsamling när ens S stigit i besvärjelsen.
Nja, det beror ju på hur man ser på saken. Ser man magi som något intuitivt som man bara en dag, huxflux, har blivit bättre på, ja, då behöver man inte uppdatera sin formelsamling. Om man däremot ser magi mer som en vetenskap, då måste man naturligtvis uppdatera. Alla de där "oumkf"-ljuden man gör när man har FV 15, det gör man bara för att "bförx"-ljuden man använder vid FV 20 inte har uppfunnits än. En märklig liknelse, jag vet, men ni fattar säkert vad jag menar. Morgondagens upptäkter gör gårdagens sanningar till lögn osv.

MasterPo

Veteran
Re: Magiboken bara stödord.

Hmm, en annan variant jag kom att tänka på nu skulle kunna vara att man med hjälp av läroböcker i de besvärjelser man tidigare hade kan skriva en ny formelsamling. D.v.s. skriva ner alla dom antecknignar och stödord. Så med hjälp av rätt literatur kanske man kan skapa en ny formelsamlings anteckning på skolvärde X FV antal timmar/dagar/veckor.

Hmm, måste jobba, hinner inte skriva mer nu :-(

Evil Peter

Hero
Nja, det beror ju på hur man ser på saken. Ser man magi som något intuitivt som man bara en dag, huxflux, har blivit bättre på, ja, då behöver man inte uppdatera sin formelsamling. Om man däremot ser magi mer som en vetenskap, då måste man naturligtvis uppdatera. Alla de där "oumkf"-ljuden man gör när man har FV 15, det gör man bara för att "bförx"-ljuden man använder vid FV 20 inte har uppfunnits än. En märklig liknelse, jag vet, men ni fattar säkert vad jag menar. Morgondagens upptäkter gör gårdagens sanningar till lögn osv.
Just besvärjelser är ju något man kan intuitivt bli bättre på till skillnad från alla andra magiska färdigheter. Bara genom att kasta en besvärjelse flera gånger kan man bli bättre på att hamna i rätt sinnesstämning och kanalisera krafterna på rätt sätt. För mig är magi både vetenskap och konst eftersom sådana saker som känslor osv är inblandade.

Vill man dock ha det mer vetenskapligt är det ju bara att göra som sagts i andra delar av denna diskussion, dvs att man endast kan nyttja den tolkade beskrivningen så långt som upp till samma S som den andra magikern hade skrivit ner. Dock har S ingen betydelse när man ska försöka tolka en besvärjelse från en annan magikers formelsamling utan det enda som spelar roll är besvärjelsens skolvärde. Det pekar ju på att man inte skriver in sina egna framsteg i att tolka definitionen.

Evil Peter

Hero
Re: Formelsamlingar för bara ondska med sig...

Även om magikern har X antal kopior gömda nånstans, så är det ju ganska troligt att det var ett tag sedan han/hon gjorde dem. Isåfall är de ju inte uppdaterade, dvs. om magikern skulle använda sig av en kopia som gjordes 7 år tidigare, så skulle FV:t modifieras. Detta förutsätter förstås att magikern blivit bättre på sina besvärjelser under dessa 7 år.
Visst är det så men det gäller främst äventyrande magiker vilket egentligen inte är så vanligt. Dock är ju nästan 100% av RP-magikerna det och de är ju de viktiga i resonemanget. :gremsmile: Hur det är med besvärjelsernas S är ju det en tolkningsfråga men man kan ju ha lärt sig nya besvärjelser och de är ju definitivt inte med.

Min taggiga förbandslåda Lalandiel (läkare/animist/krigare, i kronologisk ordning) blev nyligen av med sin formelsamling. Det blev till att skydda huvet så att all kunskap inte skulle försvinna och sedan snabbt skaffa en tom bok och börja skriva. Jag vet inte om detta är helt efter reglerna, men vi kör med att ett FV tar en timme att skriva ner. Inte alls kul när man har ca. 110 FV-steg sammanlagt.
En timme per poäng i skolvärde kan nog vara okej eftersom det tar en dag per skolvärde att tolka ur någon annans formelsamling.

Elder Girov

Swordsman
Re: Versioner [ANT]

Mmm, mycket bekant. Tycker bra mycket bättre om att köpa grundegenskaper än att slå fram det, som man gör i pucko-DoD6 (lugn, jag vet att Chronopia är DoD5 :p),

Harablos

Veteran
Du kan skicka magierna även om du inte något färdighetsvärde i dem genom att läsa i formelsamlingen, det tar bara lite längre tid (har inte uppgifterna här men kan tänkas +2 sr kanske). Obsavera att långt ifrån alla magiker kan sin formler utantill.