Nekromanti Formulär till Eclipse Phase

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just spenderat några timmar med att göra något så fruktansvärt otrendigt som att bygga rollformulär till någon annans spel. Det är dessutom ett riktigt skitigt tradspel, med grundegenskaper och massor av färdigheter och grejer.

Varför:
Nästa steg är nu att fixa så att formulären blir ifyllbara. Dessutom vill jag skriva ihop ett antal XML-filer som innehåller vapen och morphs från boken/böckerna, så att man kan generera färdiga formulär om man vill.

Formulären är anpassade till mina egna behov och mina .PATCH20-regler. Största ändringen i formulären är typ att jag tagit bort allt PSI-relaterat. I övrigt är .PATCH20 helt kompatibelt med originalsystemet.

Åsikter? Reaktioner?

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Ser bra ut, antar jag.

Möjligtvis kan jag tycka att topp-rubrikerna, »Morph seet« och »Character sheet« speciellt, är ihoptryckta. Bokstäverna är höga och har lite utrymme mellan sig. Förhoppningsvis kan dock någon med mer kunskap dementera min känsla.

krank

Möller said:
Ser bra ut, antar jag.

Möjligtvis kan jag tycka att topp-rubrikerna, »Morph seet« och »Character sheet« speciellt, är ihoptryckta. Bokstäverna är höga och har lite utrymme mellan sig. Förhoppningsvis kan dock någon med mer kunskap dementera min känsla.
Jag har liknande känsla. Snodde dem från ett annat formulär, och har inte ändrat...

krank

Vid tillfälle skulle jag förresten gärna vilja testa .PATCH20's nya, aningen mer strömlinjeformade rollpersonsmakande.

Dock blir det isf efter att jag fixat färdigifyllda morphformulär och sånt.

En grej funderar jag på; om man skulle försöka kategorisera alla skills. Knowledge Skills är ju redan utsorterade i originalet, men jag funderar på om man skulle klumpa ihop de andra också - typ "Combat" och "Technology" (hacking etc) känns kanske som vettiga kategorier.

Där har vi en till grej jag gjorde här - jag bröt ut en massa skills alla inte hade, istället för att ha t.ex två medicine, två Pilot och en massa Knowledge skills som för många mest skulle vara tomma rader.

Sapient

Swashbuckler
Ser bra ut. Jag hade reagerat på en del av de saker du åtgärdat - framför allt att det vore bra att skilja morph från grundpersonligheten...

Nu är det inte så sannolikt att jag någonsin kommer att spela Eclipse Phase, känns det som - men dina patch20-regler kikar jag genast på!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Åsikter? Reaktioner?
1. På navelskådiska: Jag skulle nog ha lyft rubrikerna (Stats, Aptitudes, Armor, etc.) från linjerna de står på, men det är nog enda ändringen jag skulle brytt mig om att göra. Jag tycker dock den detaljen ser rätt bra ut på Morph-formuläret, så jag är lite kluven.

Omskrivet till positiviska
: det ser ju riktigt bra ut! Bara nån enstaka detalj som jag hade gjort annorlunda, men det är ju smaksak. :gremsmile:

2. För en sekund fick jag intrycket av att du höll ett litet försvarstal för varför du gjort formuläret och blev lite rädd – inte tusan måste man väl göra sånt? Tack och lov så läste jag om och insåg att det ju inte var så det var skrivet. Puh! Man ska vara stolt och glad över sitt pyssel. Och man får pyssla vad man vill!

krank

DeBracy said:
2. För en sekund fick jag intrycket av att du höll ett litet försvarstal för varför du gjort formuläret och blev lite rädd – inte tusan måste man väl göra sånt? Tack och lov så läste jag om och insåg att det ju inte var så det var skrivet. Puh! Man ska vara stolt och glad över sitt pyssel. Och man får pyssla vad man vill!
Absolut. Däremot ville jag gärna förklara vad som låg bakom mitt pysslande, så att de som betraktar pysslet liksom ser det med rätt mindset - så att de som inte håller med om mina premisser kan tycka "aha, det här gillade jag inte, men det passar ju till syftet..."

Det är roligt att pyssla till Eclipse Phase. Spelet är ju släppt på CC-licens, så jag kan liksom ta vad jag vill och bara göra om. Funderar på små häften med utrustning, grundläggande världsinfo etc. lite lagom komprimerat och så, för att världen ska bli lite mer lättsmält för spelarna.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Absolut. Däremot ville jag gärna förklara vad som låg bakom mitt pysslande, så att de som betraktar pysslet liksom ser det med rätt mindset - så att de som inte håller med om mina premisser kan tycka "aha, det här gillade jag inte, men det passar ju till syftet..."
Ja precis! Vid en lite uppmärksammare läsning så märkte jag ju att det var så det låg till. Men du frågade ju efter reaktioner, så jag bjöd på den ändå. :gremsmile:

kranktastic said:
Funderar på små häften med utrustning, grundläggande världsinfo etc. lite lagom komprimerat och så, för att världen ska bli lite mer lättsmält för spelarna.
Det låter som riktigt schyssta grejer att ha!

Zappelina

Swordsman
Snyggt! Det ursprungliga formuläret kunde ju tåla lite omarbete precis som du skrev. Det du gjort, och uppdelningen av det verkar helt klart bättre!

För övrigt tror jag kanske jag hittat ett regelsystem som kunde vara intressant att Eclipse Phase i, nämligen Starblaze Adventures. Ska bara införskaffa boken :gremwink:

jag vet inte vad du tycker om FATE systemet, men jag tror det kunde passa mig som spelledare. Jag ska posta när jag dykt in i uppgiften.