Nekromanti Fornnördiska?

Krille

Super Moderator
Jag vet att ett antal personer brukar uttrycka negativa åsikter om den så kallade "fornnördiskan" i DoD6, det vill säga den pseudofornnordiska/pseudoisländska som dominerar i namnbruket. I synnerhet magibokens alla besvärjelser har ju namn på fornnördiska.

Men jag gillar faktiskt fornnördiska, både språkbruket och termen. Åkej, det är en elak term, men jag har den där sortens elak humor som gör att jag kan använda elaka benämningar om saker som jag tycker om. Jag har många goda minnen av Stinkasnus, ehr, Skunkadis, ehr, Sinkadus, till exempel, men det hindrar inte att jag mycket väl kan kalla den för... uhm, Skunkadis eller Stinkasnus. Det är ju ingen person jag angriper, utan bara lite kärleksfullt häcklande av en tidning (de av er som har läst Andra Imperiet har sett rätt många exempel av lite "kärleksfullt häcklande" från min penna).

Och språkbruket... tja, jag ska erkänna en sak. Riotminds Trudvang är så apfräckt att det faktiskt är ett av skälen till att jag koncentrerar mig mer på Andra Imperiet än om Västmark. Visst, Trudvang innehåller hur mycket som helst som är direkt o-Västmarkigt, men den där germanska stöddigheten är gemensam för båda världarna och är så att säga Västmarks innersta själ (faktiskt), och det gör att Trudvang är för nära Västmark. Och när Riotminds gör Trudvang så mycket snyggare än vad Västmark är...

...och dessutom fyller spelet med fornnördiska...

...då får jag väl gå över till nipponördiska istället.

Någon språkofil kan säkert klaga på att det inte är korrekt isländska/fornnordiska, men vafan, alla orkar faktiskt inte lära sig anglosaxiska eller fornnordiska för att konstruera ett språk för ett fantasyspel.

Så hejja Riotminds! Mer fornnördiska åt folket!

Rising

Vila i frid
Jättebra inlägg. Jag diggar också fornnördiskan (både "språket" och termen) starkt, och kommer ihåg när jag hade köpt Jorges, då jag hittade på en massa bogusnamn på varelser bara för att jag gillade bokens namnkultur så mycket. (Och den var ändå väldigt primitiv och grovhuggen i fråga om fornnördiskan) Jag tror faktiskt att mycket av charmen och det spännande hade försvunnit om Riotminds hade försökt vara "duktigare" med språket.

Bistick:
Ey! För er som gillar påhittade språk: Den här sidan är som en sorts serie gåtor där det gäller att lära sig ett påhittat språk (med rätt bogus ord, men med schysst grammatik och syntax) för att komma vidare: Mycket nöje!

/Riz

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och språkbruket... tja, jag ska erkänna en sak. Riotminds Trudvang är så apfräckt att det faktiskt är ett av skälen till att jag koncentrerar mig mer på Andra Imperiet än om Västmark. Visst, Trudvang innehåller hur mycket som helst som är direkt o-Västmarkigt, men den där germanska stöddigheten är gemensam för båda världarna och är så att säga Västmarks innersta själ (faktiskt), och det gör att Trudvang är för nära Västmark. Och när Riotminds gör Trudvang så mycket snyggare än vad Västmark är...
Det där var... det mest ödmjuka jag någonsin sett dig skriva. Jag blev nästan grinfärdig. Jävla mes! Höhö... :gremwink:

Men word alltså, jag håller med dig som fan. Fornnördiska är kanoncoolt. Och germansk stöddighet är en beskrivning av DoD6 som är så rättvisande att jag trillar baklänges.

- Vulf

Rosen

Myrmidon
Riotminds Trudvang är så apfräckt att det faktiskt är ett av skälen till att jag koncentrerar mig mer på Andra Imperiet än om Västmark. Visst, Trudvang innehåller hur mycket som helst som är direkt o-Västmarkigt, men den där germanska stöddigheten är gemensam för båda världarna och är så att säga Västmarks innersta själ (faktiskt), och det gör att Trudvang är för nära Västmark.

Känner igen det; Trudvang är också anledningen att jag på senare år velat luta Khelataar mer mot dess andra kulturella förlaga, kelterna. Fast där är det inte språket som spökar (förstås) utan mer byggnader och kläder och barrskog och sånt.

--
Åke

ironman

Veteran
visst, förnnordiskan ser bra ut i text och i handouts, men när man ska försöka presentera herr Hatr Uvail, mr Raak Wulfr och få sina spelare att ta en tripp till Hrefningr eller Vfnrhrrgrngfnr, så låser sig mina käkar av någon anledning... :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
"visst, förnnordiskan ser bra ut i text och i handouts, men när man ska försöka presentera herr Hatr Uvail, mr Raak Wulfr och få sina spelare att ta en tripp till Hrefningr eller Vfnrhrrgrngfnr, så låser sig mina käkar av någon anledning..."

...men det beror mest på att åtminstone det sista bara är nördiska, inte fornnördiska. :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tunggymnastik

visst, förnnordiskan ser bra ut i text och i handouts, men när man ska försöka presentera herr Hatr Uvail, mr Raak Wulfr och få sina spelare att ta en tripp till Hrefningr eller Vfnrhrrgrngfnr, så låser sig mina käkar av någon anledning.
Men verkligheten är som vanligt mycket värre än dikten:

LLANFAIRWLLGWYNGLLGOGERYYCHWYRNDROBWILLLLANTYSILIOGOGOGOCH

/tobias

Feliath

Swashbuckler
Du har tappat ett P. [ANT]

Och dubblerat ett Y. Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, ska det vara. Annars blir det ju helt outtalbart ¬_¬;

/Feliath - kymriskastuderande

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kopierade det ur artikeln [NT]

iNTe mitt fel alltså!

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Jag tänkte inte blanda mig i den här tråden egentligen, och hade i praktiken glömt bort den då jag satt och browsade gamla inlägg och kom på att det här inlägget enkelt visar på varför jag ogillar fornnördiskan. Texten Petri klippte in är nämnligen obegriplig rotvältska, en osubtil frontallobotomi på svenska språket. (Jag förklarar varför i inlägget jag länkade till). Att Petri inte själv förstår den talar ju sitt tydliga språk - den utlöser mer förvirring och allergiska reaktioner mot töntigheten än vad den tillför stämning och mustighet till spelet.

- Ymir, tycker

Rosen

Myrmidon
den utlöser mer förvirring och allergiska reaktioner mot töntigheten än vad den tillför stämning och mustighet till spelet.

Börjar man behöva lingvistiska analyser tar man nördiskan på lite för stort allvar IMHO -- sånt där funkar bäst om man sväljer att man (som spelare) inte har genuin koll på tugget utan tar det lite med en klackspark.
Jag ser en liten parallell i när manga-fans skriver fan fiction. De gillar att slänga in enstaka japanska ord i dialogen för att markera rollfigurernas nationalitet, fast de själva inte har särskilt avancerade kunskaper i språket. Det funkar oftast fint så länge de håller det på den nivån, men om de får nihongo-hybris blir resultatet bara konstigt.

När vi spelade WFRP fanns det spelare som ibland slängde sig med kommentarer på köks-tyska (oftast "ach nein" o dyl smått - fast min favorit är "Du fightet mich, Du will Bögenschmertzen haben!"). Gav lite lokalfärg, och fungerade eftersom de inte försökte göra det särskilt allvarligt.

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Fast det jag talade om var ju inte en lingvistik analys så mycket som ett bekräftande av att texten var halvt oförståelig. Och det berodde inte på att läsarna var dåliga på svenska, direkt...

Och jag säger inte att man måste ta fornnördiskan på blodigt allvar, men det finns nån slags halvt osynlig - och förmodligen väldigt subjektiv - gräns där saker går från att vara stämningselement, om än roliga sådana, till att bli löjliga. Mutant UA, vars moduler också är fulla av ett mycket säreget språkbruk, klarar hela balansgången mycket bättre som jämförelse. Namnen och begreppen är roliga och mustiga, men blir bara i ett fåtal fall ('kläjmår') så dåliga, billiga och plumpa snarare än underfundiga, att bägaren rinner över. För mig gör den det jämt och ständigt med DoD6. Kunde de inte ansträngt sig lite med fornnördiskan?

- Ymir, undrar

Rising

Vila i frid
Kunde de inte ansträngt sig lite med fornnördiskan?
Jag tror inte att det funkar så. Tänk om en symfonikännare på P2 skulle säga "kan inte hårdrockarna anstränga sig lite med musiken?" -Alla hårdrockare som försökte behaga symfonimuppen skulle ju skapa värdelöst tråkig musik. Rock handlar helt enkelt om att göra fel så att det ändå blir rätt, och rocken behöver sådana som du som inte förstår.

Så allt är helt i sin ordning.