Nekromanti Forntida användning av olika kemiska ämnen

Dewil

Skrivbordsgeneral
Har någon något litteratur- eller webbsidestips om vad olika kemiska ämnen användes till i forntiden?

Roten till mina tankar är Svavelvinter, där det retar mig att det inte framgår vad de ofantliga mängder svavel som utvinns ska användas till. (I romanen får det en vettig förklaring, nämligen <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">krut</font></td></tr></table>.)

Handel med värdefulla ämnen och dessas utvinning är en bra sak att bygga kampanjer kring i en förmodern (eller postapokalyptisk) miljö, men då krävs att man vet vad sjutton forntidsmänniskorna använde t.ex. svavel till.

Dewil

Regmolar

Swashbuckler
Wikipedia fungerar för enstaka ämnen, och har du någon speciell kultur kan du säkert kolla det där också, annars kan man väl alltid googla... Jag vet dock att de använde fler kemikalier och på fler sätt än vad man kan tro (t.ex. de där uråldiga bagdadbatterierna...) och är väldigt intresserad själv om någon har en nyttig länk :gremsmile:

Klon

Hero
de där Bagdadbatterierna är väl iof omdebatterade väl? Alla är inte så övertygade om att det faktiskt rör sig om batterier har jag för mig...

Tänkte bara tipsa om att kolla på hantverkssidor med, typ sånt för färgning osv, finns ju många medeltidsföreningar som sysslar med sånt och där borde man nog kunna hitta lite matnyttigt (finns säkert samaför garvare och härdning av trä till fioler o dyl.)

Saxifrage

Hero
Svavelvinter [OT]

Roten till mina tankar är Svavelvinter, där det retar mig att det inte framgår vad de ofantliga mängder svavel som utvinns ska användas till. (I romanen får det en vettig förklaring, nämligen *** .)

Eh, va? Står det inte att svavlet används för att "svavla" vin? Och att vinsvavlingen ger Trakorien handelsfördelar?

/Sax, rostiga minnen

Saxifrage

Hero
(---) men då krävs att man vet vad sjutton forntidsmänniskorna använde t.ex. svavel till.

Tja, att offra det till Brzzzblabbr för att inte himlen ska falla ner är väl en godtagbar anledning i rollspel... men du kanske efterlyser något mer konkret.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Svavelvinter [OT]

Eh, va? Står det inte att svavlet används för att "svavla" vin? Och att vinsvavlingen ger Trakorien handelsfördelar?
Jag vet hur mycket svavel som går åt till en tunna vin. Det rör sig om några ynkna gram. Förklaringen är alltså inte trovärdig (vilket författaren själv verkar ha tagit fasta på i romanen).

Dewil

Rickard

Urverk speldesign

2Eh, va? Står det inte att svavlet används för att 'svavla' vin?"
Romanen nämner det i alla fall. Wikipedia säger följande: "Sulfites (svavelmineral) are used to bleach paper and as a preservative in wine and dried fruit. (och potatis) /.../ Magnesium sulfate, better known as Epsom salts, can be used as a laxative, a bath additive, an exfoliant,"

/Han som hade för sig att svavel användes i dåtidens medicin (laxerande medel?), men kommer inte ihåg källan

Feuflux

omjonasson.se

Jag läser boken just nu och kommer på tre användesområden som nämnts där.

Till krut. Redan nämnt.
Till vinframställning. Redan nämnt.
Till att röka ur bostäder som härjats av sjukdom.

Brior

Swordsman

Vinsvavlingen i Svavelvinterspelet var ursprunligen tänkt som ett skämt av typen "understatement", men i en roman kändes det tvunget att vara mer plausibel. Jag skulle säga att den stora användningen är medicinsk för att röka ut "smittsam luft" och ohyra eller tillverka mediciner. I romanens andra del väntar man pesten till öarna och då skjuter svavelpriserna i höjden samtidigt som stora mängder svavel bränns i de rika kvarterens gathörn. Tillkommer så den nya tillverkningen av krut.

Observera att den Magillerske ambassadören i romanens början hånar Praanz da Kaelve för att Trakorierna gått på förklaringen om vinsvavling.

Illern

koppariller
Dessutom måste man ju komma på vad man ska slå på vilket ofta är det svåra med uppslagsverk. Vet man vad man ska börja slå på är de guld värda och man lär sig ofta mer än man tänkte från början. har man inget bra uppslagsord så sitter man där dock emd sitt bredband eller 24-bandslexikon och ser ut som ett fån...