Nekromanti [forrnörd] Monster!

Krille

Super Moderator
Eftersom ingen av oss folkvandringstidsrollspelsmakare eller fornnördsrollspelare vill ha* standardmonster eller helt urspårade D&D-monster, vilka fornnördiska monster skulle ni vilja ha?

Alternativt: vilka urspårade monster/standardmonster skulle ni vilja ha och i så fall, hur gör ni dem fornnördiska?

* Ja, det är ett generaliserande antagande. Nån av oss har säkert en annan åsikt. Det går bra att ha annan åsikt.

Leon

Leo carcion
Det här tror jag är ett av de områden där skillnaden mellan Folkvandringsrollspel och Fornnordisk rollspel blir som tydligast. Fornnördarna har ju en hel uppsjö av fantastiska troll, thursar, draugar och andra vikingaaktiga styggelser att götta sig i. Jag tänker att jag listar vissa av de folkvandringsmonster jag tänker mig med en liten notis om hur fornnordifierbara de är:

Dwarves. Samma i båda - lömska, farliga, skickliga smeder. Magiska.

Dog-heads. Bor i ottilgängliga delar av världen. Krigiska och djuriska. Funkar även för fornnorden - Adam av Bremen förlägger dessa till norden.

Unicorns. Inte de stora vita hästarna, utan små, vildsinta getliknande varelser (så som romarna beskrev dem). Finns i herkynska skogen - tveksamt om de funkar som fornnordiska.

Trolls. Bör nog finnas även i folkvandring, trots allt. Mer generiska vidunder a la Grendel än fornnordiska uppsjön av troll och thursar.

Giants. Lite som troll - de finns men är mer generiska.

Dragons. Fafnir, Nidhögg. Folkvandringsdrakar kan vara människor som förvandlats av sin girighet.

Gryphons. Lever långt i öster, vaktar skatter och slåss mot Arimasperna i enlighet med Herodotos. Kanske funkar fornnördiskt i särklandsäventyr?

Sen finns det en som går åt andra hållet. Jag vill gärna ha något likt en Draugr (både i en germansk miljö och i en skytisk - bland de ukrainska kurganerna) men Draugr känns för Vikingaaktigt och Barrow-wight för tolkienskt.

Brokk

Veteran
Folkvandringstid så häftigt! Jag skulle vilja se vättar, fast inte standardvätten utan en av de underjordiska som bor nära människor. De kan ju vara både illvilliga och farliga.
Jag skulle vilja att troll och jättar finns. Kanske var-ulvar och björnar. De vet man ju aldrig var man har dem. De kan ju hjälpa dig med, det kan ju även troll, vättar och jättar.
Älvfolk som luras och dansar i dimman.
Lindorm kanske, de finns gott om såna berättelser i Småland i alla fall.
//Brokk
Ds kanske dvärgar enligt fornnordiska mått?
Ds

Leon

Leo carcion
Just det, glömde var-varelser! Ett måste. I Fafnir är detta en besvärjelse - allt man behöver är ett förberett skinn - en "hamn". Ok - så även detta är väldigt fornnordiskt. Stäm mig :gremtongue:

P.s. Dvärgar är vanligt förekommande i mitt material - den ständigt förekommande Alberich - och Laurin i Didrick av Bern-sagorna. De är nära kopplade till alverna, farliga och lömska

God45

#PrayersForBahakan
En tjugo fot hög isbjörn med sex armar som kan använda rösterna från döda barn till att lura ut folk i vildmarken där de kan sluka dem.

En hälften säl hälften kvinna som knackar på undersidan av is för att lura ut barn på den för att sedan spräcka isen och dra ner dem i djupet för att äta.

En död trolkarl vars kropp och minen blev ätna av maskar, likmaskar och andra kryp. Krypen tog sedan över trollkarlens minne, formade sig till en kropp och ger sig av för att fortsätta vara en ond trollkarl.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker just att det inte borde finnas några "standardmonster" utom möjligen troll. I övrigt tycker jag att varje monster man stoppar in i så fall ska vara unikt och legendariskt. Dvs man ska inte kunna säga "ah, en sån! De har de här svagheterna" utan möjligen ska man kunna säga "*Gasp* Det är han, den legendarsiska XXX! Enligt sagorna har han endast de här svagheterna, men ingen har överlevt ett möte med honom för att kunna säga om det stämmer eller inte."

Cybot

Mest spelbar
Det är inte precis som om troll hade några standardsvagheter...eller standardformer för den delen (Troll kan liksom se ut hur som helst).

Förutom att de liksom annat oknytt inte gillar järn.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Jag tycker just att det inte borde finnas några "standardmonster" utom möjligen troll.
Med "standardmonster" menar jag inte nödvändigtvis att man ska kunna säga, "aha, det är en grip, den har de här svagheterna", utan att man inte ska behöva säga "aha, det är en grip, den finns ju i D&D, DoD, DnD, S&S, SoS, MoM, M&M samt KAG plus ett skitlass till, också".

Rymdhamster said:
I övrigt tycker jag att varje monster man stoppar in i så fall ska vara unikt och legendariskt. Dvs man ska inte kunna säga "ah, en sån! De har de här svagheterna" utan möjligen ska man kunna säga "*Gasp* Det är han, den legendarsiska XXX! Enligt sagorna har han endast de här svagheterna, men ingen har överlevt ett möte med honom för att kunna säga om det stämmer eller inte."
Så, vilka då till exempel?

olaberg

Hero
Läser man sagorna framstår det som om man måste hålla isär varelsetyp och monsteregenskaper. Troll, människor, dvärgar, ormar är exempel på fornnordiska varelsetyper.

Vara vandöd (draug), spruta gift, kunna förhäxa, kunna hamnskifta (inte sällan från dvärg till troll till drake), vara extra stor eller extra stark eller extra snabb, är exempel på egenskaper. I sagorna kan samma egenskap delas av flera varelsetyper och samma varelsetyp behöver inte ha samma egenskaper.

I Edda försöker vi dela på beskrivningen av dessa så att man skapar unika monster genom att kombinera varelse och egenskaper.

Leon

Leo carcion
olaberg said:
Vara vandöd (draug)
Fast - det förkommer väl inga vandöda icke-människor? Vår enda källa här är väl just sagorna, där vandöda är just avlidna släktingar. Jag skulle nog hålla vandöd/dragur för en egen varelsetyp. I övrigt tycker jag att:

olaberg said:
dela på beskrivningen av dessa så att man skapar unika monster genom att kombinera varelse och egenskaper
är en alldeles utmärkt teknik som gör varje varelse unik.

Jag tänker på de gamla mallarna för att göra en drake i Monsterboken till DoD Expert. De är säkert alldeles för klunkiga för ett modernt spel - men jag gillade verkligen tanken. Det kändes som att man inte kunde möta en "standarddrake" - varje drake var unik. Jämför sedan det med modulen "Drakar"....

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så du skulle egentligen inte ha något emot orcher, vättar och råttmen så länge de inte påminner om någon annans orcher, vättar och råttmen?

Vad gäller unika monster tycker jag att dessa gärna får baseras på djur, eller för all del det som du kallar för standardmonster. Men istället för att orcher löper fritt så är det något som fått människor att förvridas i en by och bli till dem.

God45s förslag är också intressanta.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Så du skulle egentligen inte ha något emot orcher, vättar och råttmen så länge de inte påminner om någon annans orcher, vättar och råttmen?
Och heter något fornnördiskt. För det är det viktigaste: att de är fornnördiska.

Typexempel på standardmonster som är fel: gorgon, för den sitter smäckbäng i grekisk mytologi, känns inte ett dugg fornnördisk och finns i precis alla andra rollspel.

Men kan du skriva om gorgonen så att den inte känns det minsta som en medusa och inte liknar gorgoner i alla andra rollspel och heter något fornnördiskt, tuta och kör!

Annat typexempel på standardmonster som är rätt: DoD Trudvangs gråtroll. De började egentligen som orcher, men fick ett fornnördiskt namn och beskrevs som något helt annat, men har samma funktion som orcher, så i praktiken är de orcher. Och därför är de helt rätt.

God45

#PrayersForBahakan
Huvudet från en glupsk person som efter att personen dött fått små klumpiga ben som det går runt på och slukar allt i sin väg. Desto mer huvudena äter desto större blir de.

Ett monster som byggs av shamaner av olika material så som trä, sten, ben och liknande. Varelsen drivs av ett dött barns själ då varelsen måste innehålla bitar från ett dött barn. Shamanen som bygger varelsen gör set dör att skicka den som en lönnmördare. Detta är dock riskabelt då en person med större magisk kraft än shamanen kan skicka tillbaks den för att döda honom.

En varelse som ser ut som en demon med isigt blått skinn och ett enormt leende. Varelsen använder sina långa naglar till att kittla sina offer till döds. Offer brukar hittas med ett sjukligt leende fruset på deras döda läppar.

Leon

Leo carcion
Någon sorts fiende i gränslandet mellan dvärg/svartalf/de sma undar jordi. T.o.m. dungeoncrawl i Svartalheim om detta passar spelet. Det är ganska gjort, men passar genren och har mycket äventyrspotential.

Dvärgarna kan vara små, gråskinnade, knotiga med bleka gula ögon och stripiga skägg.

Krille

Super Moderator
Det blev ett monster!!!

Fenrisyngel

Det finns dem som har haft otukt med vargar och ibland blir det avkomma av deras förening. Dessa fenrisyngels blod kan föras vidare i många led, och först efter många generationer så kan varghamnen tränga igenom och fenrisynglets sanna natur visa sig.

Fenrisynglets varghamn har en flank som är hög som två män och stark nog att riva ett hus eller bita av en man på mitten i ett bett. Få vågar stå möta ett fenrisyngels glödande ögon. Men det är inte bara därför man fruktar dem, utan för att även i människoform så sår fenrisyngel split och ovett bland människor.

Spelvärden (varghamn):
Hälsa: 30, Gard: 35
Färdigheter: Manövrer 55%, Styrka 80%, Uthållighet 60%, Bett 65%, Klor 55%, Spåra 90%, Stigvana 80%, Skrämmande 60%
Bett: Skada 4T6, Krossande, Låsande, Snabbdragen, Egg
Klor: Skada 3T6, Rivande, Långt
Skydd: Vargpäls 2T6, Mjukt
Massiv: Fenrisynglet är för stort för att man ska kunna slåss mot det och måste låsas för att man ska kunna anfalla det. Använd receptet Bekämpa ett riktigt stort monster med tre färdigheter.
Skrämmande: Den starkaste krigare blir vek i knäna av att stå framför ett fenrisyngel. Detta är en konflikt med omfång 1 eller 2, med konsekvensen Skräckslagen om fenrisynglet vinner.

Nya vapenegenskaper
Krossande: Skydd minskas med 1T6 på alla i rad följande anfall med vapnet mot samma mål utom det första. Om anfall missas eller vapnet används för något annat eller vapnet inte används mot målet i en runda så bryts raden.

Rivande: Skydd med egenskapen Mjukt får 1T6 mindre i skydd efter striden om personen tar skada från detta vapen under striden.

(För övriga vapenegenskaper, se Järn beta 3)