Nekromanti Forskning kring rollspel

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag har lite dålig koll på vad som har gjorts och forskats på. Vad jag är ute efter är främst om hur rollspel blir bättre för de som spelar rollspel och inte hur rollspel främjar det ena eller det andra eller om det uppmuntrar till våld eller inte.

GNS och liknande finns ju, men det är väl snarare teorier(möjligtvis smarta) som några personer diskuterat fram. Känner ni till någon kvantitativ eller kvalitativ studie kring rollspelsupplevelsen? Möjligen med fokus på hur det kan bli mer givande. :gremlaugh:

Christoffer

It's all pig.
Om du med teori menar avsaknad av empiri, i det här fallet koppling till faktiskt spel, så har du fel. The Big Model (som GNS är en del av) är extremt tight knytet till upplevelser av faktiskt spel. Det hela är ju dock inget som är skrivet och framtaget i en akademisk situation (på universitet, etc), även fast Ron Edwards är professor i typ biologi, vilket märks på hans språk, utan på ett par olika forum (plus alla de spelgrupper och spelare som det "faktiska spelet" är sammankopplat med).

Vill du ha något utgivet i vetenskapliga tidskrifter etc, kör en sökning på Google Scholar tex.

Vimes

Sillkung
Teori utgår ju alltid från observationer av verkligheten, precis som allt tänkande f.ö.. En teori kring en företeelse uppkommer inte avskiljt från företeelsen, så klart. Morkbollen menar naturligtvis teori i avsaknad av empiri - d.v.s. teori som inte vetenskapligt prövats mot/applicerats på ett godtagbart empiriskt underlag.

hakanlo

Hero
Forumiten och universitetslektorn MattiasArvola har vid något skrivit om en del rapporter. Sök på hans inlägg -- han är väldigt trevlig och hjälpsam också.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jo, jag menade väl avsaknad av empiri, men också en lite mer forskningsaspekt av det hela. Så klart att Edwards har observerat saker och skrivit ner detta, men frågan är om han har utfört det som en vetenskaplig studie? Han har säkert ganska bra koll, men det kan ju inte jag bedömma och sen tänker jag inte enbart på The Big Model utan mer allmänt. Jag drog det som ett exempel för visa på vad jag var ute efter.

Det har ju varit en del debatter här på forumen om t.ex. färdigheter, grundegenskaper, äventyr, osv. Jag var mest nyfiken om det fanns några studier som ger stöd om man t.ex. bör använda sig av ett visst system eller liknande.

Kanske ett scenario som flera grupper spelat för att identifiera vissa intressanta delar eller en simpel enkät.

Någon som har nått bra tips på en bra sökfras för att få ett relevant resultat på google scholar? Men visst jag hade faktiskt inte tänkt på att kolla där innan du sa det, så tack. :gremsmirk: