Det där med illustrationer är väl ett av de tydligaste exemplen på skillnader mellan postspels- och rollspelsfansin. Bläddra igenom en bunt postspelsfansin så kommer du inte hitta många illustrationer, inga lättklädda älvor så långt ögat når... det beror väl på två saker vad jag vet. Dels är det olika sorters material, just rollspelsäventyren brukar ju vara illustrerade men äventyren faller ju bort. Sedan görs ofta postspelsfansinen av en eller två personer istället för en hel redaktion, och då kommer bilderna i andra hand. Med tanke på den kvalitet det brukar vara på fansinillustrationer så är det roligare att fokusera på artiklar (och i viss mån layouten).
I Fortasse har det väl hittills varit typ två-tre bilder ritade exklusivt för fansinet. Två i första numret, en i andra, en i sjätte. Fyra bilder varav tre omslag är det jag räknar mig till, sedan är det ju clipart och saxat från spelmaterial (som senaste omslaget) men det räknas väl inte.
Illustratörer är förstås välkomna, det enda utomstående materialet än så länge var omslaget till nr 2 som ritades av Johan Söderberg. Och mycket riktigt tycker jag att det var det snyggaste omslaget hittills... just ritandet är jag ingen höjdare på, jag vill gärna tro att jag kan svänga ihop snygga bilder men oftast blir det inget vidare.