Nekromanti Fortbildning och rollspel

RasmusL

Champion
Vi har en studiecirkel via Kulturens (http://www.kulturens.se/) och jag har som konstnärlig ledare efter att ha genomgått någon grundläggande ledarskapsutbildning tillgång till en "kompetenscheck", alltså en summa (2800 kr/ söktillfälle) pengar jag kan bränna på att fortbilda mig inom rollspel. Rollspelsböcker och parafernalia går bort, jag vill ha upplevelser och erfarenheter, så:

Jag undrar nu om ni har några idéer och tips kring föreläsare, universitetsfolk, kompetenta och kunniga personer i ämnet, teaterpedagoger, eller helt andra aktiviteter som kan få mig att växa som rollspelare?

5kkr kan vara maxgräns för kostnaden!

Uppskattar alla idéer, dumma som smarta!

EDIT: Eftersom att tråden ligger i "Rollspel" får den gärna bli en allmän lista på fortbildning inom ämnet så tveka inte att slänga fram idéer som inte passar mina kriterier!

Genesis

Ni dés ni maître
Nummer ett är ju självskrivet Play Unsafe, men det är ju en bok. Annars finns ju Knutpunkt, som jag tror är rätt teoriintensivt och gränsöverskridande. En lektion eller två i improteater, kanske? Jag kan komma och föreläsa för dig för 2800 spänn. :gremelak:

slanfan

Hero
Nu blev jag nyfiken.
Varifrån kommer dessa pengar? Vad är syftet med din fortbildning? Hur många gånger i livet kan du trolla fram 2800kr?

tog bort en redan besvarad fråga.

Brynolf

Dum fan
Improteater-, storybyggar/skrivar- och sannolikhetsberäknings-kurser låter väl som vettiga hål att kasta deg i.

sakara

Veteran
Beror lite på vad för rollspel du ägnar dig åt men rent spontant så kanske nån kulturkurs/litteraturkurs vara gynnande?

En annan lite mer galen ide är att sätta upp en teater med frivilliga då du kommer få ganska mycket input av folket som söker sig dit.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spela med främmande människor.

Ta pengarna för att finansiera en resa till Stockholm och DanCon, Göteborg och GothCon, eller kanske till Norrland och besök Nordnordost. Eller skit i GothCon och åk på Fastaval i Danmark över påskhelgen.

Bassejr

Hero
Sätt dig i vardagsrummet, tänd ett doftljus, och meditiera över rollspel. Doftljus går att få tag på hos Åhlens för 15 kr.

RasmusL

Champion
slanfan said:
Nu blev jag nyfiken.
Varifrån kommer dessa pengar? Vad är syftet med din fortbildning? Hur många gånger i livet kan du trolla fram 2800kr?

tog bort en redan besvarad fråga.
Jag som konstnärlig ledare i en studiecirkel får efter genomförd ledarutbildning bas en individuell kompetenscheck á 2800 kr att lära mig något för. Jag vet inte hur det ser ut med antal gånger jag kan göra det, allt jag ser på hemsidan är att det är " Maximalt belopp är 2800 kr per söktillfälle."

Jag kan verkligen rekommendera studiecirkelverksamhet via Kulturens, de är positivt inställda till rollspel, är trevliga i sitt bemötande och har starkt fokus på att folkbildningspengar ska gå till studiecriklars praktiska verksamhet snarare än till administration och löner (folkbildningen över lag ligger på typ 15% effetkivitet på den fronten om jag inte minns fel).

RasmusL

Champion
Genesis said:
Nummer ett är ju självskrivet Play Unsafe, men det är ju en bok. Annars finns ju Knutpunkt, som jag tror är rätt teoriintensivt och gränsöverskridande. En lektion eller två i improteater, kanske? Jag kan komma och föreläsa för dig för 2800 spänn. :gremelak:
Play Unsafe är läst och den var ju trevlig.

Knutpunkt ska jag kolla in!

Haha, jag tror nog att jag kan dra dina kunskaper ur dig utan att betala :gremwink:

RasmusL

Champion
Brynolf said:
Improteater-, storybyggar/skrivar- och sannolikhetsberäknings-kurser låter väl som vettiga hål att kasta deg i.
Sannolikheten har jag redan läst och den slipper jag helst se igen men de andra kan ju vara kul, du har inte koll på var man hittar sådant? Är det någon som testat och vet om det är givande att gå en nybörjarkurs (jag har itne läst någon improvisationsteaterinriktad teori men vi leker mycket strukturerad friform och kring det har jag läst en del, kommer det bara vara gammal skåpmat om man inte gör en ordentlig djupdykning?)?

Brynolf

Dum fan
Elmrig said:
Brynolf said:
Sannolikheten har jag redan läst och den slipper jag helst se igen men de andra kan ju vara kul, du har inte koll på var man hittar sådant? Är det någon som testat och vet om det är givande att gå en nybörjarkurs (jag har itne läst någon improvisationsteaterinriktad teori men vi leker mycket strukturerad friform och kring det har jag läst en del, kommer det bara vara gammal skåpmat om man inte gör en ordentlig djupdykning?)?
Har ingen koll på teaterkurser, men det finns säkert på diverse folkhögskolor och liknande. Annars kan man ju haka på ett amatörteatersällskap (fastna inte där, dock. Kan vara ohälsosamt).

RasmusL

Champion
sakara said:
Beror lite på vad för rollspel du ägnar dig åt men rent spontant så kanske nån kulturkurs/litteraturkurs vara gynnande?

En annan lite mer galen ide är att sätta upp en teater med frivilliga då du kommer få ganska mycket input av folket som söker sig dit.
Kanske det, men kurser är ju gratis :gremsmile: (jag är ju granne med Linköpings Universitet som har rätt bra utbud).

Teaterprylen är intressant. Rent spontant känner jag att det är väldigt mycket som jag inte har intresse av (hantera lokal, göra en historia som ska roa publiken snarare än mig, etc) men det finns säkert många lärdomar där!

RasmusL

Champion
wilper said:
Spela med främmande människor.

Ta pengarna för att finansiera en resa till Stockholm och DanCon, Göteborg och GothCon, eller kanske till Norrland och besök Nordnordost. Eller skit i GothCon och åk på Fastaval i Danmark över påskhelgen.
Är det din erfarenhet att spela med nya människor det är det effektivaste sättet att lära sig snarare än att försöka tillskansa sig komplementära egenskaper/kunskaper?

Påsken är dock för mycket familjehögtid för att jag ska få spela rollspel då har det visat sig :gremfrown:.

Sodivra

Champion
Elmrig said:
Brynolf said:
Även om man bara lägger 5 timmar på att gå improkurs så brukar det vara kul och givande, tycker jag. Jag kan fråga mitt impronätverk vad det finns för kurser i ditt område, och kan du tänka dig att åka till Göteborg, Skåne eller Stockholm så vet jag bra kurser där.

RasmusL

Champion
Arvidos MC said:
Elmrig said:
Brynolf said:
Även om man bara lägger 5 timmar på att gå improkurs så brukar det vara kul och givande, tycker jag. Jag kan fråga mitt impronätverk vad det finns för kurser i ditt område, och kan du tänka dig att åka till Göteborg, Skåne eller Stockholm så vet jag bra kurser där.
Åka är absolut en möjlighet, helst till Stockholm, om du vill rekommendera något specifikt så skulle det vara kalas!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, jag är en praktiskt människa. Matten i skolan fastnade först när jag kunde se den användas på något praktiskt. Rollspel är samma sak, jag kan lyssna på podcasts och läsa böcker och forum, men det är först när jag faktiskt sitter där vid ett bord som allt klarnar.

Bjud med familjen till GothCon.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Jag kan rekommendera Improvisation & Co i Stockholm. Jag har gått deras terminskurser men de har även en endagskurs som är på en söndag.