TomasHVM
Swordsman
Det diskuteres en del rollespill her. Blant annet er det stadig diskusjoner om rollespillets metode. Det er bra!
Men det er en viss ubalanse i diskusjonene om metodikk. Spillskapere diskuterer spillteknikk frem og tilbake i det uendelige her, mens de nesten helt overser det fortellertekniske.
Jeg håper denne tråden skal kunne dra i gang en debatt om fortellerteknikk i rollespill, hvordan det instrueres i de grep spilledere og spillere må ta, og hvor langt spillskaperen kan gå i å fininnstille metodikken til sitt spesielle spill.
For å dra i gang dette, vil jeg først lage en liste med fortellergrep. Nedenfor den listen setter jeg opp noen spørsmål for spillskapere, som kan hjelpe dem til å konkretisere hvilke grep som er viktige i deres spill.
LISTE OVER FORTELLERGREP
Stemmebruk
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.
Mimikk og gester
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende
Tempo og rytmikk
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk
Spillrammer og rollefordeling
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
Spilleders henvendelser
- gruppehenvendelse = få alle i gang, oppfordre til diskusjon/planlegging
- individhenvendelse = kreve uavhengig svar og handling, splitte taktiske manøvre, stresse, spre deltagelsen
- lederhenvendelse = ansvarliggjøre, sosial styrking, effektivisere kommunikasjon
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, oppsplitting,
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
Spilleders ordvalg
- pompøse setninger = distanse, komikk, undergravd autoritet
- likegyldig/famlende ordbruk = uviktig, nedbetont, "pakke bort" info
- eufemismer = konvensjonelt miljø, dobbelbetydninger, sjenanse
- romantiserende = entusiastisk, blåøyd, frisk, idealistisk
- sære ordsammenstillinger = fremmedgjøring, komikk, skrekk, fabelaktig
- nyord = atmosfære-bygging, fabelaktig, tullete, uforståelig
Bruk av biroller
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, svik og kjærlighet
- aggressive biroller = konflikt-skjerping, vold, hat, eksplosjon
- hverdagslige biroller = realisme, helte-kontrast, konfliktbasis, etiske betraktninger
- mektige biroller = kampanjefokus, ledestjerne, motpol, konsekvens-givere
- underdanige biroller = understreke rollemakt, lokke til maktmisbruk, skape avsky
- arrogante biroller = skape avmakt, urettferdighet, provosere til heltedåder eller rettferdig kamp
Jeg håper flere av dere kan bidra med flere fortellergrep til denne listen. jeg håper dere også kan bidra med kommentarer til de enkelte delene i listen. Noen deler er rene teknikker for bruk av stemme og lignende. Andre deler er knyttet tett sammen med elementer i miljøet, som f.eks. bruken av biroller.
Spillskaperens metodiske spørsmål:
(metoden = spillteknikk og fortellerteknikk kombinert)
- Hva er spillets sjanger, og hvilke sjangerkrav finnes?
- Hvilke konflikter kan spilles ut i det aktuelle miljøet?
- Hva slags roller og biroller kan brukes? Hvordan bruke dem?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære? Eller vekslende "feeling"?
- Hvordan skal spillerne behandles? Rettferdig? Brutalt? Manipulerende? Provoserende?
- Hva er spillederens oppgaver, og spillernes?
- Har spillet bestemte materielle forutsetninger? Lukket dør, stille? Et stort bord? Utendørs? Pene klær hos deltagere? Miniatyrer?
Jeg tror kanskje denne listen med spørsmål kan forbedres, eller må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Det er snakk om å avdekke forholdet mellom spillteknikk, fortellerteknikk, og elementene som utgjør spillets miljø. Poenget er å produsere konkrete svar om spillets struktur, deriblant sjanger og miljøkrav, og finslipe metoden utfra det.
Det er ganske tungt å diskutere fortellerteknikk i rollespill så bredt og detaljert som jeg legger opp til her. Jeg håper likevel at vi sammen skal kunne sette ord på noen av de grep vi bruker i metodene til våre verbale rollespill. Som spillskapere trenger vi en bevisstgjøring rundt det, ikke minst med tanke på hvordan vi instruerer våre spilledere og spillere i bruken av det. Jeg velger å legge det opp så bredt for å sikre meg at folk forstår hva jeg snakker om. Så kan vi sikkert ta smalere diskusjoner om dette etterhvert.
Fortellerteknikk og spillteknikk er de viktigste elementene i rollespillets metode. Derfor må vi, som spillskapere, gjøre et grunnarbeid rundt dette. Vi trenger flere konstruktive debatter rundt det fortellertekniske, slik at de metoder vi skaper for brukerne av våre spill blir enda bedre.
Håper dere tar denne utfordringen, og at våre fremtidige diskusjoner rundt dette kan inspirere til enda bedre rollespill.
Men det er en viss ubalanse i diskusjonene om metodikk. Spillskapere diskuterer spillteknikk frem og tilbake i det uendelige her, mens de nesten helt overser det fortellertekniske.
Jeg håper denne tråden skal kunne dra i gang en debatt om fortellerteknikk i rollespill, hvordan det instrueres i de grep spilledere og spillere må ta, og hvor langt spillskaperen kan gå i å fininnstille metodikken til sitt spesielle spill.
For å dra i gang dette, vil jeg først lage en liste med fortellergrep. Nedenfor den listen setter jeg opp noen spørsmål for spillskapere, som kan hjelpe dem til å konkretisere hvilke grep som er viktige i deres spill.
LISTE OVER FORTELLERGREP
Stemmebruk
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.
Mimikk og gester
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende
Tempo og rytmikk
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk
Spillrammer og rollefordeling
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
Spilleders henvendelser
- gruppehenvendelse = få alle i gang, oppfordre til diskusjon/planlegging
- individhenvendelse = kreve uavhengig svar og handling, splitte taktiske manøvre, stresse, spre deltagelsen
- lederhenvendelse = ansvarliggjøre, sosial styrking, effektivisere kommunikasjon
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, oppsplitting,
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
Spilleders ordvalg
- pompøse setninger = distanse, komikk, undergravd autoritet
- likegyldig/famlende ordbruk = uviktig, nedbetont, "pakke bort" info
- eufemismer = konvensjonelt miljø, dobbelbetydninger, sjenanse
- romantiserende = entusiastisk, blåøyd, frisk, idealistisk
- sære ordsammenstillinger = fremmedgjøring, komikk, skrekk, fabelaktig
- nyord = atmosfære-bygging, fabelaktig, tullete, uforståelig
Bruk av biroller
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, svik og kjærlighet
- aggressive biroller = konflikt-skjerping, vold, hat, eksplosjon
- hverdagslige biroller = realisme, helte-kontrast, konfliktbasis, etiske betraktninger
- mektige biroller = kampanjefokus, ledestjerne, motpol, konsekvens-givere
- underdanige biroller = understreke rollemakt, lokke til maktmisbruk, skape avsky
- arrogante biroller = skape avmakt, urettferdighet, provosere til heltedåder eller rettferdig kamp
Jeg håper flere av dere kan bidra med flere fortellergrep til denne listen. jeg håper dere også kan bidra med kommentarer til de enkelte delene i listen. Noen deler er rene teknikker for bruk av stemme og lignende. Andre deler er knyttet tett sammen med elementer i miljøet, som f.eks. bruken av biroller.
Spillskaperens metodiske spørsmål:
(metoden = spillteknikk og fortellerteknikk kombinert)
- Hva er spillets sjanger, og hvilke sjangerkrav finnes?
- Hvilke konflikter kan spilles ut i det aktuelle miljøet?
- Hva slags roller og biroller kan brukes? Hvordan bruke dem?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære? Eller vekslende "feeling"?
- Hvordan skal spillerne behandles? Rettferdig? Brutalt? Manipulerende? Provoserende?
- Hva er spillederens oppgaver, og spillernes?
- Har spillet bestemte materielle forutsetninger? Lukket dør, stille? Et stort bord? Utendørs? Pene klær hos deltagere? Miniatyrer?
Jeg tror kanskje denne listen med spørsmål kan forbedres, eller må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Det er snakk om å avdekke forholdet mellom spillteknikk, fortellerteknikk, og elementene som utgjør spillets miljø. Poenget er å produsere konkrete svar om spillets struktur, deriblant sjanger og miljøkrav, og finslipe metoden utfra det.
Det er ganske tungt å diskutere fortellerteknikk i rollespill så bredt og detaljert som jeg legger opp til her. Jeg håper likevel at vi sammen skal kunne sette ord på noen av de grep vi bruker i metodene til våre verbale rollespill. Som spillskapere trenger vi en bevisstgjøring rundt det, ikke minst med tanke på hvordan vi instruerer våre spilledere og spillere i bruken av det. Jeg velger å legge det opp så bredt for å sikre meg at folk forstår hva jeg snakker om. Så kan vi sikkert ta smalere diskusjoner om dette etterhvert.
Fortellerteknikk og spillteknikk er de viktigste elementene i rollespillets metode. Derfor må vi, som spillskapere, gjøre et grunnarbeid rundt dette. Vi trenger flere konstruktive debatter rundt det fortellertekniske, slik at de metoder vi skaper for brukerne av våre spill blir enda bedre.
Håper dere tar denne utfordringen, og at våre fremtidige diskusjoner rundt dette kan inspirere til enda bedre rollespill.