Nekromanti Forum att inspireras av?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hej hörni.

När det ändå pratas om användarvänlighet, GUI, UX, o.s.v. i andra trådar tänkte jag att alla ni användare skulle få möjlighet att ge oss tips på forum som ni tycker funkar bra/ser bra ut/är lättanvända/etc.

Inspiration som vi kan ha i åtanke när/om vi bygger om forumet.

Vilken forummjukvara som ligger bakom är irrelevant – men om ni postar en länk till ett forum ser jag gärna att ni skriver någon liten kommentar om varför ni tycker att det forumet förtjänar att länkas till.

Jag kan börja:

Jag väljer att länka till Grafiskt forum för att jag gillar överskådligheten i den minimalistiska designen.

JohanKarlsson

Not the one
Det finns ett par andra forum jag besöker frekvent,
men ärligt talat tycker jag att rollspel.nu är bättre än dom, inte perfekt, men bäst av de jag frekvent besöker.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Då tänker jag nämna Cartographer's Guild eftersom deras forum utnyttjar sidans bredd och har en jättebra uppdelning av kategorier och forum.

ODD 74 är också bra ur synpunkten att de har en bra organisation. Däremot är det verkligen ett forum för de som är invigda i ämnet. Man kan inte komma in där och förvänta sig att få veta vad oD&D är eller vad som skiljer de olika upplagorna i allmänhet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gubbster T. Pokémon said:
Dragonborn said:
jag väljer att länka till https://www.flashback.org/
Men VARFÖR?
Jag tänkte ta upp flashback som ett exempel på hur man gör ett forum TOTALT oöverskådligt i den nyss uppkomna tråden om att det är svårt att få en översikt över rollspel.nu, men kom fram till att det inte tillförde något till den diskussionen.

Om man ska lära sig något av flashback så är det att när antalet kategorier går mot oändligheten gör även tiden det tar att hitta något det.

/tobias

Sodivra

Champion
Jag ääääääääääääääääääääääääääääääälskar Story Games. Senaste inlägg, forumlista, bevakningslista, aktiva diskussioner, bort med hela klabbet.

Läser ytterst sällan där dock, så jag kanske skulle ångra mig om jag gjorde det, vet ej.

Story Games kör med kategorier på högerkanten, men jag tänker mig att en forum där trådarna organiseras efter taggar istället för kategorier kan se ut ungefär såhär också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arvidos MC said:
Story Games kör med kategorier på högerkanten, men jag tänker mig att en forum där trådarna organiseras efter taggar istället för kategorier kan se ut ungefär såhär också.
Det är nått sånt här jag menade när jag sa att vi troligtvis behöver göra något radikalt istället för att flytta runt forum.

/M

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Story Games

Jag är också rätt förtjust i Story Gammes forum.

Det blir lite hopblandat när allt ligger i samma kö, men poster skall ju ändå vara i olika kategorier, och det finns möjlighet att välja bort kategorier som man inte är intresserad av.

Dessutom är det typ så jag läser rollspel.nu ändå, jag håller ett öga på Senaste inlägg och läser sådant som ser spännande ut. På samma sätt som jag skummar genom förstasidan på SG och läser de trådar som verkar spännande.

Organ

Out of time, out of mind
Jag väljer att länka till Grafiskt forum för att jag gillar överskådligheten i den minimalistiska designen.
På vad sätt skiljer den sig egentligen från rollspel.nu, förutom att vi är mer färgglada?

/Anders

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Organ said:
På vad sätt skiljer den sig egentligen från rollspel.nu, förutom att vi är mer färgglada?
Den saknar hela högerspalten! Inklusive vråållådan! Oh noes!

Eksem

Champion
Jag gillar Facebook.

Forum av samma typ som vårt är typ alltid mer eller mindre obegripligt tycker jag (fick hjärtslag av tanken på att forat skulle likna Story Games t.ex. men jag skulle antagligen vänja mig vid det med), så jag kommer inte på några bra mer närliggande exempel. Tycker till och med att andra borde inspireras av nuvarande WRNU med tanke på hur dåliga alla andra forum är.

Fast folk verkar gilla det här Reddit, så de kanske gör något rätt där? Har dock 0 erfarenhet av Reddit.

EDIT: Ok nu gick jag in på Reddit och fick ännu mer hjärtslag än av Story Games.

Ond bråd död

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Jag ääääääääääääääääääääääääääääääälskar Story Games. Senaste inlägg, forumlista, bevakningslista, aktiva diskussioner, bort med hela klabbet.

Läser ytterst sällan där dock, så jag kanske skulle ångra mig om jag gjorde det, vet ej.

Ser väldigt bra ut som upplägg. Jag tror de flesta helt lagt ner att besöka varje delforum för sig, utan använder Bevakningslistor eller Senaste inlägg istället. Då kanske det är lite tokigt att inte ha något liknande som default.

God45

#PrayersForBahakan
Jag lägger bara in mitt hat mot Story games röriga och förvirrande upplägg här.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Se hit!

För att förtydliga:

Jag är inte ett dugg intresserad av att få exempel på dåliga forum.

Inte heller är jag road av folk som talar om att forum som andra föreslagit är dåliga.

Okej?

Sodivra

Champion
Kanske lite off-topic, men jag vill ge lite beröm också:

Bevakade forums-listan är bättre än nästan allt på internet.

(Enda nackdelen är att den är så jävla meckig att hitta. :gremsmile: Gå in på forum för forum, klicka på bevaka, gå in på bevakningslista, gå in på bevakade forum, det är ingen som gör det om de inte redan vet vad de är ute efter)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos MC said:
Det där skulle jag kunna använda. Där verkar allt jag vill ha finnas: En lista med senaste inlägg, och så kategorier om man absolut vill vara mer specifik. Looks awesome.

Även om jag gärna vill ha praten också =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ta bort "Ämnen" och "Inlägg" (behövs för sällan för att behöva visas jämt), beskrivningarna av varje underforum, kolumnen med senaste inlägget i varje underforum. Lägg till en motsv. "bevakningslista" / "inlägg sedan senaste besök" så man kan se alla nya inlägg i en lång, tidssorterad rad.

Sen är det jätesnyggt!

Sodivra

Champion
krank said:
Det där skulle jag kunna använda. Där verkar allt jag vill ha finnas: En lista med senaste inlägg, och så kategorier om man absolut vill vara mer specifik. Looks awesome.
Någon sorts sortering måste man väl ha på ett så stort forum som vårt? De flesta användare vill väl inte följa alla forum, tänker jag mig.