Nekromanti Forumhistoria

Mask_UBBT

Hero
Jag satt precis och funderade...

Jag har varit här i snart två år, tror jag, och jag kan ganska lite om forumet i sej... hur det började osv.

Så hur var det på den gamla goda tiden? Jag gissar att Krille var här, och Garndener åxå för den delen, men i övrigt? Var det välbefolkat, var det på samma server/adress, vilka av forumen fanns, vilka har kommit till senare och så?

Har det varit några överväldigande förändringar/händelser eller dylikt?

Jag vet att jag är en hyperübernörd som faktiskt vill veta, men det vill jag! :gremwink:

/Mask - glor menande på alla forumhistoriker

Lord Renisis

Warrior
Goddag Maskis...
Jag har varit här sedan mars ungefär...
Vad jag har fattat så har dom flesta över 2000 inlägg varit med o styrt ända frånbörjan...

/Hugo,yrar...

Sodivra

Champion
Lista:

Här är en lista på forummedlemarna, i den ordning dom har registrerat sig: Lista.

Som du kan se så registrerade sig de första åtta på samma dag, sedan dröjde det till maj innan folk började drösa in på riktigt, så jag gissar att det var då det nya forumet öppnades inför allmänheten. (Jag vet ju att till exempel Dnalor höll till på det gamla forumet.) Så nej, alla med 2000+ inlägg har inte varit med från början, inte jag till exempel.

Foggmock

Myrmidon
Re: Lista:

..Åsen finns det vi som varit med nästan ända från starten men ändå inte har över 2000 poster. Och jag tror inte Krille lyckades klämma ut 13-14000 poster under de tre månaderna jag inte kunde registrera mig. :gremsmile:

Ps. Se upp för mitt 1000-inlägg. bör dyka upp snart.

seinet

Swashbuckler
Re: Lista:

Givetvis får man inte glömma tiden med den äckelgröna loggan :gremwink: och det gamla forumsystemet, det var då jag kom hit... kommer inte riktigt ihåg vad det var underade över, men det var för att få info om Neotech i alla fall. Det var på den tiden då forumen arkiverades och då det, efter att det gamla arkiverats, snabbt fanns "Jag var först"-inlägg (tror det finns något enstaka kvar bland de absolut första inläggen i detta system faktiskt). Här hade vi ju faktiskt ett sådant.

/Seinet Wintermute - Var den första på Kontaktannonsforumet med detta inlägget...

Man Mountainman

Storsvagåret
Woah

Det var på den tiden då forumen arkiverades och då det, efter att det gamla arkiverats, snabbt fanns "Jag var först"-inlägg (tror det finns något enstaka kvar bland de absolut första inläggen i detta system faktiskt).

Det kom jag inte alls ihåg, förrän du sa det. jag kommer ihåg väldigt lite av de första forumsdagarna, om jag ska vara ärlig, förutom att det var grönt och att det inte fanns något rollspelsmakarforum. Jag var väl så liten då. :gremgrin: Nåja, det verkar som att vi alla har mognat betydligt sedan de dagarna. :gremsmile:

Jag var för övrigt först på Rollspelsmakande med det här inlägget, liksom på Drakar och Demoner-forumet med det här.

Man Mountainman

Storsvagåret
Den IMHO största och mest relevanta förändring som skedde iom den nya forumsversionen (som öppnades för allmänheten 2000-05-17) var tillkomsten av rollspelsmakarforumet. Därefter har forumet såklart utvecklats massor, men det beror nog mest på tillkomsten av alla nya smarta människor.

Mask_UBBT

Hero
Öh, Koolt!

"Re: Kartor Anonym   2000-05-18 12:35"

Va koolt att man fick vara anonym! Hähä! vad skänt att den funktionen är borta nu :gremwink:

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Först och främst; Grattis på ditt 3000ende inlägg, dnalor!

Vidare håller jag verkligen med. Rollspelsmakarforumet är anledningen till att jag kom hit, och utan det hade jag nog inte blivit såhär långvarig här. Då jag inte spelar rollspel så ofta längre hade nog mitt intresse för hobbyn dött helt om inte möjligheten funnits att sitta och knappra på egna grejjor med er grabbar och jäntor.

Vidare är jag lite nyfiken på det gamla forumet... hur fungerade det, var fanns det osv? Och har nån en screenshot eller ett smakprov på det gröna forumet? :gremgrin:

/Mask

Netfeed

Swashbuckler
Re: Öh, Koolt!

det har man kunnat ett bra tag
jag har faktiskt sett en del sådana poster under mitt första år

chrull

Stockholm Kartell
Jag har för mig att det finns en artikel om forumetshistoria någonstans. Men risken är att ni vanliga dödliga inte kommer åt den.

I forntiden när jag gick med så var vi ju VERKLIGEN inte såhär många. Och då låg forumen, som då hette The Yard och inte rollspel.nu på Gardeners server ollejohansson.com (tror jag).
Det var grönt och fult.
Men det hade ett eget forum för rollspelet Ett Rollspel!!!

Personer jag minns:
Dnalor, Gardener, Seinet, Ripperdoc, Krille, Kornella, Fritt, Mmm, Baldyr...

Men det är typ allt jag minns.

oh. javisst ja. Första sidan hade en räknare som räknade ner antalet dagar till Olles födelsedag! :gremgrin:

söker du på "forumens historia" här så bör du hitta fler, du är inte den första som frågar...

chrull

Gardener

Champion
Servern var faktiskt densamma, men det var min hemmadator som stod i mitt studentrum, och det är inte mycket mer än lådan kvar numer. Adressen var www.olle.johansson.com som nog fungerar fortfarande, även om den riktiga adressen till sidan är www.theyard.org. Siten finns alltså fortfarande, även om den är något omstöpt och inte har så mycket rollspel kvar.

Förutom forumen fanns på "The Yard: Rollspel" (som var rollspelssidans hela namn) även länkregistret som då hade ca 300 länkar och som var baserat på länksamlingen på spelföreningen TGOTC:s hemsida (som jag också ansvarade för då). Man kunde även hitta rollspelet "ett rollspel", samt en recension av TWERPS, en spelauktion (som senare flyttade till Legend Hobbyspel) och sidorna för Projekt Altoria.

Man Mountainman

Storsvagåret
Personer jag minns:
Dnalor

Tja, fast det kan du inte ha gjort, för på de glada The Yard-dagarna hette jag Olsson. Det var först ett tag efter www.rollspel.nu:s födelse som jag bytte till mitt nuvarande nick.

Balderk

Swashbuckler
/Dum/onödig/Korkad/whatever upptäckt

ja, fast det kan du inte ha gjort, för på de glada The Yard-dagarna hette jag Olsson. Det var först ett tag efter www.rollspel.nu:s födelse som jag bytte till mitt nuvarande nick.
(Citat för citats skull)

Jag upptäckte att ni två var reggade samma dag också. Hur kommer dte sig?

/Balderk, onödig

Man Mountainman

Storsvagåret
Jo, ser du....

...den här versionen av www.rollspel.nu är inte den första. Innan den fanns en annan, grön variant, och innan *den* fanns "the Yard", där jag var känd (okänd?) som Olsson.

När www.rollspel.nu gick över till den nuvarande versionen registrerade sig förstås alla den gamla användarna samma dag, den morgon de gick online och märkte att den nya forumsversionen hade anlänt.

Balderk

Swashbuckler
Re: Jo, ser du....

Aha... på så vis. Där ser man vad mycket kunskap du bär på Dnalle.

/Balderk, är i alla fall den användare reggad 2002 som är närmast 2000 inlägg :gremlaugh: (vars nu det kom från vet jag inte)

seinet

Swashbuckler

Funktionen finns, men är avaktiverad, det skulle bli mycket problem för moderatorer ifall det fanns öppna forum där folk kunde skriva precis vad de ville, det skulle helt enkelt inte fungera bra.

På de nya forum som skapas så måste man in och ställa in inställningarna så att anonyma inte får skrivrättigheter.

/Seinet Wintermute - Lyssnar på Mono - The Kidnappers Bell

kefka

Hero
Nja, det finns nog ganska många som bara kollar förbi lite då och då. Mig själv till exempel :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
Oj då.

jag minns iaf Dnalor som en tidig användare. kan bara inte hålla isär hur tidigt.

Men Olsson känner jag också igen :gremgrin:

chrull

Netfeed

Swashbuckler

sedan så är det ju bra iom att anonyma kan skriva sådant som inte skall skrivas då det är förbjudet mot svenska lag, vilket skulle kunna har allvarliga konsekvenser mot gardener bla