Forumiters pjäser

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,740
Skriver du pjäser? Eller har du skrivit pjäser? Jag har precis skrivit en ny efter att vi i en bokklubb jag är med i läste Sarah Kanes 4.48 Psychosis och jag blev inspirerad. I den här tråden tänkte jag att vi kan dela våra alster, kommentera, uppmuntra varandra och så. Den här tråden är superinspirerad av @Genesis poesi tråd som finns här: https://www.rollspel.nu/threads/forumiters-poesier.82699/

Den jag skrev nu var en jättekort en som jag kallar för Prosopon.
 

Attachments

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,209
Skriver du pjäser? Eller har du skrivit pjäser? Jag har precis skrivit en ny efter att vi i en bokklubb jag är med i läste Sarah Kanes 4.48 Psychosis och jag blev inspirerad. I den här tråden tänkte jag att vi kan dela våra alster, kommentera, uppmuntra varandra och så. Den här tråden är superinspirerad av @Genesis poesi tråd som finns här: https://www.rollspel.nu/threads/forumiters-poesier.82699/

Den jag skrev nu var en jättekort en som jag kallar för Prosopon.
Jag gillar!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Spännande, ska läsa den sen när sonen tar sin eftermiddagsvila!

Jag skrev en del pjäser förr i tiden, tyvärr har jag inga av dem kvar.

Den jag blev mest nöjd med var en mörk komedi. Det handlade om en person med torgskräck som vägrade lämna bostadshuset där han bodde. Han hade en kärleksaffär med sin grannes hustru. Grannen visste dock om detta och var den som hade arrangerat det. Han var nämligen kriminell gangsterboss vilket hans fru inte visste om. Så varje gång han hade möten hemma hos sig med sina kriminella polare ringde han huvudpersonen som i sin tur fick ringa över frun till sig så att hon inte märkte mötena. I gengäld betalar gangsterbossen huvudpersonens hyra, matkostnader etc. En dag flyttar en ny granne in och huvudpersonen blir kär i henne. Han kan dock inte avslöja sin förälskelse till hustrun eller gangsterbossen då detta skulle kunna sabotera huvudpersonens inkomst. Han kan inte heller berätta om sitt upplägg med bossen för nya kärleken. En massa förvecklingar och knasigheter sker.

Det känns lite synd att jag inte har kvar den för jag vill minnas att den blev rätt kul.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,740
Den jag blev mest nöjd med var en mörk komedi. Det handlade om en person med torgskräck som vägrade lämna bostadshuset där han bodde. Han hade en kärleksaffär med sin grannes hustru. Grannen visste dock om detta och var den som hade arrangerat det. Han var nämligen kriminell gangsterboss vilket hans fru inte visste om. Så varje gång han hade möten hemma hos sig med sina kriminella polare ringde han huvudpersonen som i sin tur fick ringa över frun till sig så att hon inte märkte mötena. I gengäld betalar gangsterbossen huvudpersonens hyra, matkostnader etc. En dag flyttar en ny granne in och huvudpersonen blir kär i henne. Han kan dock inte avslöja sin förälskelse till hustrun eller gangsterbossen då detta skulle kunna sabotera huvudpersonens inkomst. Han kan inte heller berätta om sitt upplägg med bossen för nya kärleken. En massa förvecklingar och knasigheter sker.

Det känns lite synd att jag inte har kvar den för jag vill minnas att den blev rätt kul.
Det här är ju en otrolig hisspitch! Synd att du inte har kvar den för den här skulle man vilja läsa!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,088
Location
Sthlm
Jag skrev en ganska bra kvartslång pjäs om ett fartyg på drift när jag var runt 20 och hade hittat till Beckett och Brecht. Döden läser inledningsmolog som slutar med ”Jag är Döden, och det här är bara början.”
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,088
Location
Sthlm
Döden var skriven för (och spelades av) en androgyn 15 åring med halvlångt rött hår och blaze attityd. Döden håller också i ett tomtebloss under monologen. Sen är det fyra eller fem scener som alla slutar med att någon på skeppet dör och bara en blir kvar när det irrar bort sig i dimmorna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Det här är ju en otrolig hisspitch! Synd att du inte har kvar den för den här skulle man vilja läsa!
Tack så mycket 🙂 Ja, det var ett ständigt problem innan Drive, saker försvann vid byte av datorer, man glömde föra över sina verk, eller tyckte i stunden att de var dåliga och lät dem försvinna.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,667
Location
Huddinge
I övrigt minns jag att två matroser som är oense på om kanonen de lagar mat i fortfarande är en kanon eller har blivit en ugn.
Jag hade oironisk uppskattat en pjäs som bara var scener på den här nivån.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,090
Location
Stockholm
Jag har försökt skriva manus länge, men det skrivna ordet undgår mig. Skrev några scener till spex, och det var en plåga att få ur sig orden (men några lustigheter blev det ändå). Redigera går avsevärt bättre, och i brist på att skriva brukar det bli att mina grupper improviserar fram mycket av pjäserna. Ofta faller jag på dramaturgin. Det börjar, men det händer inget, och sen tar det aldrig slut.

Med det vill jag säga att jag är himla imponerad av er som lyckas skriva! :D
 
Top