Nekromanti Forumitprojekt: Översättning av FAQ

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ähvafan, man är väl PHP-pillare själv =)

//Krank, vars nya jobb bl.a inbegriper just PHP-programmering

Gardener

Champion
Skulle inte du bli lärare, varför ska såna syssla med PHP-programmering?

Hade adminsystemets översättningsverktyg inte dödat texter lite slumpmässigt så hade du kunnat få tillgång till det.

krank

Gardener said:
Skulle inte du bli lärare, varför ska såna syssla med PHP-programmering?
Jag ska vara lärare i både Programmering A och B. Tydligen har PHP åtminstone tidigare varit vad man läst i Programmering A-kurs på skolan jag ska till.

Gardener said:
Hade adminsystemets översättningsverktyg inte dödat texter lite slumpmässigt så hade du kunnat få tillgång till det.
Inga problem. Tar tag i det, öh, lite senare... =)

Gardener

Champion
Huga, PHP som introduktion i programmering... Det skulle jag inte direkt rekommendera om man inte vill att de ska lära sig dåliga vanor.

Nog för att jag jobbar med PHP dagligen, och att det är ett ganska bra språk att kunna om man vill göra webbapplikationer smidigt. Men jag skulle till och med rekommendera C# eller nåt istället. Eller Java. Fast det är ju högre ingångströskel också. Hursom så hoppas jag du får bestämma vad du ska lära ut till dom.

krank

Gardener said:
Huga, PHP som introduktion i programmering... Det skulle jag inte direkt rekommendera om man inte vill att de ska lära sig dåliga vanor.

Nog för att jag jobbar med PHP dagligen, och att det är ett ganska bra språk att kunna om man vill göra webbapplikationer smidigt. Men jag skulle till och med rekommendera C# eller nåt istället. Eller Java. Fast det är ju högre ingångströskel också. Hursom så hoppas jag du får bestämma vad du ska lära ut till dom.
Det hoppas jag också.

Jag vill däremot lära dem Python först. För att det är snorenkelt och uppmuntrar en till att skeiva snygg och begriplig kod. Goda vanor, helt enkelt.

Tydligen har de PHP i A-kursen och sedan går vidare till Java i B-kursen med en liten skvätt C på slutet. Jag talar dock inte vare sig Java eller C (ännu), så min plan är att fokusera på Python och möjligen en skvätt PHP.

Egentligen är ju det exakta språket helt egalt så länge det inte är ett dåligt språk. Lär man sig bara grunderna inom programmering så går det ganska lätt att lära sig nya grejer. En print eller en echo eller en stdout, vad gör det för skillnad, i det stora hela?

Så, jag vill nog fokusera på struktur, lära sig kommentera sin kod, och så Programmering A blir spaghettiprogrammering och linjära program, medan B kanske mer jobbar med klasser och objektorientering.

Så har jag tänkt lite preliminärt, iaf.

(Dessutom funkar Python på alla plattformar som finns, vilket är ett stort plus)

Gardener

Champion
Python låter som ett mycket bättre val för att lära sig vettig struktur och god programmeringssed redan från början. Det underlättar nog övergången till Java också.

Det är alldeles för lätt att skriva dålig kod i PHP, så om man lär sig programmera rätt först så är det nog en fördel. Sen kan dom som du säger enklare lära sig syntaxen i ett nytt språk enklare.

Att lära sig tillräckligt mycket java för att lära ut det till några gymnasieslynglar är nog ingen större svårighet för övrigt. Bara lite ny syntax att plugga in. =]

Ser för övrigt att du tagit dig in på toppskriventlistan nu. Ska man gratulera eller beklaga? =]

krank

Gardener said:
Python låter som ett mycket bättre val för att lära sig vettig struktur och god programmeringssed redan från början. Det underlättar nog övergången till Java också.

Det är alldeles för lätt att skriva dålig kod i PHP, så om man lär sig programmera rätt först så är det nog en fördel. Sen kan dom som du säger enklare lära sig syntaxen i ett nytt språk enklare.

Att lära sig tillräckligt mycket java för att lära ut det till några gymnasieslynglar är nog ingen större svårighet för övrigt. Bara lite ny syntax att plugga in. =]
Jag antar att de jag får i programmering 2 kommer att ha läst PHP innan, så där kommer jag eventuellt att fortsätta i PHP. Det känns ganska lågprioriterat att få in ett helt nytt språk i dem. Det är tankesätten som är viktiga.

Däremot får jag ju dessutom en helt ny batch ungar i Programmering 1, och där kommer det nog bli Python. Sedan får väl han som tar över dem efter mig hitta på nåt annat då, om det nu känns viktigt.

Standard på skolan verkar vara php->java->C. Jag vill köra ett och samma programmeringsspråk konsekvent. Spontant känns det bättre, just för att - som sagt - det är viktigare att lära sig tänka som en programmerare.

Jag undrar varför det är så, i många skolor? Att mkan ser ett egenvärde i att ha flera olika språk?

Gardener said:
Ser för övrigt att du tagit dig in på toppskriventlistan nu. Ska man gratulera eller beklaga? =]
Heh, det vettefasen...

Zire

Swashbuckler
krank said:
Standard på skolan verkar vara php->java->C. Jag vill köra ett och samma programmeringsspråk konsekvent. Spontant känns det bättre, just för att - som sagt - det är viktigare att lära sig tänka som en programmerare.

Jag undrar varför det är så, i många skolor? Att mkan ser ett egenvärde i att ha flera olika språk?
För att man inte ska snöa in sig på ett språk, utan förstå vad de alla har gemensamt. Det bästa hade kanske varit att ha ett språk från varje paradigm, men php/java och C täcker iaf. in de två vanligaste.

Efter fem språk eller så, så bryr man sig inte så mycket om själva språken. (Och kan välja språk efter problemet som ska lösas istället för efter smak.)

krank

Zire said:
För att man inte ska snöa in sig på ett språk, utan förstå vad de alla har gemensamt.
En god poäng, givetvis.

Zire said:
Det bästa hade kanske varit att ha ett språk från varje paradigm, men php/java och C täcker iaf. in de två vanligaste.

Zire said:
Efter fem språk eller så, så bryr man sig inte så mycket om själva språken. (Och kan välja språk efter problemet som ska lösas istället för efter smak.)
Jag har basic/visual basic och pascal i grunden, har lärt mig php och python på senare år. Bara ett språk till så uppnår jag Absolut Visdom, då =)

Nå, vi får se hur jag gör. Tänkte blanda in eleverna i beslutsprocessen också, om jag inte får tydliga direktiv från skolan eller så. Det känns som en lite cool grej att göra - att som halverfaren lärare summera för- och nackdelar med de olika programmeringsspråken, och fråga eleverna vad de tycker.

Nackdelen med Java och C/C++ är ju att jag inte kan dem i huvudet, vilket gör att jag måste kolla upp saker och lära mig samtidigt som mina elever. Eller vaddå nackdelen? Det vore ju dödskul, det också! Lära sig tillsammans!

Zire

Swashbuckler
Jag har basic/visual basic och pascal i grunden, har lärt mig php och python på senare år. Bara ett språk till så uppnår jag Absolut Visdom, då =)
Nått sånt. :gremsmile: Du kan ju testa lisp eller ML (som är funktionella språk) och SQL (fast jag antar att du lärt dig det tillsamman med PHP), så är det mesta täckt.

Nackdelen med Java och C/C++ är ju att jag inte kan dem i huvudet, vilket gör att jag måste kolla upp saker och lära mig samtidigt som mina elever. Eller vaddå nackdelen? Det vore ju dödskul, det också! Lära sig tillsammans!
Jag kan tipsa om den här boken Concepts of programming languages. Den tar inte bara upp olika språk och de fyra paradigmerna, utan även hur de fungerar i grunden och skiljer sig åt konceptuellt. Dessutom tar den upp vad som egentligen gör ett språk bra, varför basic suger och sånt :gremsmile:

krank

Får köpa in den när jag börjar få lön då =)