Nekromanti Forumkultur - Frågor och diskussioner

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Dvs, jag har upptäckt att jag själv gör två saker när jag skapar en ny tråd:
- Antingen studerar jag bara folks responser på tråden och läser inläggen utan att ingripa i vart folk drar iväg med tråden...
- Eller så besvarar jag varenda inlägg i tråden med mer och mer tillkrånglade vändningar så att jag till sist ofrivilligt/frivilligt lämnat trådens ämne långt bort i kölvattnet.

Dessa två beteenden kan jag analysera, i det ena fallet är jag ute efter 1 Svar på en direkt fråga, i det ena fallet är jag ute efter att skapa en debatt.

Det har förekommit att jag när jag ställt en fråga som jag vill ha ett svar på (medvetet och undermedvetet bekräfta mina funderingar) så drar någon tag i en omedveten frågeställning i inlägget och jag blir förbannad över tilltaget och i korthet - ett mer eller mindre inflamerat spår uppstår... Vid något/några av dessa tillfällen har jag svurit över vederbörande och fått attityden "Men du startade en tråd i ämnet och då ska du vara förbaskat glad att du är på ett diskussionsforum och att det faktiskt diskuteras på detta" Inte något jag blivit glad för vilket märkts i dessa sammanhang.
Jag ville ju bara ha svar på en fråga... så till min fråga:

- Är det tillåtet att ställa en fråga på dessa forum utan att vilja ha en diskussion - bara ett svar?

Johan K

Gammal & dryg
- Är det tillåtet att ställa en fråga på dessa forum utan att vilja ha en diskussion - bara ett svar?
För min del så är det ok iaf..
Sedan att det kan bli disskutioner i vilket fall, det är nog något man får räkna med här. På gott & ont.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja.

Är det tillåtet för övriga deltagare att oavsett trådskaparens vilja ändå diskutera?

Ja.

Like it or not, vi befinner oss på ett diskussionsforum. Om man är ute efter raka svar så får man skaffa sig dem genom att uttryckligen be om dem i sin post, och sedan hoppas att det finns minst en person av de som postar i tråden som faktiskt är intresserad av att ge ett svar.

Dimfrost

Special Circumstances
Är det tillåtet att ställa en fråga på dessa forum utan att vilja ha en diskussion - bara ett svar?
Javisst. Du får vilja ha vad du vill. Däremot har du absolut ingen rätt att kräva att folk låter bli att diskutera i din tråd. Trådstartaren äger inte tråden.

/Dimfrost

Anders Åstrand

Swordsman
Som trådstartare kan man ju tydligt specificera vad man är ute efter med tråden, så kan de som är på hjälpsamt humör lättare hjälpa till. Dock äger man inte tråden bara för att man postade det första inlägget i den, så om andra vill diskutera trådens ämne är det bara att titta på om man inte själv är intresserad av att delta. Man måste inte delta i alla deltrådar ens originalinlägg givit upphov till.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. Jag uttrycker naturligtvis bara min egen åsikt. Dessutom framförde jag aldrig den i den tråden du länkade till, så jag tyckte det var okej att formulera mig som jag gjorde nu. För det är ju samma sak det handlar om, egentligen.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Så... det är OK att posta OT-inlägg i en tråd? För om en tråd är en rak fråga och jag startar en diskussion istället, så har jag gått OT.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns naturligtvis gränser. Men om en tråd är en rak fråga om ämne X, och man börjar diskutera ämne X, så skulle i alla fall jag antagligen inte ha brutit ut den deltråden när jag var moderator. Nu för tiden slipper jag som tur är bry mig. :gremlaugh:

/Dimfrost