Tjenare, är ny här på rollspel.nu
Skulle behöva lite hjälp med tips och idéer till ett forumrollspel som jag ska börja utveckla. (Inte till det här forumet utan ett annat, mycket mer praktiskt)
Det ska inte va särskilt seriöst, ska passa ungefär 10-30 spelare, och pågå i nån vecka.
Vad för slags system tror ni funkar bäst?
Forumrollspel måste ju se ganska annorlunda ut jämfört med bordsrollspel, lajv eller chatrpg med tanke på att det tar lång tid mellan svaren och så.
Funderar på lite vilka olika varianter som kunde fungera.
Ska spelets fokus ska ligga på problemlösning, stämning, interaktiv berättelse, vanligt söndagssnack mellan spelarna, action eller vad?
Har 4 huvudidéer:
1. Spelarna bor i en liten stad under till exempel Westerntiden. Alla får en roll (tex borgmästare, hora, bartender) och lite hemliga mål (tex "du ska försöka gifta dig med den snyggaste damen i stan. dessutom vill du avsätta borgmästaren") och sen får de gå runt och snacka som de vill. Det blir inte mycket handling eller ingrepp från mig som GM utan mest vanligt rollspelande. Fokus kommer ligga på att spela väl för att uppnå sina mål. Man ska även ha olika krafter (scheriffen kanske kan sätta 1 spelare i fängelse var tredje dag eller nåt sånt) och så kan man skicka in orders via PM (tex "Jag vill undersöka vad som finns i bartenders hemliga skåp")
2. Fast 30 spelare samtidigt som får prata i mun på varandra...det kommer bli mycket babbel och svårt att följa en röd tråd. Därför kunde en annan variant kunde därför vara att jag styr upp spelandet lite och bara låter vissa prata vid vissa tillfällen. Till exempel: Man har en grupp på 10 äventyrare. Sen skriver jag "Ni kan nu välja den och den vägen" de skriver vart de vill gå och jag svarar "Ni har nu kommit fram till byn bla bla. Här bor spelare X, spelare Y och spelare Q" Då är det alltså underförstått att endast x, y och q samt äventyrarna får prata med varandra.
På så vis kan dialogen bli mindre splittrad än om alla spelare skulle snackat på en gång.
3. Ett ytterligare steg mot ett mer styrt spel vore att jag hittar på en del handling i förväg (som i de flesta bordsrpg). Risken med de 2 första varianterna är ju att det inte blir nån kul handling utan bara snack.
Jag kan då till exempel hitta på olika quests (tex "Ni ska ta er in i borgen") och sen beskriva hur omgivningarna ser ut ("det finns ett gäng vintunnor, en vallgrav, en vagn med hö osv") och låta spelarna komma på olika lösningar ("vi gömmer oss i vintunnorna") -Men då måste det va rätt smarta problem eftersom det tar ganska lång tid att sitta via forum och hålla på sådär...Kommer kännas alltför omständigt om problemen är för lätta eller ologiska.
4.En sista variant kunde va att ta upp olika moraliska frågor. Tex kunde spelarna bo i en stad (som i 1:an) fast det händer hela tiden massa grejor. En dag kanske ett brott begås och spelarna får diskutera om vilket straff som är lämpligt och hur mycket bevis det finns.
Vad tror ni? Kom gärna med egna förslag! Ge synpunkter och klagomål och allt vad ni vill. Bättre att jag får höra det nu än när spelet startat upp.
Skulle behöva lite hjälp med tips och idéer till ett forumrollspel som jag ska börja utveckla. (Inte till det här forumet utan ett annat, mycket mer praktiskt)
Det ska inte va särskilt seriöst, ska passa ungefär 10-30 spelare, och pågå i nån vecka.
Vad för slags system tror ni funkar bäst?
Forumrollspel måste ju se ganska annorlunda ut jämfört med bordsrollspel, lajv eller chatrpg med tanke på att det tar lång tid mellan svaren och så.
Funderar på lite vilka olika varianter som kunde fungera.
Ska spelets fokus ska ligga på problemlösning, stämning, interaktiv berättelse, vanligt söndagssnack mellan spelarna, action eller vad?
Har 4 huvudidéer:
1. Spelarna bor i en liten stad under till exempel Westerntiden. Alla får en roll (tex borgmästare, hora, bartender) och lite hemliga mål (tex "du ska försöka gifta dig med den snyggaste damen i stan. dessutom vill du avsätta borgmästaren") och sen får de gå runt och snacka som de vill. Det blir inte mycket handling eller ingrepp från mig som GM utan mest vanligt rollspelande. Fokus kommer ligga på att spela väl för att uppnå sina mål. Man ska även ha olika krafter (scheriffen kanske kan sätta 1 spelare i fängelse var tredje dag eller nåt sånt) och så kan man skicka in orders via PM (tex "Jag vill undersöka vad som finns i bartenders hemliga skåp")
2. Fast 30 spelare samtidigt som får prata i mun på varandra...det kommer bli mycket babbel och svårt att följa en röd tråd. Därför kunde en annan variant kunde därför vara att jag styr upp spelandet lite och bara låter vissa prata vid vissa tillfällen. Till exempel: Man har en grupp på 10 äventyrare. Sen skriver jag "Ni kan nu välja den och den vägen" de skriver vart de vill gå och jag svarar "Ni har nu kommit fram till byn bla bla. Här bor spelare X, spelare Y och spelare Q" Då är det alltså underförstått att endast x, y och q samt äventyrarna får prata med varandra.
På så vis kan dialogen bli mindre splittrad än om alla spelare skulle snackat på en gång.
3. Ett ytterligare steg mot ett mer styrt spel vore att jag hittar på en del handling i förväg (som i de flesta bordsrpg). Risken med de 2 första varianterna är ju att det inte blir nån kul handling utan bara snack.
Jag kan då till exempel hitta på olika quests (tex "Ni ska ta er in i borgen") och sen beskriva hur omgivningarna ser ut ("det finns ett gäng vintunnor, en vallgrav, en vagn med hö osv") och låta spelarna komma på olika lösningar ("vi gömmer oss i vintunnorna") -Men då måste det va rätt smarta problem eftersom det tar ganska lång tid att sitta via forum och hålla på sådär...Kommer kännas alltför omständigt om problemen är för lätta eller ologiska.
4.En sista variant kunde va att ta upp olika moraliska frågor. Tex kunde spelarna bo i en stad (som i 1:an) fast det händer hela tiden massa grejor. En dag kanske ett brott begås och spelarna får diskutera om vilket straff som är lämpligt och hur mycket bevis det finns.
Vad tror ni? Kom gärna med egna förslag! Ge synpunkter och klagomål och allt vad ni vill. Bättre att jag får höra det nu än när spelet startat upp.