Nekromanti Forumrollspel

BenRangel

Veteran
Tjenare, är ny här på rollspel.nu
Skulle behöva lite hjälp med tips och idéer till ett forumrollspel som jag ska börja utveckla. (Inte till det här forumet utan ett annat, mycket mer praktiskt)
Det ska inte va särskilt seriöst, ska passa ungefär 10-30 spelare, och pågå i nån vecka.

Vad för slags system tror ni funkar bäst?
Forumrollspel måste ju se ganska annorlunda ut jämfört med bordsrollspel, lajv eller chatrpg med tanke på att det tar lång tid mellan svaren och så.

Funderar på lite vilka olika varianter som kunde fungera.
Ska spelets fokus ska ligga på problemlösning, stämning, interaktiv berättelse, vanligt söndagssnack mellan spelarna, action eller vad?

Har 4 huvudidéer:
1. Spelarna bor i en liten stad under till exempel Westerntiden. Alla får en roll (tex borgmästare, hora, bartender) och lite hemliga mål (tex "du ska försöka gifta dig med den snyggaste damen i stan. dessutom vill du avsätta borgmästaren") och sen får de gå runt och snacka som de vill. Det blir inte mycket handling eller ingrepp från mig som GM utan mest vanligt rollspelande. Fokus kommer ligga på att spela väl för att uppnå sina mål. Man ska även ha olika krafter (scheriffen kanske kan sätta 1 spelare i fängelse var tredje dag eller nåt sånt) och så kan man skicka in orders via PM (tex "Jag vill undersöka vad som finns i bartenders hemliga skåp")

2. Fast 30 spelare samtidigt som får prata i mun på varandra...det kommer bli mycket babbel och svårt att följa en röd tråd. Därför kunde en annan variant kunde därför vara att jag styr upp spelandet lite och bara låter vissa prata vid vissa tillfällen. Till exempel: Man har en grupp på 10 äventyrare. Sen skriver jag "Ni kan nu välja den och den vägen" de skriver vart de vill gå och jag svarar "Ni har nu kommit fram till byn bla bla. Här bor spelare X, spelare Y och spelare Q" Då är det alltså underförstått att endast x, y och q samt äventyrarna får prata med varandra.
På så vis kan dialogen bli mindre splittrad än om alla spelare skulle snackat på en gång.

3. Ett ytterligare steg mot ett mer styrt spel vore att jag hittar på en del handling i förväg (som i de flesta bordsrpg). Risken med de 2 första varianterna är ju att det inte blir nån kul handling utan bara snack.
Jag kan då till exempel hitta på olika quests (tex "Ni ska ta er in i borgen") och sen beskriva hur omgivningarna ser ut ("det finns ett gäng vintunnor, en vallgrav, en vagn med hö osv") och låta spelarna komma på olika lösningar ("vi gömmer oss i vintunnorna") -Men då måste det va rätt smarta problem eftersom det tar ganska lång tid att sitta via forum och hålla på sådär...Kommer kännas alltför omständigt om problemen är för lätta eller ologiska.

4.En sista variant kunde va att ta upp olika moraliska frågor. Tex kunde spelarna bo i en stad (som i 1:an) fast det händer hela tiden massa grejor. En dag kanske ett brott begås och spelarna får diskutera om vilket straff som är lämpligt och hur mycket bevis det finns.

Vad tror ni? Kom gärna med egna förslag! Ge synpunkter och klagomål och allt vad ni vill. Bättre att jag får höra det nu än när spelet startat upp.

Kanturi

Swordsman
Jag vet inte om jag har försått detta rätt så är ditt problem att det är så många personer på ett å samma ställe, eller? Detta kanske kan ordnas genom att skapa flera rum, dvs om detta ska utspela sig i en stad så kan man ju göra flera forum där varje forum är ett hus, om du nu fattar vad jag menar... tack för mej

//Emil "Kanturi" Nises

BenRangel

Veteran
Tackar för svaret, Kanturi.
"är ditt problem att det är så många personer på ett å samma ställe, eller?"
Jag vet inte om det är ett problem. Tror dock att det kan bli det, och undrade lite vad ni tyckte om det hela. Det kan ju bli babbligt men det är också säkert rätt skönt att få spela så pass fritt utan ingrepp från GM. Så jag känner mig lite kluven.

"Detta kanske kan ordnas genom att skapa flera rum, dvs om detta ska utspela sig i en stad så kan man ju göra flera forum där varje forum är ett hus"
Ja, sånt har jag sett på andra forum. Det kan funka men jag tycker att det blir lite rörigt. Helst har man allt på samma ställe tycker jag...
Fast det kunde förstås va rätt kewlt. Om man tex hade ett gäng äventyrare som ska lämna sin by och komma tillbaka med massa stålar, så kunde man ju ha en tråd för vad som händer hos de andra spelarna som är kvar i byn, och en tråd för vad som händer hos äventyrarna. Och by-tråden är låst för äventyrarna och vice versa.
Bra idé!

(jag har editerat min förstapost nu btw och lagt till lite fler idéer)

Hjalle

Swashbuckler
Nu har jag bara skummat igenom. Men... Jag tror jag förstår. Om jag inte gör det, ignoreram mig glatt.

På lajvforum kallas sånt "IN-lajvtrådar", och det är rätt kul om deltagarna inte är alltför pretantiösa. Skillnaden här skulle väl vara att man har en spelledare, som bygger upp handlingen, annars är det väldigt mycket jättesamberättande. Det låter rätt kul.

Det man behöver göra är;
Dels att man bjuder in ett visst antal spelare en bit i förväg, först till kvarn eventuellt, annars svämmar man över av spontant inhoppade muppar.
Och sen är det nästan helt nödvändigt att man har platt visning - annars blir det KAOS.

System är upp till initiativtagaren. Friform är förstås ett hett alternativ, men man vill juh väldigt gärna ha en spelvärld. Därför är det ännu bättre om man kan köra olika varje gång, eller det som spelledaren uppbjuder till. Ett bra tillfälle alltså, att få testa nya rollspel.

Det här är något jag skulle vilja prova, men som jag tror man behöver experimentera lite med innan man hittar ett bra system. (System som i ordets betydelse, inte som i regelverk)

-Hjalle

Rickard

Urverk speldesign
av Hjalle och Hedv... Arvidos said:
Och sen är det nästan helt nödvändigt att man har platt visning - annars blir det KAOS
Eller så blir det awesome.
Kan påpeka att jag läste tråden i platt visning när det begav sig och (nog för att jag är en riktig stjärna men) jag hade inga problem att följa tråden i platt visning. Jag tyckte det kändes som att läsa en bok med rätt korta kapitel, där man hoppade mellan olika handlingar. Båda funkar med andra ord.

Sorry för halv-OT:andet.

/Han som aldrig skulle orka läsa en bok med trådvisning

BenRangel

Veteran
Svar till Hjalle:
Har inte nödvändigtvis tänkt göra det hela till ett bordsrollspel i forumformat.
För det skulle väl bli rätt krångligt att spela D&D via forum…Skulle det ju bli hiskeligt många poster och PM om man ska slå tärningsslag för varje liten handling.

Nä jag hade mer tänkt göra något mycket simplare.
På forumet jag gör spelet för spelar vi mycket intrigspel typ Mafia/Werewolf (checka wikipedia.org om ni inte vet vad det är) och grundtanken är att kombinera lite av det med rollspelande och interaktiv handling.

PS! På forumet där spelet ska spelas kan man bara ha platt.
Så ni behöver inte diskutera vilket som e bäst/sämst längre. Platt är det enda som går.
Ge mig nu istället råd tips om rollspel på forum!
Vad funkar vad funkar inte? Hur pass GM-styrt ska det va?