Jag är inte emot ett återtåg för Alliansen, men då måste vi lyckas få alla andra att lägga ned sina röster, är jag rädd. Alternativt släppa in S, eller SD, för att få ihop matten.Xyas;n293383 said:Jo men precis så. Kanske måste släppa det där vinnar-tänket, för det känns som att med det går det inte, och istället Ta Ansvar För Sverige.
Så då tycker jag såklart att en klassisk alliansregering är att föredra.
Fast där har vi ju en annan feature i spelet som gör att det räcker inte med att få flest röster, utan det vinnande resultatet måste få minst 8 röster. Så även om sossarna skulle rösta på sig själva och alla andra skulle lägga ned så vinner de inte ändå.Khan;n293391 said:Jag är inte emot ett återtåg för Alliansen, men då måste vi lyckas få alla andra att lägga ned sina röster, är jag rädd. Alternativt släppa in S, eller SD, för att få ihop matten.
Precis. Jag vill än en gång lyfta möjligheten med en storkoalition S + M + någon mer. Av egoistiska skäl vill jag ju säga C. Har Cyas och/eller Jocke någon åsikt om den möjligheten? Eller vill vi satsa på en större, liberalkonservativ vinkling av det hela?Brynolf;n293431 said:Nå, att särskilt många lägger ned sina röster kanske inte är så sannolikt. Vi får utgå ifrån att det är vanlig majoritet som gäller, och då funkar inga av de "verkliga" blocken.
Varför inte V och C och dumpa Mp?Jocke;n293444 said:Jag kan som jag sa innan inte vinna med något av mina kriterier tillsammans med (M). Men jag är öppen till en samlad refering med (MP) och några av de andra mindre partierna.
Jag är inte intresserad av något samarbete med S.Khan;n293435 said:Precis. Jag vill än en gång lyfta möjligheten med en storkoalition S + M + någon mer. Av egoistiska skäl vill jag ju säga C. Har Cyas och/eller Jocke någon åsikt om den möjligheten? Eller vill vi satsa på en större, liberalkonservativ vinkling av det hela?
Uppfattat. Har du något alternativt förslag?Xyas;n293488 said:Jag är inte intresserad av något samarbete med S.
Jag är inte intresserad av att samarbeta med V.LJSLarsson;n293509 said:Medan vi väntar på talmanens svar kan jag tänka mig en bred och mysig koalition till vänster och mitten.
Herr Talman! Jag föreslår:
Vänsterpartiet
Socialdemokraterna
Miljöpartiet
Centerpartiet
Hur kommer det sig? Har det med något av dina vinstkriterier att göra, och i så fall det första eller andra? Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det egentligen bara är det första som är viktigt; man vinner inte "mer" för att man uppfyller sitt andra - det är bara viktigt om man är en loser som vill slåss om andraplatsen. ;-)Khan;n293549 said:Jag är inte intresserad av att samarbeta med V.
Självklart har det med mina kriterier att göra. Annars skulle jag röstat ja direkt.LJSLarsson;n293560 said:Hur kommer det sig? Har det med något av dina vinstkriterier att göra, och i så fall det första eller andra? Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det egentligen bara är det första som är viktigt; man vinner inte "mer" för att man uppfyller sitt andra - det är bara viktigt om man är en loser som vill slåss om andraplatsen. ;-)
Jag tror inte Vimes har gjort ett spel där alla har vinstkriteriet "du vill sitta i regering". Han gör ofta avancerade och kluriga spel, och eftersom det verkar så lätt att ingen regering blev av alls så finns det säkert någon som har det som vinstkriterium: att det inte blir någon regering alls.
Jag är redo att samarbeta långt för att få igång en regering, och vände mig till S, MP & C eftersom det är partier som IRL inte har allt för mycket emot V (såsom M, L och SD har). Men jag säger att jag egentligen inte har något emot att samarbeta med M, L eller SD heller.