Nekromanti Forumträff

Vindhand

Myrmidon
Re: IMHO

F.ö ligger dalarna INTE i Norrland men det var kanske det du menade, för kallt för renar i Norrland?

Det var så jag menade...

I Norrland finns inga halva mil, det är alltid längre än så...

Varför bor folk så? Vore det inte bättre att flytta litet närmare varandra? Jobbigt att inte kunna ta tunnelbanan till kompisarna...

Gardener

Champion

I och för sig ligger dalarna i Norrland, för gränsen för Norrland går vid Dalälven som ligger vid södra delen av Dalarna. Fast de flesta långt (låååångt) norrut i Sverige brukar hävda att det bara är norra norrland som är Norrland och de i dalarna brukar hävda att de inte är Norrland. Varför vet jag inte, de kanske skäms, vad vet jag.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>för gränsen för Norrland går vid Dalälven<p><hr></blockquote><p>Nähädu! Gränsen för Norrland går i höjd med Jönköping, sådeså!

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Helgonet

Veteran

Det gåt fortare att åka bil en mil i Norrland än det tar att ta tunnelbanan en kilometer. Dessutom är det kul att köra bil, speciellt på vintern.
Fast det blir ju problem sent på fredagskvällen.

Ex nihilo nihil fit

Vindhand

Myrmidon
Bra bil...

Det gåt fortare att åka bil en mil i Norrland än det tar att ta tunnelbanan en kilometer

Så, du kör i 500km/h?

Helgonet

Veteran
Re: Bra bil...

Nej men iaf håller jag dubbelt så hög hastighet som t-banan.

Dessutom parkerar jag så nära som möjligt så den totala tiden räknat för transport borde nog bli den samma eller bor dina polare nere på stationen???
F.ö så är det ruggigt kallt att gå när det kryper ned mot 30 minusgader.

Ex nihilo nihil fit

Vindhand

Myrmidon

Nej men iaf håller jag dubbelt så hög hastighet som t-banan.

Dessutom parkerar jag så nära som möjligt så den totala tiden räknat för transport borde nog bli den samma eller bor dina polare nere på stationen???

Med den beräkningen så borde det ta dig en timme att åka till en kompis en mil bort. Att åka tunnelbana en km (varför man nu inte kan gå den korta sträckan) tar max 20 min (inkl väntan).

F.ö så är det ruggigt kallt att gå när det kryper ned mot 30 minusgader.

Ah, en annan fördel med detta sydliga läge :)

Rosen

Myrmidon

<I>Det gåt fortare att åka bil en mil i Norrland än det tar att ta tunnelbanan en kilometer.</I>

Bilkörning i stads- eller landsvägstrafik? Om det senare är det snarare pendeln man ska jämföra med, och den kör åtskilligt fortare än T-banan. (-:

--
Åke

Helgonet

Veteran

Kanske inte så välformulerat av mig, dubbelt så hög hastighet som T-banan blir väl ca: 100km/h.Snitthastigheten blir något lägre så säg att det tar 10-12 min att åka en mil och sedan går jag 20 meter. (Det är OK även när det är -30)
Totalt restid max 15 min.

Ex nihilo nihil fit

Helgonet

Veteran

Eftersom disskussionen behandlar bilkörning i Norrland, så mest landsväg.
Jag brukar åka ca 5km landsväg och lika mycket stadskörning på ca 15 min. Men det funkar givetvis inte Stockholm så åk pendel du, det är dessutom miljövänligare.

Det sorgliga är att jag pluggar i Uppsala och där har jag bara en cykel...

Ex nihilo nihil fit

Vindhand

Myrmidon
jag kan inte räkna

Hmm... det är inte bra att ha en blind fläck för tiopotenser... Tur att det var en hypotetisk diskussion snarare än nåhon slags ekonomisk uppgörelse /images/icons/wink.gif

Helgonet

Veteran
Erkännande

Det är bra med bil i Norrland men i Stockholm är det faktiskt bättre med tunnelbanan, jag har provat bägge.

Ex nihilo nihil fit

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Erkännande

Varför gå så långt som till Norrland... Det är få orter i Svedala som har tillgång till ett så bra transportsystem som tunnelbanan. När den fungerar vill säga. Ni i Stockholm anar knappt hur bekvämt ni har det. En annan har en buss som endast dyker upp under måndag till fredag och då har jag ändå tre km (mindre än en bråkdels stenkast för en Norrlänning) till den. Senaste bussen går förövrigt från tex Uppsala vid niosnåret. Och då har jag ändå (för en Norrlänning sett) väldigt nära till staden ifråga - ynka sex, sju mil.

Men en sak som vi här i obyggden inte har är - timslånga bilköer. Låt oss ta ett exempel, min broder färdas dagligen en sträcka från Viksjö in till stora stygga staden Stockholm. En sträcka som tar när det är tomt med trafik (sådär vid pass halv ett på natten) kanske tjugo minuter. Varje morgon tar det honom en timme in till sitt jobb. Säger bara rusningstrafik.

Fördelar och avigsidor finns det med alla platser man bor på. Det är bara våra val som avgör om vi tycker det är värt uppoffringarna. Själv ser jag fram emot att kunna komma till forumträffen den tredje februari. Kanske blir den första träff (utöver Western) som jag deltar i.... Om inget styggt kommer och sätter käppar i hjulet för mig.

Väl mött där....

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast