Nekromanti Fotbolls-EM

Mukwa

Swashbuckler
På fredag drar det igång. Vad tror ni om spektaklet? Hur långt går Sverige? Vilka vinner? Vilka vinner grupperna? Vem gör flest mål?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Snackar vår grupp nu: Frankrike känns ju tufft. De tar gruppen. England är inte vad de har varit men de är ju långt ifrån ofarliga. Tack o lov är Roney avstängd vår match. Ukraina bör vi ta men det är hemmaarena och värdland. Vi får inte förlora den matchen. Då blir det skitjobbigt att gå vidare så 11 juni är mycket viktigt.

Holland eller Tyskland vinner. Och då hoppas jag på Holland för Bastian Schweinstager är hatobjekt. Men Holland slog ut oss på straffar i en 8-del en gång så jag gillar itne de där tulpanodlarna så mycket heller.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, Frankrike tror jag också vinner gruppen och Sverige blir tvåa. Det är en väldigt jämn grupp ändå. England har ju fått en nytändning iom Redknapp Hodgson, men å andra sidan underpresterar England alltid. Ukraina är en svår match, men Sverige borde ta dem.

Vimes

Sillkung
Tyvärr är jag ganska säker på att Sverige kommer att totalkrascha i gruppen och inte plocka en enda seger. Frankrike brukar visserligen suga i gruppspelet, och jag kan föreställa mig en sömnig 1-1-match där. England är ju kassa på det stora hela men det känns som om det krävs jäkligt mycket för att Sverige ska slå dem. Ukraina ser garanterat Sverige som laget de bara måste slå i gruppspelet, och burna av hemmaplan tror jag de gör det.

Så jag tycker det ser mörkt ut. Samtidigt känns Sverige lite roligare än på länge, det KAN gå bra. Men jag tror Sverige måste våga försöka föra spelet, även mot förment bättre motstånd. Backlinjen är för bajsig för att hålla ihop om Sverige blir för passivt.

Jag tippar (och hoppas på, i the realm of seriösa förhoppningar) på Tyskland som vinnare av hela klabbet.

!Paxen

Swashbuckler
Jag är helt övertygad om att Sverige vinner hela alltet. Tyskland förlorar alla matcher. England bestämmer sig för att dom hellre vill spela cricket. Frankrikes lag blir avstängt pga dopning efter att ha ätit grodlår.

Arfert

Facit
Det tror jag med. Sverige sist eller näst sist i gruppen. Tyskland trolig vinnare av rubbet.

Mogger

Hipsteranka
Jag är ganska säker på att Sverige går vidare ur gruppen men risken är stor att vi isf möter Spanien i kvarten och det är ju något helt annat än ett England utan fixstjärnoe, ett Frankrike som inte hämtat sig från förra mästerskapet och ett Ukraina som helt enkelt inte har kvaliten som krävs. Ett roligare scenario är om Sverige vinner gruppen och möter ett krisdrabbat Italien som de slår ut och tar sig till semi.

Favoriter är Spanien och Tyskland.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Till skillnad från UEFA är jag beredd att flytta på Fotbolls-EM, nämligen till OT-forumet. Jag är fullt medveten om att fotboll är kultur, men det är tyvärr inte kultur av den typen som Kultur-forumet är avsett för.

Så, åter till diskussionen.

/tobias, tror på Tyskland

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fotbollstrådar lär ju inte höra till vanligheten här på forumet så en sådan lär man ju inte missa.

1. Frankrike vinner vår grupp. Domenech är borta och ur vägen, och han var väl ändå det största problemet 2010. Visst för att Anelka var lite stökig och så, men eftersom mitt kungsblå hjärta gillar Anelka så tänker jag inte kasta några sumprunkande ord över honom.
2. England fixar så klart biffen. Mindre press än "vanligt", ingen Rooney från start, men de har J.T och det bör ju räcka för avancemang. Sen finns det ju en hel del kvalitet i det laget. Troligen ser de sig själva som mästare redan, men längre än till kvarten går de inte.
3. Sverige. Vi har Ibra och det räcker ju inte. Backlinjen är skakig och J.Olsson föredrar då jag 9 dagar av 10 framför Granen, men det tycks inte Hamren göra? Det blågula hjärtat får väl hoppas lite att det skall gå åt pipan för England/Frankrike, men det räcker ju inte det heller.
4. Ukraina. Värdnation, men mer än så är dom ju inte. Såg matchen mot Turkarna här om kvällen och dom var inte speciellt imponerande. Shevchenko gjorde ju lixom sitt i Milan och det måste ju vara 10 år sedan? Minns hans seasjour i Chelsea som ett svart hål..

Ser att många tippar på Tyskarna som segrare och där håller jag med. Dom är ju "alltid" med lixom, men i år känns dom riktigt heta.

Spanien skall väl inte heller förkastas och jag lyfter ett hejande finger, och vill påstå att Torres kommer att hänga in ett gäng med kassar. Torres har ju mest vilat sig i form..

Polackerna är mitt skrällgäng..

Sen för de intresserade kör vi (i Söderhamn) ett litet mini-tips med en hunka i insats. Intresserade kan skicka mig ett PM så får ni ett mail med ett formulär.
Tippa 1X2 + resultat i gruppspelsmatcherna. Inte svårare än så. Dock lite tidsbrist. Vill ha in tipsen innan kvällningen 17.00...

Feuflux

omjonasson.se
Har mest koll på Sveriges grupp nu känner jag så jag håller mig till den än så länge. Ser man till hur lagen ser ut på pappret så bör placeringen bli:
1=Frankrike, 2=England (hade varit etta om de inte haft så mycket skador samt Rooney avstängd i 2 matcher), 3=Sverige och 4=Ukraina.

Ukraina bör komma sist då de helt enkelt har för dåligt spelarunderlag. "Sheva" (sådär, nu slapp jag stava fel till hans namn) blev världens bäste spelare 2004 typ och sedan dess har jag inte hört så mycket om ukrainska spelare...

Sen har vi de andra tre där landets invånare ständigt förväntar sig mer än vad som är rimligt av sitt lag och där alla kan floppa hårt. Frankrike är av med sin galne tränare, men det är fortfarande gott om spelare som är ovänner och jag blir inte förvånade om de rasar som ett korthus. England har fullt av skador, en ny tränare precis innan mästerskapet, underpresterar i vartenda mästerskap och så får Rooney bara lira sista matchen. Kan bli hur dåligt som helst.

Och så Sverige då... Jag litar inte på vårt försvar alls just nu vilket känns mindre bra. Grankvist kan när som helst spela fram en motståndare, Lustig som är vår ende riktige högerback har varit skadad och petad och hade vi haft en riktigt bra vänsterback så hade det inte varit en ny spelare från start i varenda träningsmatch. Men Mellberg är bra.

Så... hemmaplan till trots tror jag Ukraina kommer sist. Men sen är det helt omöjligt att tippa, såååå jag tippar som jag skrev först i inlägget.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tror på:
Frankrike
Sverige
England
Ukraina

England går som tåget sett till träningsmatcherna men de kommer inte hålla. Carrick spelar ju inte, och det får de sota för.

Mukwa

Swashbuckler
Italien alltså! Jäklar. Jag trodde att de skulle ha megaproblem, men de spelade riktigt bra. Jäkligt kul match.

Portugals försvarsspel överraskade också, de förtjänade inte att förlora.

Mukwa

Swashbuckler
Och nu är det uppladdning! kl 18:00 smäller det och 20:45 exploderar det!

2-1 till Frankrike
1-3 till Sverige (33' Toivonen, 51' Zlatan, 57' random ukrainare, 81' Källströn)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:

2-1 till Frankrike
1-3 till Sverige (33' Toivonen, 51' Zlatan, 57' random ukrainare, 81' Källströn)
1-1 till England...
1-2 till Sverige (16' Nazarenko, 42' Ibra, 76' Seb)

Mukwa

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Mukwa said:

2-1 till Frankrike
1-1 till England...
1-2 till Sverige (16' Nazarenko, 42' Ibra, 76' Seb)
Oj. Ditt matchresultat är ju så mycket mer underhållande, och bättre :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
och då var sverige utslaget?

* Om vi ska vara med och ha en chans så kan vi väl ställa upp med bästa laget i alla fall?
1) Kan Elmander spela ska han givetvis vara med från start.
2) Svensson -ÄR- en bättre innermittfältare än Elm (i landslaget åtminstone).

* Om vi nu tagit oss till slutspel kan vi väl undvika att ha en massa spelare som underpresterar?
Högersidan med Lustig och Larsson kändes darrig respektive osynlig. Elm och Källström var dom på planen? Grankvist lika opålitlig som alltid (kul mittförsvar vi kommer ha när Mellberg slutar om han är näst bäst). Gjorde Toivonen nåt vettigt?

* Om vi nu lyckas göra mål så kan vi väl hålla tätt bakåt i mer än 3 minuter?

* Om motståndarna har -EN- spelare som är superkänd i hela världen kan vi väl testa att markera honom? Lite? Ibland?

Mirakel om vi inte kommer sist i gruppen nu. Första halvlek var sämsta spelet jag sett i EM (nästan alla matcher). Det enda bra är att jag nu helt släpper att hoppas på att Sverige kommer gå bra. :gremsmile:

Kul att höra Nannskogs frustrerade tokdiss av hela laget i studion.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Konrad Konvalj said:
4. Ukraina. Värdnation, men mer än så är dom ju inte. Såg matchen mot Turkarna här om kvällen och dom var inte speciellt imponerande. Shevchenko gjorde ju lixom sitt i Milan och det måste ju vara 10 år sedan? Minns hans seasjour i Chelsea som ett svart hål
:gremsmile:

Själv tippade jag;
Frankrike-England 2-1
Ukraina-Sverige 3-1

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: och då var sverige utslaget?

Måste säga att det var en riktigt trist och illa spelad match. Kanske beror min åsikt lite på resultatet, men jag tror det är den sämsta matchen hittills. Inte ens bildproducenten verkade tycka att matchen höll måttet.

Toivonen hängde inte med alls med och Rosenberg gjorde ingen nytta alls. Kul iaf att Zlatan är så överlägsen alla andra. Han är som en ent bland hobbitar. Fast han ledsnade tydligen på slutet.

Sverige spelade rätt fult, även om Ukraina också ramlade lätt.