Nekromanti Fotografering: tips, tricks och litteratur?

solvebring

Superhero
I perioder känner jag en väldig lust för att fotografera, och då gör jag det ibland, helt enkelt. Då brukar jag gå ut, lulla runt en sväng och knäppa lite bilder som känns kul. Jag brukar inte göra någonting av det sen men det händer väl att jag framkallat ett par. Fast tja, nu var det längesedan jag gjorde detta. Förövrigt har jag bara en vanlig enkel skitkamera som inte är någon idé att tala om. En Canon Powershot SX150 IS ... Kort sagt, utrustningsmässigt har jag ingenting att diskutera – utan att jag förbjuder andra att tjöta om sådant här i tråden.

Hur som helst, nu känner jag hur en sådan där fotoperiod börjar krypa sig på igen och nu skulle jag gärna vilja göra något mer av den. Därför tänkte jag att jag skulle läsa på lite – ingenting blir ju sämre av att man förstår lite av vad man gör. Ärligt sagt kan jag nog inte så mycket alls om foto, egentligen.

Så, är det någon därute som vet några schyssta boktips för den som vill bilda sig inom foto?
... Jag tänkte i så fall attackera biblioteket rätt snart för att få lite kvällsläsning nu när jag ändå har en downperiod på skönlitteraturen.

Utgå från digital fotografering, fast jag säger för den delen inte nej till litteratur som även behandlar traditionell fotografering så att man får med båda delar. Så mycket helhetsöverblick som möjligt vore nog nyttigt för mig som noob. Förövrigt bör jag kanske nämna att jag hellre fotograferar i svartvitt än färg och att jag tycker om intressanta kontrastverkningar mellan ljus och skugga – så det är extra intressant.

Utöver det: vilka är dina bästa fototips och -tricks?
... Dela mer än gärna med dig av allt du har att ge. Inga tips är för stora eller för små – att de är bra är det enda som spelar roll. =)

Nå, shoot! Och ja, låna mer än gärna den här tråden ifall du har egna fotograferingsbekymmer och -funderingar.

solvebring

Superhero
Btw ang. batterier och batteritid:

Förresten ...! Min pruttiga kamera drivs av 2 x AA-batterier och den näst intill bokstavligen käkar batterier – batteritiden är värdelös!

Hur åtgärdar och optimerar jag detta på bästa sätt?

... Är min budget-laddare kass; suger kanske märket på mina laddningsbara; måste man var fett nogrann om man köper alkaliska?

Mottager ytterst tacksamt all hjälp med detta!
Troberg said:
Köp laddningsbara med hög kapacitet, det är stor skillnad.

Kom också ihåg att laddningsbara inte heller varar för evigt, de behöver bytas ibland. De är inte heller speciellt lagringsbeständiga.

Gör som jag, ha en näve fräscha batterier i fickan.
solvebring said:
Hur många mAh bör man satsa på då, och spelar märket stor roll? Har ett par 2500 nu, men de kanske har blivit slutkörda, eller något. :S
Kanske gå till lokala elbutiken och fråga dem ...?
Troberg said:
Så många mAh som möjligt, är väl det enkla svaret...

Kom också ihåg att ha några reservuppsättningar. Mina Powershot (en helt OK kompaktkamera, och ibland är den bästa kameran den man har med sig) tar två batterier, så jag brukar ha åtminstone två till i fickan, men oftast sex stycken (där jag iofs aldrig kommit längre än till de första två, men det känns tryggt...).

Se till att du laddar batterierna dagen rätt så nära inpå att du ska använda dem (säg, senast dagen innan eller så). NiMH-batterier håller inte laddningen bra vid lagring.

Glöm också all bullshit som cirkulerar på nätet om att "ladda inte för ofta", "ladda alltid ur helt", "ladda aldrig ur helt", "ladda ur helt ibland" och sånt. De gäller (i den mån de ens var korrekta från början, vilket några av dem inte är) för äldre batterityper. Ha batterierna på laddning när du inte använder dem, så är de alltid redo.

En liten not till ovanstående: Är det LiPo-batterier, vilket det inte är i detta fall, så gäller att man aldrig någonsin får ladda ur dem helt, då är de permanent förstörda. Dock så har de oftast skyddskretsar som ser till att detta inte kan hända, åtminstone när de sitter i tex en telefon.

Ett annat alternativ som jag gör ibland när jag åker utomlands och inte vill dra med mig en laddare, är att gå in på Rusta och köpa en 24-pack icke laddningsbara batterier för en 50-lapp. Billigt och enkelt. Dock, ha dem inte i handbagaget, tydligen så ser en sådan packe batterier ut som ett dubbelstackat vapenmagasin på radarn i säkerhetskontrollen. Trust me, been there, done that...
solvebring said:
Nu kan man tråkigt nog inte Gilla kommentarer. Annars hade jag gillat din batteri-kommentar som fan, Troberg. Tackar så väldans mycket! =)
Jarl said:
Apropå systemkameror så är en praktisk grej med dem att batteriet räcker väldigt länge. Med optisk sökare och kraftfulla batterier kan man ta många hundra bilder utan att batteriet säckar ihop. Det kostar heller inget batteri att kika genom sökaren...

Troberg

Sinister eater
Mitt förslag: boken Digital Art Photography for Dummies. Faktiskt en riktigt bra bok, och man blir en bättre fotograf bara av att läsa den, eftersom den planterar tankar, idéer och synsätt som är väldigt nyttiga i huvudet på läsaren. Väldigt bregiplig, men samtidigt så är den inte för simpel.

Jarl

Hero
Mitt bästa tips: ha en plan. Fundera ut i förväg vad du vill fota samt ungefär hur den ska se ut. Det brukar resultera i de bästa av bilder och därmed de blir mest nöjd med och som sen får dig att vilja fota mera! Att ta kameran, gå ut, lalla runt och "hoppas" på att komma på något brukar sällan resultera i något bra. Man blir ofta nedslagen: "inget bra foto idag heller". Sen, när man har idéer och projekt kan man börja finslipa och fundera på hur just en specifik slags bild blir bättre.
solvebring said:
Tackar! Låter mycket vettigt, då ska jag försöka planera lite mer.

solvebring

Superhero
solvebring;n2178 said:
Så, är det någon därute som vet några schyssta boktips för den som vill bilda sig inom foto?
... Jag tänkte i så fall attackera biblioteket rätt snart för att få lite kvällsläsning nu när jag ändå har en downperiod på skönlitteraturen
Jag googlade en sväng igår kväll då jag med ledsna hundögon satt och kollade in några systemkameror som min plånbok inte vill prioritera. Då snubblade jag över följande faktaböcker om foto, vilka jag så såg till att reservera på biblioteket:
  • Digitalfotografi, av Kelby, Scott.
  • National Geographic. Den stora fotoguiden, av Burian, Peter K & Caputo, Roberto.

solvebring

Superhero
Kamerasnack, mest bara för sakens skull:

Om du skulle rekommendera en schysst systemis att börja med, säg upp till 5000 SEK, vilken skulle du rekommendera då?
wilper said:
Du kan inte köpa en dålig systemkamera i butik idag. Canon, Nikon, Pentax och Sony gör alla bra grejjer, kanske lite olika styrkor och svagheter, men inget dåligt.

Vad skall du plåta, och under vilka omständigheter?
solvebring said:
Okej. =) ... Fast vart bör man dra gränserna för duligt med pixlar och ISO?

Om jag ska börja plåta har jag nog tänkt mig att plåta det mesta, fast kanske mest miljöer. I alla fall är det vad jag skulle vilja göra nu. Plåta vyer i svartvitt ...
wilper said:
Ok. landskap / landscape då kanske. Det är en typ av fotografering, så om du söker på det hittar du vad andra tyckt och tänkt.

De flesta som håller på med det föredrar att ha ett ganska vidvinkligt objektiv, för att fånga så mycket som möjligt i samma bild. (Typ som att se världen genom en kort toa-rulle)

Hade du bara velat hålla på med porträttfotografering hade du kanske velat ha ett tele-objektiv. (Typ som att se världen genom en längre toarulle.)

Hade du bara velat fotografera fåglar hade du förmodligen skaffat dig ett super-tele (Typ som att se världen genom en hushållsrulle, eller kanske till och med ett sådant rör som affisher levereras i.)

--

Nu beror det lite på vad du funderar på för kamera i övrigt, men om du köper en slumpmässig Nikon eller Canon som Jarl tipsat om så kommer ett kit-objektiv att duga i början, kör på det ett halvår eller så och känn efter vad du tycker att det inte gör tillräckligt bra innan du fläskar på och köper ett dyrare-objektiv.

(Kit-objektiven brukar ligga på typ 18-50mm, det är vidvinkligt nog för dina landskap, och du kan zooma in till 50mm, vilket till nöds duger till porträtt om det kniper.)

Har du funderat om om du skall ha en DSLR eller en spegellös kamera? (Om du inte förstår skillnaden så föreslår jag att du gör lite research. De tar precis lika fina bilder, men skiljer i handhavandet.)
solvebring said:
Ehm ... Jag behöver nog läsa på en hel del, tror jag. =)
wilper said:
Hehe. Förmodligen är det en DSLR du tänker på när du pratar om systemkamera.

Men det finns goda argument för att köra en Micro four thirds-kamera (tex Sony Nex om du vill kolla lite snabbt bara).
wilper said:
Also. Du kommer inte att köpa en kamera som tar svart-vita bilder. (De finns, men de är långt utanför de flesta fotografernas budget.)

Du köper en kamera som tar färgbilder, och sedan omvandlas de till svart-vitt. Antingen per automatik av kameran, eller av dig själv i ditt bildredigeringsprogram. Det första är lite smidigare, det andra ger större kontroll.

Så stirra dig inte blind på det, även om kameran inte har en listad feature att den kan fotografera svart-vitt så kommer det inte att hindra dig.
solvebring said:
Jo, det där om det svartvita kände jag till. Föredrar förövrigt att ordna saken med kamerainställningar, tycker inte att det alltid blir lika bra när man gör det i t.ex. PS som när kameran gör om bilden när man tar den. Sedan är det kanske inbillning, men i alla fall ...
wilper said:
Förresten, har du stativ till din nuvarande kamera?

Om du nu skall plåta saker som står still, och kanske i dåligt ljus är det en god hjälp att ha ett stativ att ställa kameran på. Ett "bra" stativ kostar dock över tusenlappen nytt. Ett billigt Hama eller liknande funkar, men går lätt sönder enligt min erfarenhet. Köper du en begagnad kamera är det inte helt omöjligt att det följer med ett stativ.
wilper said:
Also. Nu verkar du ju vara på väg mot att nöja dig med något lite enklare än du kanske först hade span på misstänker jag. Men om det börjar rycka i kontokortet och du blir sugen på dyrkameror kan du ju se genom de här filmerna på YouTube http://www.youtube.com/results?search_query=pro photographer cheap camera challenge&sm=3

Även "skräpkameror" kan ge fina bilder om man tänker efter, och pillar lite i Photoshop efteråt. :)
Arfert said:
Alla kameror är rätt bra nuförtiden, det är mer en fråga om hur du trivs med ergonomin och känslan. Typ är du Team Canon eller Team Nikon. ;) Eller om du har en massa gamla objektiv liggande som du (kanske) kan använda.

Och kom ihåg: ALLA kameror kan ta bättre bilder än DU kan. Det hänger inte på kameran. Det spelar ingen roll hur dyr proffsutrustning jag har, jag skulle alltid fått stryk av Robert Capa med en 30-talskamera utan ljusmätare.
Mannen i skogen said:
Som jag skrev under Wilpers 5000 kronors-utmaning nedan:
Skulle nog gå och köpa ett nytt startpaket från Nikon med kameran D3200, ett 18-55-objektiv, väska och lite småtillbehör. Det räckte rätt bra rätt länge och kostade lite under 5000 kr.

Jag befann mig ungefär i din situation för drygt ett år sedan. Det var kul att ta kort, men jag visste inte så mycket mer än att lång slutartid kan ge suddiga bilder, och ibland blir det grynigt.
Sen fick jag ovanstående i present (visste inte heller att man var tvungen att ställning i märkeskriget mellan kameror) och började lära mig utifrån kameran och olika internetsidor.
Jag skulle kunna skriva flera anekdoter om vad som hänt under det senaste året, men vi kan summera det med att det har varit kul och lärorikt och att jag fick skaffa en ny hårddisk.

Jarl

Hero
solvebring;n2520 said:
Kamerasnack, mest bara för sakens skull: Om du skulle rekommendera en schysst systemis att börja med, säg upp till 5000 SEK, vilken skulle du rekommendera då?
Köp en Canon eller Nikon. Överlägset bäst objektiv-, tillbehör-, och begagnatmarknad. Det sista är det viktigaste: köp begagnat! Tro aldrig att du behöver den senaste modellen vad gäller kameror! Det händer inte så mycket tekniskt med kameror och husen faller rätt snabbt i pris. Objektiv är mycket viktigare än kameror (och håller värdet bättre). Personligen skulle jag undvika instegsnodellerna pga ergonomi (en av de viktigaste aspekterna), men om de passar din hand så gott for it. Det skiljer inget bildkvalitetmässigt mellan en 5K och 15K kamera (generellt sett).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Göran Segerholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" brukar dyka upp i bokdiskussioner. Jag hade den som kursbok när jag läste foto på högskolan. Den är trevlig, ger inte så mycket konkreta instruktioner, men massor med saker man kan tänka på när man tar bilder. Kanske kan man se den som en filosofibok kring foto?

Många tycker att den är fantastisk, jag är inte riktigt så övertygad.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8460245/konsten-att-ta-vinnande-bilder

(Och vill du ha den kan du köpa mitt ex begagnat.)
solvebring said:
Coolers, ja det ska jag komma ihåg. =)

solvebring

Superhero
Jarl;n2574 said:
Köp en Canon eller Nikon. Överlägset bäst objektiv-, tillbehör-, och begagnatmarknad. Det sista är det viktigaste: köp begagnat! Tro aldrig att du behöver den senaste modellen vad gäller kameror! Det händer inte så mycket tekniskt med kameror och husen faller rätt snabbt i pris. Objektiv är mycket viktigare än kameror (och håller värdet bättre). Personligen skulle jag undvika instegsnodellerna pga ergonomi (en av de viktigaste aspekterna), men om de passar din hand så gott for it. Det skiljer inget bildkvalitetmässigt mellan en 5K och 15K kamera (generellt sett).
Okej, det låter ju bra det!

Nå, några av de kameror jag kollat på är just instegsmodellera och det är ju just för att det är billiga. Med de förutsättningar jag har lär det få bli en billig kamera när/om jag väl köper en ny. ... Men begagnad säger ni ju. Då finns det ju flera populära instegsmodeller för bara 2000 till 3000 kronor. Här då, exempelvis.
Finns det något där man skulle kunna kalla vettig nybörjarsystemis a la budget eller är det som rör sig i sådana prisklasser bara skit? ... Har på en del fotosidor sett EOS 450D och 600D få en hel del beröm.
Troberg said:
Min arbetshäst har, sedan den lanserades, varit en Canon EOS 350D, och den har gått som en klocka, trots att den nog tagit hundratusen bilden nu. Visst, någon gång så kommer jag att byta ut den, men det kommer att ske först när följande funktioner finns direkt i kameran:

* GPS för geotaggning av bilderna. Nu kör jag med en extern GPS-logger och det är lite meckigt.
* HDR-stöd direkt i kameran. Nu gör jag det med Photomatix, vilket iofs funkar bra, men är lite extra jobb.
* WiFi direkt i kameran, så att bilderna automatiskt läggs upp på min hemmaserver så fort jag är i närheten av mitt hemmanät, direkt eller via VPN. Gärna med en funktion så att jag kan se dem direkt på datorskärmen när jag knäppt dem, utan att kräva extra handgrepp.

Sedan, man kan stirra sig blind på megapixlar, antal fokuspunkter, bilder per sekund och en massa sådant. Visst, det är inte dåligt, men det är inte kritiskt heller. Min gamla 350D har fullt tillräcklig upplösning för allt som jag behöver, och mer därtill, och fokuspunkterna är praktiskt taget aldrig ett problem (när de är så är det dessutom lätt fixat) osv.

När det gäller objektiv så är jag totalt förälskad i Sigmas 18-200mm. Jag har det utan skakdämpning, med fanns inte när jag köpte, men hade jag köpt idag så skulle jag köpt med dämpning. Ett väldigt solitt objektiv som går från aningen vidvinkel till cirka 10 gånger zoom, och är ett väldigt bra allround-objektiv till ett bra pris.

Jag har också ett Sigma 28-300mm. Det är inte lika bra, det går lite trögt i yttre zoomomfånget och 28mm är lite för högt för att vara ett allroundobjektiv. Jag använder det ändå för vissa tillfällen, tex på flygdagar, men det är inte mitt standardobjektiv.

Jag har även Canons eget 50mm utan zoom. Väldigt ljusstarkt, men ärligt talat så har jag knappt använt det alls.

Mitt roligaste objektiv är ett kamerhuslock (fick det för 20 spänn hos kamerahandlaren) som jag borrat ett hål mitt i. Över hålet har jag tejpat kraftig aluminiumfolie, och stuckit ett litet hål i folien med en tunn koppartråd (ju tunnare desto bättre). Vips så har min dyra systemkamera blivit en gammaldags lådkamera, och tar bilder som ser ut precis som gammaldags lådkamerabilder, med det där karakteristiska oändliga, men aningen oskarpa, skärpedjupet. Man får dock ha ganska långa slutartider, flera sekunder, speciellt om hålet var riktigt litet.

Johan K

Gammal & dryg
Bra trådstart här Solvebring!
Man få ju ett & annat tips här!

/ Johan K, som gillar det där om trådstartar som handlar om foto.. =)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
5000kr-utmaningen

Jag är lite nyfiken: Vi leker med tanken att rymdvarelser från Mars rövar bort alla dina kameror, och alla tillbehör och redskap. Du har bara din kunskap, och 5000kr från försäkringen att börja om hobbyn på nytt.

Om ett halvår eller så kanske du kan köpa lite mer grejjs. Men vad skaffar du just nu för att komma igång igen, och vad fotograferar du med grejjerna?

Handla för nypriser i valfri web-butik, eller Ebay/Tradera för en summa som man nästan säkert får grejjerna för (Inte lägsta du någonsin sett, utan ett pris där man med god chans kan få något.) Om du beställer, köper från flera olika postorderkällor kom ihåg att räkna flera fraktkostnader. (Du ärver inga kameror av någon moster eller lånar objektiv av sambon eller så, nu står du på egna ben.)
wilper said:
Negativscanner Epson v550 - 1900kr
Framkallningsdosa, kemi för svart/vitt, negativfickor, måttsats för kemiblandningen, klädnypor för att torka filmen, en squeege, en mörk säck. - 1000kr
Film 20 rullar - 600kr

Billig blixt (billigt skräp, men om den har slav-funktion går det ju att använda den även när jag skaffat något bättre) - 500kr
eller
Stativ (billigt skräp, men det går ju alltid att sätta blixten på det när jag uppgraderat) och trådutlösare - 500kr

Kvar blir 1000kr till att köpa en kamera. Jag vet inte riktigt vilken jag skulle köra på, det blir att se vad som finns på Blocket/Tradera/Ebay när det blir dax. Budgeten rymmer dock ett kit med en 35mm kamera med tre objektiv, ofta hänger det med en kameraväska också, kanske en blixt.

Eller så sneakar jag med 35mm kameran och tar en Olympus AF-10 Super eller liknande kompakt, går att få för under hundralappen och det blir skarpa och fina bilder med en sådan. Då räcker budgeten till något brukbart i mellanformat också, kanske 5-10 rullar film till också.

När jag är flitig med kameran går det ungefär en rulle i veckan, nu när jag inte har så mycket tid till foto räcker en rulle i 2-3 veckor. Så grejjerna ovan bör hålla mig sysselsatt i ett halvår, och jag kan plåta lite vad jag vill. Med blixten kommer jag åt att fota folk i mörka miljöer eller göra flashiga (haha!) porträtt. Med stativet blir det lättare att plåta miljöer i dåligt ljus eller naturfoto.

Jag och Arfert får ut ungefär lika många rullar film. Hans metod innebär mindre arbete, men längre väntan att få tillbaka bilderna (om han nu inte bor i någon fantastisk storstad där det fortfarande finns ett fotolab) och han har valet att köra färg eller svart/vitt. Dessutom får han papperskopior, vilket inte är att underskatta. Min metod begränsar mig till svartvitt, men jag kan göra scannade bilder själv hemma på kammaren, och på sikt går kostnaden per rulle ner rejält, nu när scannern redan finns på plats.
Mannen i skogen said:
Skulle nog gå och köpa ett nytt startpaket från Nikon med kameran D3200, ett 18-55-objektiv, väska och lite småtillbehör. Det räckte rätt bra rätt länge och kostade lite under 5000 kr.

solvebring

Superhero
solvebring;n2178 said:
Utöver det: vilka är dina bästa fototips och -tricks?
Den här lilla snabbguiden från TKJ gjorde lite nytta för mig och det fanns dessutom ett par andra länkar där som var lite kul även om ingenting är helt nytt. Nå, det viktigaste för mig är nog att fatta kamerans olika delar och vilken verklig betydelse det här med bländare, slutare och exponering och dylikt har, vad de gör/är osv. Något jag hoppas att de biblioteksreserverade fotoböckerna ska peta in i ryggraden på mig.

... Sedan är det just en jävla fråga vart jag har manualerna till min Powershot, eftersom jag ogillar att läsa PDF:er och dessutom inte kan ta dem med mig. :S

solvebring

Superhero
Idag när jag vare ute och gick med dottern i vagnen tog jag några foton. De blev dåliga men jag hade i alla fall inga som helst automatiska inställningar på! =)

... Jag behöver verkligen skaffa mig ordenlig förståelse och känsla för det här med bländare, slutare och ISO. Har ni några tips eller bra utgångstumregler så är jag idel öra.
wilper said:
solvebring said:
Coolers! Tack, wilper!
... Nu ska jag bara bli överens med min kamera då. Tror fan inte att jag har så många steg för slutare och bländare på den jäveln. Ska glutta i manuelen så fort jag är på läsa-pdf-humör.

Förövrigt: Hur pass bör man ställa in ISO:n på en digital kamera och vad ska man utgå ifrån där? Standard/tumregel, månne?
Jarl said:
Tips som kontrar wilpers lite: ställ inte in bländare hej vilt utan att du vet vad det innebär. Litet bländartal (t.ex. f/2,8) ger kort skärpedjup och stort tal (t.ex. f/11) ger långt. Vad du vill ha beror på vilken slags bild du är ute efter. Stora bländartal (över f/16 sådär) försämrar generellt skärpan en del också....

För ISO finns bara en tumregel: så nära kamerans grund-ISO som möjligt (oftast så lågt som möjligt).
solvebring said:
Great! Tackar, hörni.
Har nu läst:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-2-slutaren.htm
... och förstår redan så mycket mer. Fotosidan är sannerligen bra skit!
wilper said:
Jarl har redan sagt det egentligen men ...

Du får mindre brus i bilderna vid låga värden på ISO. När jag använder digitalkameran går jag hellst inte över ISO 800, för där tycker jag att det blir för mycket brus. Men det skiljer ju mellan kameror och vad man gillar.

För slentrianfotografering brukar jag ha bländare 5.6 eller 8, vilket brukar vara där objektiven är som skarpast på min kamera.

Det finns en allmän tumregel att man kan handhålla objektivets brännvidd utan att bilderna blir suddiga för att man skakar på kameran. Så om jag har mitt 50mm objektiv på kameran klarar jag mig om jag inte går långsammare än 1/50. Byter jag till mitt 135mm för att ta lite snygga porträtt så bör jag hålla mig till hastigheter över 1/100.

Nu är jag lite darrhänt, så jag brukar överdriva och ta lite snabbare än tumregeln säger om jag kan.

Om du skall fota något som rör sig bör du halvera tiden till 1/100 med 50mm-objektivet.

Om du själv är på en rörlig plattform, tex att du står på däck i en båt. Så halverar du igen. 1/200 med 50mm-objektivet.
Troberg said:
Kom ihåg, det är ingen skam i att använda automatiken, helt eller delvis. Jag kör ofta med automatik på det mesta, och skruvar på sin höjd på en parameter manuellt och låter kameran sköta resten.
solvebring said:
True that, Troberg. Eller ja, jag har insett det nu efter att ha börjat läst Scott Kelbys bok som är suveränt jävla bra läsning. Jag tror nog att alla, hur länge man än fotograferat, har något att hämta ur den. Den förklarar allting enkelt och praktiskt och från de enklaste tipsen till de mer avancerade.

Jarl

Hero
solvebring;n3207 said:
... Jag behöver verkligen skaffa mig ordenlig förståelse och känsla för det här med bländare, slutare och ISO. Har ni några tips eller bra utgångstumregler så är jag idel öra.
Vad är du ute efter? Kan du detta: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-2-rorelse-och-skarpedjup.htm ? Om inte, läs, fråga och förstå.

ISO kompenserar för ljusbrist genom att göra sensorn känsligare (= du behöver mindre ljus än vanligt), till kostnad av brus, dynamiskt omfång och färgkvalité.

solvebring

Superhero
Jarl;n3212 said:
Vad är du ute efter? Kan du detta: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-2-rorelse-och-skarpedjup.htm ? Om inte, läs, fråga och förstå.

ISO kompenserar för ljusbrist genom att göra sensorn känsligare (= du behöver mindre ljus än vanligt), till kostnad av brus, dynamiskt omfång och färgkvalité.
Jag behöver väl mest just få en känsla för hur bitarna hänger ihop så att jag inte bara gissar och låter mig luras av displayen. Även om jag kanske inte kommer att ta knivskarpa bilder på länge hoppas jag väl på att inte överexponera eller gryna allt för ofta.

Jarl

Hero
solvebring;n3215 said:
Jag behöver väl mest just få en känsla för hur bitarna hänger ihop så att jag inte bara gissar och låter mig luras av displayen. Även om jag kanske inte kommer att ta knivskarpa bilder på länge hoppas jag väl på att inte överexponera eller gryna allt för ofta.
Först: skärpa har inte så mycket med det här att göra. Sen; använd din kameras ljusmätare, de är oftast bra och försöker alltid, så gott det går, att hindra bilden från att bli över/underexponerad. Ser ut så här:

Mitt i är en, enligt kameran, lagom exponerad bild. + är ljusare och - är mörkare.
solvebring said:
Okej, tackar och bockar. Ska förövrigt gå igenom alla de grundläggande lektionerna av fotoskolan du länkade. Gillar deras förklaringar långt mycket bättre än andra jag hittat.
solvebring said:
Har förövrigt plockat fram manualen till min enkla pruttkamera och tja, det var nog sannerligen nyttigt. :p
http://gdlp01.c-wss.com/gds/5/0300005885/01/PowerShot_SX150_IS_CameraUserGuide_SV_v1.0.pdf

... Jag ska nog köra med de halvautomatiska inställningarna som AV och TV ett tag får vi se ...

Arfert

Facit
Två tips:
Stora Fotoboken av John Hedgecoe. Pedagogisk grundbok om fotografering. Några år på nacken, men finns säkert beg om inte annat. Och sen när du är varm i kläderna: The Black and White Handbook av Roger Hicks och Frances Schultz. Täcker allt viktigt. Sen finns inga ursäkter längre, bara kör på! (Om du har pengar över kan du också skaffa Richard Avedon in the West. Bara för att veta vad man kan göra.
solvebring said:
Tackar, tackar! =)
Arfert said:
Visst ja... köp den här också. Sen är det bara att plåta:

http://www.tradera.com/item/301992/202194603/-soviet-fed-name-f-e-dzerzhinsky

Sen är du coolast i stan. Den tar bra bilder också, jag har två.