Fotografiska illustrationer i rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I tråden om önskerollspel av olika konstnärer nämns en fotograf, och det fick mig att fundera. Finns det något rollspel som är illustrerat med fotografier, och det ser snyggt ut? Jag vet att det finns många rollspel med foton i, men det brukar vara antingen:

1) Bilder från den film eller tv-serie spelet är baserat på, med förvånansvärt låg kvalitet.
2) Två snubbar som slåss med en spade.
2) Någon som plåtat sina barbiedockor och lagt på ett grönt filter i Photoshop.

Så finns det något spel med foton speciellt tagna för spelet, som ser bra ut?

God45

#PrayersForBahakan
Vampire 5ed gör det och är snyggt. Jag föredrar de gammla editionens ganska mycket för konsten där är snyggare. Men jag kan inte säga att 5ed inte ser bra ut.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Krank har väl illustrerat en del av sina grejer med montage i alla fall.

Jag illustrerade OKULT med fotografier, hur bra det blev får någon annan svara på.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krank har väl illustrerat en del av sina grejer med montage i alla fall.
Well, några av illustrationerna till Null State har verkliga människor (forumiter) i sig. Sen har jag tänkt använda kollagetekniker även i mitt kommande spel Agency. Om jag får till det.

En gång i urtiden jobbade jag ju med ett spel som hette Scriptura, som aldrig blev av. Det gjorde jag ett gäng kollage till.

PhilArt

Patafysike Doktor
Så finns det något spel med foton speciellt tagna för spelet, som ser bra ut?
Det är en bra fråga, mitt intryck är att det i princip aldrig fungerar. Jag såg någon gång ett Cthulhu-indiespel som använde autentiska foton från förra sekelskiftet på ett förtjänstfullt sätt, men det är nog det enda.
Vampire 5ed gör det och är snyggt. Jag föredrar de gammla editionens ganska mycket för konsten där är snyggare. Men jag kan inte säga att 5ed inte ser bra ut.
Nu debatterar vi ju smak, och i den här frågan är jag verkligen inte böjd att hålla med. Jag tycker bilderna i V5 känns som en parodi på vampirelajv. Även i termer av foto tycker jag de är platta och saknar dynamik, som att den som tog bilden enbart dokumenterade motivet. Men, to each his/her own antar jag.

clarence redd

FrostByte Books
Många av bilderna i Odd Soot är baserade på foton, men befinner sig väl mest i kategorin ”lagt på ett grönt filter i Photoshop.” Men förhoppningsvis lite mindre uppenbart. Och med bättre slutresultat.

clarence redd

FrostByte Books
Annars tycker jag att allt som kan göra rollspel mindre beroende av dyra illustrationer är bra. Så, barbiedockor, kollage, foton, photoshopfilter och legogubbar är välkomna inslag.

Inte för att jag ogillar illustratörer eller flådiga illustrationer. Tvärtom, många gör ett fantastiskt jobb för en liten timpeng. Men det blir snabbt dyrt om man behöver mer än en handfull bilder.

anth

Vetefan
Kom på en till bok:
Book of Erotic Fantasy

1607606575240.png

1607606645972.png

1607606664856.png

1607606678580.png

EDIT: Detta är ju inte ett spel, utan ett supplement till de som spelar DnD3 och vill ha lite gränslöst sex i sitt spel.
Den kanske inte är så användbar, men det är faktiskt snygga bilder.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
IMG_20201210_163649.jpg

Jag har någon gammal Eon-bok med photoshoppade semsesterbilder som antas passera som illustrationer.

Istället för att tänka "oj vad fint det är i Jargien" tänker jag "undra vart i verkliga världen det där är fotat?".

:D

Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Den gula filmen består nästan uteslutande av fotografier, där vissa kanske faller in lite på punkt 1. Men vi valde det stilgreppet med att använda bilder på gamla skådespelare och bilder från stumfilmer för att addera till hela stumfilmskänslan och estetiken som finns i äventyret.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vampire the Masquerade har ett gäng bilder av Tim Bradstreet som är baserade på foton.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Vi har en del foton i MÖRK BORG och det funkar fint. Kräver lite mer handpåläggning än illustrationer men det går att göra bra. Även Oktoberlandet har många fotografier.

entomophobiac

Low Prep High Play
Är det ingen som kommer ihåg Parabellum?! Vad är ni för sorts nördar egentligen?

Vad jag minns helt illustrerat med fotografier som var poserade av spelmakarna. Såna där lite halvpinsamma bilder där folk småflinar för att de inte är bekväma med det. Best. Ever.