Foundry/Symbaroum - Det förlovade landet

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,021
Location
Linköping
Vilka äventyr har du tänkt förutom Törne?
Så här har jag antecknat. Sen om det blir såhär får väl visa sig. Känner att det finns en viss risk att jag inte kommer orka med sidorspåren och fimpar allting förutom huvudkampanjen.
Code:
Äventyrsordning (https://www.rollspel.nu/threads/kampanjstart.79276/)
---------------
KK1, Det förlovade landet - bryt vid "Prios pass" (se ÄP3) - startar vid Korindas klippa (se ÄP4)
ÄP1, Nidningsnatt (separat pdf - kör direkt efter titanerna passerats, se sidan 4 i äventyret)
KK2, Vilddjurets märke (Mark of the beast)
ÄP1, Flodgudinnans förbannelse (separat pdf) - resan till utposten i KK3?
KK3, Döda drömmar grav (Tomb of dying dreams)
TT1, Tistla fäste - Väktarens Vrede
ÄP2, Klockan klämtar för Kastor
ÄP2, Skattletarfeber
TT2, Karvosti - Häxhammaren
ÄP3, Glömda gudars klagan
ÄP3, I köttet buret
TT3, Yndaros - Slocknad Stjärna
TT4, Symbar - Mörkrets Moder
ÄP4...
TT5, Alberetor - Härjat Hemland
TT6, Davokar Vaknar!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,626
Min input om du vill ha den:
- Kör någon variant på Skattletarfeber som första utflykt i Davokar, efter Nidningsnatt. Kanske ett uppdrag att jaga en föregiven mörkermästare...? Väv in Elmendra redan här. Hon kan vara på jakt efter något vid utgrävningen. Sen tillbaka till Tistla Fäste.
- Vilddjurets märke, väv Anadea redan här, och låt det övergå i Väktarens vrede.
- Avslutning av Kopparkronan med DDG (Flodgudinnans förbannelse på vägen om du nu vill).
- Rakt in i Häxhammaren på vägen tillbaka. Kanske ska de avrapportera från DDG till någon ordensmästare som befinner sig på Klippan?
- Fritt med äventyr som Klockan klämtar, Glömda gudars och I köttet.
- Slocknad stjärna och vidare med TT
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,021
Location
Linköping
Min input om du vill ha den:
- Kör någon variant på Skattletarfeber som första utflykt i Davokar, efter Nidningsnatt. Kanske ett uppdrag att jaga en föregiven mörkermästare...? Väv in Elmendra redan här. Hon kan vara på jakt efter något vid utgrävningen. Tillbaka till Tistla Fäste.
- Vilddjurets märke, väv Anadea redan här, och låt det övergå i Väktarens vrede.
- Avslutning av Kopparkronan med DDG (Flodgudinnans förbannelse på vågen om du nu vill).
- Rakt in i Häxhammaren på vägen tillbaka. Kanske ska de avrapportera från DDG till någon ordensmästare som befinner sig på Klippan?
- Fritt med äventyr som Klockan klämtar, Glömda gudars och I köttet.
- Slocknad stjärna och vidare med TT
Tar gärna input. :)

Lyssnade på rollspelspodden Syndikatet när de lirade Symbaroum (Det förlovade landet, Vilddjurets märke och Döda drömmars grav om jag minns rätt) och tyckte DDG verkade rätt trist så är inte alls pepp på det. Men har inte ens läst det så borde kanske inte vara så negativ. Ge mig en superkort pitch på varför jag inte borde hoppa över det.

Har inte läst så mycket att jag fattat Anadea riktigt. Hon ersätter Vernam som Järnpakten-agent right? Men som jag minns hennes intro i VV så kändes det som att spelarna behövde spana runt för att lista ut vem hon var. Hur påverkar det om hon redan är en kändis? Hur borde hon introduceras?

(Sen tror jag inte jag ber om mer tips just nu. Baby steps. Ska inte bränna ut oss för tidigt. Men jag måste preppa så jag har grundkoll på Tista Fäste till söndag.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,626
Ge mig en superkort pitch på varför jag inte borde hoppa över det.
Mötet med Xanatha. Ger mycket bra stoff till hela Törnetronen. Även Fangafa och det kravlande mörkret (?) är kul monster. Annars är det ganska standard skattsökarplats, så på så vis kan den hoppas. (Men den är inte speciellt tråkig. Bättre än de stand-alone-ruiner som finns i VV och MM.)

Har inte läst så mycket att jag fattat Anadea riktigt. Hon ersätter Vernam som Järnpakten-agent right? Men som jag minns hennes intro i VV så kändes det som att spelarna behövde spana runt för att lista ut vem hon var. Hur påverkar det om hon redan är en kändis? Hur borde hon introduceras?
Hm. Jo det stämmer. Jag skrev lite slarvigt men menade väl att jag tror att det är bra om hon är ett namn. Kanske någon som Vernam presenterar som betrodd utan att RPna får reda på mer. Jag tycker mest öppningen är lite svag i VV om hon är helt blank - och att det funkar bättre om hon kan hänvisa till något gemensamt snarare än bara lova belöningar.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
507
Location
Stockholm
Min grupp hade jättekul med DDG - det var otäckt från start, mycket buildup från första Vildjurets Märke där de samarbetade med Ordo, så uppdragsgivaren var lätt synka ihop på grund av det. DDG valde jag spela med skräckfokus, ett långsamt och kolsvart grottkryp fullt av döda expeditionsmedlemmar. De besökte tyvärr aldrig Xanatha så jag har för mig jag la in henne i en vision som en av spelarna (häxa) hade - lät henne dyka upp som Deus Ex Machina och äta dropparna när spelarna flydde undan Mörkret. Innan dess hade en av spelarna dominerats att dricka några av dessa, men undkom med en hel del korruption. Det var intressant när de insåg Ordo lurat dem de förstört Kopparkronan med, de insåg ju att anledningen till expeditionen antagligen var den information som de lämnade till Ordo att hålla säker.

Jag lät spelarna möta Anadea i Priostemplet när de först kom till TF - hon var behjälplig när en av spelarna (Teurg) begärde tillgång till biblioteket. Svårare få till den lösningen om den inte funkar med gruppen. Introducerade också Elmendra som enda överlevande från DDG - hon återfanns gravt febersjuk i expeditionens lilla fäste, och hade planer på att hon skulle dra med dem på ngn expediton innan Häxhammaren, för att få spelarna känna en connection. Tyvärr la vi ner Symbaroum innan det betalde sig, men var ändå väldigt kul plotta ihop spindeltrådarna...
 
Last edited:

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
120
Så här har jag antecknat. Sen om det blir såhär får väl visa sig. Känner att det finns en viss risk att jag inte kommer orka med sidorspåren och fimpar allting förutom huvudkampanjen.
Code:
Äventyrsordning (https://www.rollspel.nu/threads/kampanjstart.79276/)
---------------
KK1, Det förlovade landet - bryt vid "Prios pass" (se ÄP3) - startar vid Korindas klippa (se ÄP4)
ÄP1, Nidningsnatt (separat pdf - kör direkt efter titanerna passerats, se sidan 4 i äventyret)
KK2, Vilddjurets märke (Mark of the beast)
ÄP1, Flodgudinnans förbannelse (separat pdf) - resan till utposten i KK3?
KK3, Döda drömmar grav (Tomb of dying dreams)
TT1, Tistla fäste - Väktarens Vrede
ÄP2, Klockan klämtar för Kastor
ÄP2, Skattletarfeber
TT2, Karvosti - Häxhammaren
ÄP3, Glömda gudars klagan
ÄP3, I köttet buret
TT3, Yndaros - Slocknad Stjärna
TT4, Symbar - Mörkrets Moder
ÄP4...
TT5, Alberetor - Härjat Hemland
TT6, Davokar Vaknar!
Super tack
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,021
Location
Linköping
Min input om du vill ha den:
- Kör någon variant på Skattletarfeber som första utflykt i Davokar, efter Nidningsnatt. Kanske ett uppdrag att jaga en föregiven mörkermästare...? Väv in Elmendra redan här. Hon kan vara på jakt efter något vid utgrävningen. Sen tillbaka till Tistla Fäste.
- Vilddjurets märke, väv Anadea redan här, och låt det övergå i Väktarens vrede.
- Avslutning av Kopparkronan med DDG (Flodgudinnans förbannelse på vägen om du nu vill).
- Rakt in i Häxhammaren på vägen tillbaka. Kanske ska de avrapportera från DDG till någon ordensmästare som befinner sig på Klippan?
- Fritt med äventyr som Klockan klämtar, Glömda gudars och I köttet.
- Slocknad stjärna och vidare med TT
Att ha mäster Vernam vid liv i några sekunder efter att RP:na kommer till Tistla fäste är jag ju för (dvs inte köra Vilddjurets märke på stört), så någon slags Davokar-expedition innan VM är min plan, men ser nu att du placerat VV framför DDG i tidsordningen och det reagerade jag bevisligen inte på tidigare. Men det är kanske smart. Funderar på att ge dem en liten snabbspolad antiklimax-expedition för att visa på att de ljusa lättåtkomliga delarna av Davokar redan är plundrade. "Vi måste in djupare..."

Anadea skulle ju kunna vara och prata med Vernam första gången de besöker honom (och det kommer de, han är med i backstoryn för en spelare). Så kommer hennes namn med i det allmänna namn-bombardemanget de kommer åka på när de traskat runt i Tista fästa för första gången.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,626
Anadea skulle ju kunna vara och prata med Vernam första gången de besöker honom (och det kommer de, han är med i backstoryn för en spelare). Så kommer hennes namn med i det allmänna namn-bombardemanget de kommer åka på när de traskat runt i Tista fästa för första gången.
Exakt så. "Vem var det? Åh, det var Anadea, en förtrogen. Nu, vad var det ni ville?"

Men det är kanske smart. Funderar på att ge dem en liten snabbspolad antiklimax-expedition för att visa på att de ljusa lättåtkomliga delarna av Davokar redan är plundrade. "Vi måste in djupare..."
Ja. Det är också en ganska lång resa till DDG så jag ville spara tid in game på att inte ha dubbla turer förbi Karvosti och tillbaka. Mem det går så klart att flytta graven.

Men högen i Skattletarfeber känns som en mer passande första plats. Jag gillar också att det finns en mörkermästare där, jag tycker deras backstpry är underspeladxfram till Slocknad Stjärna och skulle gärna ha satt upp dem mer i vår egen kampanj.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,021
Location
Linköping
Jag har visst skrivit DDG när jag menat Skattletarfeber (som alltså är det äventyr jag tyckte verkade trist när jag lyssnade på det i pod-form). DDG har jag ingen koll på alls än.
Skitkul för er att diskutera med mig när jag rör ihop titlar hela tiden. :p

Så det var skattletarfeber jag funderade på att skippa, men det är kanske en dum idé. Imorgon blir det iaf Tista Fäste sightseeing med oklart tempo. Målet är att landa i ett "nu ska vi ut i Davokar och bli rika".
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,555
Jag gillade inte Skattletarfeber så värst mycket, så jag hade också skippat den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,626
Jag hoppade också Skattletarfeber i vår kampanj men spelade den som ett tvåkvälls senare och tyckte den växte.

Grejen är dock att personerna som är där är de mest intressanta så jag förordar att låta RPna komma dit för att leta efter någon av dem och sedan får det hotet spelas parallellt. När vi spelade var RPna inte ens inne i utgrävningen. Möjligen att det fokuset gör det sämre som första skattletarutfärd 😄.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,021
Location
Linköping
Nu har vi kommit igång med Vilddjurets märke efter en rätt lång Symbaroum-paus (Alien-intro-äventyret och ett kortare CoC-äventyr), och det var det klart bästa spelpasset vi haft med Symbaroum.

Det förlovade landet, Nidingsnatt och Flodgudinnans förbannelse kändes alla lite som introduktion. Skattletarfeber (nej jag har bevisligen inte följt min prio-ordning i inläggen ovan) kändes mest antiklimax när spelarna tvingades fly och på håll se den eviga jägaren besegra Gylta och sedan göra gud vet vad.

Men nu är det mordgåta med flåare och det är precis rätt nivå av "för jävligt" och en av spelarna liknade det hela med CoC fast fantasy (vilket jag inte hade tänkt på alls). Så alla är jättenöjda. Den spelare som sagt att han inte riktigt gillar fantasy (fast inte på nivån att han inte vill vara med, det är bara en genre han inte skulle välja själv) missade passet, så det var ju lite synd.

Lärdomar:
Lore-dump passar inte spelgruppen (dvs minst halva gruppen släpper ut infon direkt genom andra örat). Håll det minimalt, överarbeta inte saker. Låt det som fastna över tid fastna. Det var ju bevisligen det som spelarna tyckte var viktigt.
Ta det lugnt med fraktionskonflikter och "the grand scheme". Det kommer tids nog. Behöver inte ge små stämningshintar som ändå sorteras bort. Keep it simple.
 
Top