Äventyr & tillhörande namnfunderingar
En sak jag tycker att man kan göra, är att välja namn på äventyret i anknytning till vad det handlar om och vad det innehåller. Fundera alltså igenom äventyrets koncept och vilka element de innehåller (händelser, personer, platser, saker), plocka ut delar och sätt ihop till ett klurigt och tilltalande namn. På så sätt kan man även ge spelarna en aha-upplevelse när de spelat igenom äventyret när de inser att namnet på äventyret inte bara var taget ur luften, utan verkligen betydde något. Hmm, jag ska sätta mig själv (och er) på prov genom att snabbt höfta fram ett äventyr och sedan försöka namge det...
Äventyr - (generic fantasy):
Äventyrets övergripande tema är skräck och spänning, med lite inslag av reguljär action, kryddat med lite detektivarbete och med en oväntad (?) twist på slutet.
Övergripande scenario: Rollpersonerna anlitas av baron Hargarash för att försöka återhämta en släktklenod som blivit stulen från honom. Baronen har starka misstankar att tjuven är hans gamla fiende, hertig Gelardon, med vilken baronen haft en gammal släktfejd sedan lång tid tillbaka.
Underliggande plot: Baronen, som har ett gott rykte i trakten, är egentligen the bad guy. Hertigens släkt har i åratal försökt bevisa att huset Hargarash sysslar med okulta ritualer i onda syften och har kopplingar till en av de farligaste demonsekterna på kontinenten. Egentligen är släktklenoden hertigens, baronen stal den från honom för flera år sedan. För några dagar sedan anlitade hertigen en tjuv för att återta släktklenoden, ty baronen ämnade använda den i en ritual för att utplåna hela huset Gelardon.
Släktklenoden: En spegel med magiska krafter som tillåtit huset Gelardon att följa huset Hargarash aktiviteter för att hindra att oskyldiga kommer till skada
Baron Hargarash: En undersätsig, väldigt sympatisk man med bygynnande flint. Ger ett väldigt bra intryck och verkar utstråla godhet och förståelse för andra.
Herig Gelardon: Storvuxen, svartmuskig och tystlåten man som har en mörk, genomträngande blick. Ser nästan alltid arg ut.
Tjuven Josephine: Med den undre världens mått mätt en ganska grön tjuv, men med stor potential. När Josephine "stal tillbaka" släktklenoden från baron Hargarash såg hon saker hon inte borde sett (ritualkammare, spår av människooffer) och jagas av baronens hejdukar. Det ligger i rollpersonernas intresse att hitta henne innan baronen gör det.
Förmodad slutscen: Om rollpersonerna litar på baronen och stjäl släktklenoden för hans räkning kommer han att använda den i en ritual som gör att hela huset Gelardon drabbas av pest. Förhoppningsvis får rollpersonerna reda på sanningen innan de överlämnat klenoden, eller stoppar ritualen innan den fullbordas. Om rollpersonerna själva behåller släktklenoden p g a väckta misstankar, försöker baronen stjäla den från dem.
Tips till SL: Antyd ibland att det är något som inte stämmer, genom små ledtrådar till spelarna. Låt gärna tjuven kontakta rollpersonerna där hon säger att hon vill träffas och diskutera saker som har med baronen att göra, men sedan inte dyker upp.
Vad skulle ni döpa ett sådant äventyr till? Hmm, jag funderar på några alternativ:
# 1 "Spegelns hemlighet" - Helt ok, men alldeles för tråkigt och intetsägande. Säger egentligen ingenting om äventyrets innehåll, fokus ligger inte på spegeln som föremål.
# 2 "Skenet bedrar" - Tja, här får spelarna direkt veta vad äventyret kommer att handla om. Kanske lite för uppenbart.
# 3 "Dolda agendor" - Hmm, lite mer subtilt men ändå lite uppenbart. Inte särskilt häftigt heller.
# 4 "Dunkla motiv" - Som ovan, fast lite mintre pretentiöst.
# 5 "Förvrängda reflektioner" - Symbolisk titel som inblandar släktklenoden (spegeln) och personerna i dramat.
# 6 "Skuggor i periferin" - Nja...
Äh, jag var inte så bra på det här... I vanliga fall kör jag nog ändå med ganska generiska, "tråkiga" titlar på äventyr. Hur gör ni?
Hoppas jag gav upphov till lite nya tankar ändå...