Nekromanti Fräck namn på äventyr och platser har betydelse...

Jocke_898

Veteran
Varför har coola namn på platser i rollspel och äventyr så stor betydelse.... det har jag funderat på ett tag nu... därför vänderjag mig till er där ute... Visst så förstår jag att man inte kan ha ett äventyr som heter.... Gammelmormors halsband... då e det ju bättre med ett äventyr som heter "Vinterkyla" eller vad som helst.. och precis så är det nät man gör egna rollspél.. man vill hitta bra namn som passar in till vilken typ av rollspel man har men också namnen på platserna måste ha en viss genre... som åre kan man ju ha om man spelar ett rollspel i nutid men inte om man spelar ett fantasyrollspel då lämpar sig bättre Sylfaen eller någor liknande.. in sylfaen kanske som jag tror är ett namn på ett alviskt enhandsvärd eller spjut...

Men jag skulle gärna villa veta vad ni tycker om detta... och är gald för varje svar jag får....+

Rising

Vila i frid
Visst så förstår jag att man inte kan ha ett äventyr som heter.... Gammelmormors halsband... då e det ju bättre med ett äventyr som heter "Vinterkyla" eller vad som helst..
Det var kanske ett dåligt exempel, för "Gammelmormors halsband" gick jag verkligen igång på, medan "Vinterkyla" lät som Snösaga, Eldsjäl, Vildhjarta, Vattnaskymmel, osv. Det lät precis som många andra äventyr som redan finns.

Det här är väl min första tanke när det gäller namn. Att skapa sin egen namnkultur. Ett namn som "Bestar och Balroger" skulle enbart funka som ett rent humorrollspel, eftersom de redan finns så många "Drakar och Demoner" & "Tunnels and Trolls"-rollspel. På samma sätt så skulle ett framtidsrollspel med ett namn såsom "Cybertech" eller "Neopunk" kännas astöntigt.

Det här gäller namn på gudar, varelser och länder också. Det är jättetråkigt om alverna i ens rollspel heter saker som "Elendoniel" osv, eftersom man redan är mätt på de namnen. De kittlar inte ens fantasi.

---

Den andra punkten jag tycker är viktig är att namnen ändå skall låta som de är. Jag blir jämnt kritiserad när jag påstår detta, men personligen tycker jag att jag kan hitta på namn som reflekterar särskilda egenskaper eller attribut. Om du ser en tjock bjässe och en smal spillevink, och får höra att de heter Bronko resp. Maximilian, vem är då vem, tror du?

Den här punkten är svår att förena med ovanstående, men när man lyckas med det så tycker jag att man har kommit långt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det var kanske ett dåligt exempel, för "Gammelmormors halsband" gick jag verkligen igång på, medan "Vinterkyla" lät som Snösaga, Eldsjäl, Vildhjarta, Vattnaskymmel, osv. Det lät precis som många andra äventyr som redan finns.
Men du bevisar ju just att det stämmer. Eftersom så många använder det finns det en namnkultur där sådant föredras och ses som "häftigare".

Sedan att det blivit slentrianmässigt är ju en helt annan sak.

Min perosnliga preferens är hellre ett namn som Vinterkyla än Gammelmormors halsband. Det förra låter lite mer tvetydigt och mystiskt, än något så ordinärt som det senare namnet. Jag föredrar ett namn med lite mystisk klang och/eller som består av en ordlek.

Är jag skadad av den tidigare namnkulturen? Antagligen. Anglofieringsskadad också? Defintivt. :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Men du bevisar ju just att det stämmer. Eftersom så många använder det finns det en namnkultur där sådant föredras och ses som "häftigare".
Ja, alla de där namnen, snösaga, osv, var bra... . Inte nu längre. Vad som känns kittlande ändras ju med tiden.

Jag har tröttnat redan på Frostsjäl, Eldhjärta, Vintermjälte, osv-liknande namn. Så den namnkonventionen ebbade ut tidigt för mig. Däremot gillar jag fortfarande P3-namn, såsom Puder, Karelin, Strössel, Sputnik, Grobian, Dressing och Purpur. Man hör direkt om det skulle passa på P3 eller inte.

Men att alla personer kan ha olika åsikter om sådana här saker är förstås inte konstigt. Så det är inget anmärkningsvärt med att du kan resonera annorlunda.

Olle Linge

Snigel
Jag håller delvis med dig, Rising, men jag tycker ändå att det beror ganska mycket på. Skapar man ett äventyr som heter "Vinterkyla" och kallar det så enbart för att namnet låter coolt, då blir det bara töntigt. Om däremot hela äventyrs kärna har någonting med titeln att göra, blir det en annan sak. Ibland tycker jag att alltför många namn kommer ifrån vad som låter coolt och inte vad som passar i sammanhanget.

Jag skulle ha väldigt svårt att spela highfantasyjättefetepi och använda namnet "Gammelmormors halsband". I andra miljöer och i andra sätt att spela kan det fungera hur bra som helst. Kort och gott, jag håller med dig om att det ska passa, men jag tror att de flesta namn passar i något sammanhang.

Sedan har jag en liten teori kring framförallt person- och platsnamn. Många av dessa blir coola när de får innebörd. Jag menar alltså att en del stencoola namn från till exempel böcker, blir bra därför att de får ett djup och tillskrivs attribut. Nu är detta inte hela sanningen, eftersom man ibland ser namn som låter så hur bra som helst utan att man vet ett dyft mer än just namnet. På samma sätt kan namn vara rätt kassa.

Rising

Vila i frid
Visst måste namnet passa, men jag tror inte att jag skulle gilla ett rollspel som hette "Cybertech" hur bra namnet än passade. Namnet känns gammalt, så om det passar så betyder det att även rollspelet kommer kännas gammalt.

"Gammelmormors halsband" gjorde mig nyfiken. Om det skulle finnas ett äventyr med samma känsla som jag fick av det namnet så skulle det betyda att hela äventyret skulle kännas nytt och inbjudande för mig.

Därför föredrog jag det namnet.

Olle Linge

Snigel
Visst måste namnet passa, men jag tror inte att jag skulle gilla ett rollspel som hette "Cybertech" hur bra namnet än passade. Namnet känns gammalt, så om det passar så betyder det att även rollspelet kommer kännas gammalt.
Instämmer. Fast nu tycker jag att "Cybertech" var ett väldigt specifikt namn. Om vi skulle göra en lista vad folk associerar med ordet "Cybertech" så skulle den bli rätt mycket kortare och mindre varierad än en samma lista gjord på "Vinterkyla".

Jag försökte inte dissa ditt sätt att gilla namn, jag försökte bara knyta namnet tydligare till vad det är namnetiketten sitter på. Därför är det väldigt svårt att säga att en namn är dåligt genom att bara titta på namnet. "Gammel mormors halsban" kan nog vara hur bra namn som helst - på vissa äventyr. Sedan tycker jag att cybertech är rätt töntigt anyway, så jag skulle verkligen inte tända på ett äventyr med det namnet :gremsmirk:

Muggas

Hero
Äventyr & tillhörande namnfunderingar

En sak jag tycker att man kan göra, är att välja namn på äventyret i anknytning till vad det handlar om och vad det innehåller. Fundera alltså igenom äventyrets koncept och vilka element de innehåller (händelser, personer, platser, saker), plocka ut delar och sätt ihop till ett klurigt och tilltalande namn. På så sätt kan man även ge spelarna en aha-upplevelse när de spelat igenom äventyret när de inser att namnet på äventyret inte bara var taget ur luften, utan verkligen betydde något. Hmm, jag ska sätta mig själv (och er) på prov genom att snabbt höfta fram ett äventyr och sedan försöka namge det...

Äventyr - (generic fantasy):

Äventyrets övergripande tema är skräck och spänning, med lite inslag av reguljär action, kryddat med lite detektivarbete och med en oväntad (?) twist på slutet.

Övergripande scenario: Rollpersonerna anlitas av baron Hargarash för att försöka återhämta en släktklenod som blivit stulen från honom. Baronen har starka misstankar att tjuven är hans gamla fiende, hertig Gelardon, med vilken baronen haft en gammal släktfejd sedan lång tid tillbaka.

Underliggande plot: Baronen, som har ett gott rykte i trakten, är egentligen the bad guy. Hertigens släkt har i åratal försökt bevisa att huset Hargarash sysslar med okulta ritualer i onda syften och har kopplingar till en av de farligaste demonsekterna på kontinenten. Egentligen är släktklenoden hertigens, baronen stal den från honom för flera år sedan. För några dagar sedan anlitade hertigen en tjuv för att återta släktklenoden, ty baronen ämnade använda den i en ritual för att utplåna hela huset Gelardon.

Släktklenoden: En spegel med magiska krafter som tillåtit huset Gelardon att följa huset Hargarash aktiviteter för att hindra att oskyldiga kommer till skada

Baron Hargarash: En undersätsig, väldigt sympatisk man med bygynnande flint. Ger ett väldigt bra intryck och verkar utstråla godhet och förståelse för andra.

Herig Gelardon: Storvuxen, svartmuskig och tystlåten man som har en mörk, genomträngande blick. Ser nästan alltid arg ut.

Tjuven Josephine: Med den undre världens mått mätt en ganska grön tjuv, men med stor potential. När Josephine "stal tillbaka" släktklenoden från baron Hargarash såg hon saker hon inte borde sett (ritualkammare, spår av människooffer) och jagas av baronens hejdukar. Det ligger i rollpersonernas intresse att hitta henne innan baronen gör det.

Förmodad slutscen: Om rollpersonerna litar på baronen och stjäl släktklenoden för hans räkning kommer han att använda den i en ritual som gör att hela huset Gelardon drabbas av pest. Förhoppningsvis får rollpersonerna reda på sanningen innan de överlämnat klenoden, eller stoppar ritualen innan den fullbordas. Om rollpersonerna själva behåller släktklenoden p g a väckta misstankar, försöker baronen stjäla den från dem.

Tips till SL: Antyd ibland att det är något som inte stämmer, genom små ledtrådar till spelarna. Låt gärna tjuven kontakta rollpersonerna där hon säger att hon vill träffas och diskutera saker som har med baronen att göra, men sedan inte dyker upp.

Vad skulle ni döpa ett sådant äventyr till? Hmm, jag funderar på några alternativ:

# 1 "Spegelns hemlighet" - Helt ok, men alldeles för tråkigt och intetsägande. Säger egentligen ingenting om äventyrets innehåll, fokus ligger inte på spegeln som föremål.

# 2 "Skenet bedrar" - Tja, här får spelarna direkt veta vad äventyret kommer att handla om. Kanske lite för uppenbart.

# 3 "Dolda agendor" - Hmm, lite mer subtilt men ändå lite uppenbart. Inte särskilt häftigt heller.

# 4 "Dunkla motiv" - Som ovan, fast lite mintre pretentiöst.

# 5 "Förvrängda reflektioner" - Symbolisk titel som inblandar släktklenoden (spegeln) och personerna i dramat.

# 6 "Skuggor i periferin" - Nja...

Äh, jag var inte så bra på det här... I vanliga fall kör jag nog ändå med ganska generiska, "tråkiga" titlar på äventyr. Hur gör ni?

Hoppas jag gav upphov till lite nya tankar ändå...

Johan K

Gammal & dryg
För min del så har namnen en stämmningsfull mening med det hela.. Gillar namn som har en viss sago-mytisk-klang på det hela. Känns som det är en gansak viktig grej det där med namn på städer, folk & sådant. För min del så tycker jag alltid att det är sådär lite lagom klurigt att hitta på dem...

/ Johan K, sådär lite lagom slö efter dagens möte

Rising

Vila i frid
jag försökte bara knyta namnet tydligare till vad det är namnetiketten sitter på.
Jag försökte tänka i båda riktningar.

Dels, hur bra är namnet i sig själv? Alltså, hur nyfiken blir jag på enbart namnet? Vissa äventyr kan ju vara jättebra men försvinna i bruset helt enkelt för att ingen ens tittar på dem. Där tycker jag "Gammelmormors halsband" var lysande.

Dels, vilka förväntningar har produkten att leva upp till? Om nu hela äventyret skulle ha samma känsla som jag fått av namnet, vilken känsla är det då jag föredrar? För "Vinterkyla" skulle det handla om samma känsla som DoD-äventyren redan har gett mig, det är jag inte så intresserad av. När det gäller "Gammelmormors halsband" så har jag mycket mer att hoppas på, eftersom det inte låter som något äventyr jag tidigare sett.

Så om både Vinterkyla och Gammelmormors Halsband skulle vara två äventyr som passade 100% till deras respektive namn, så skulle jag ändå föredra Gammelmormors Halsband. Det gör mig sugen. Vinterkyla blir jag inte nyfiken på.

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag är så trist att jag inte ens brukar döpa mina äventyr. Det är ju jag som är spelledare och ingen annan behöver se vad jag kallar mina djävulska planer och intriger. Oftast blir det att äventyren får ett inofficiellt namn efter vad det innhåller typ:
- Kommer ni ihåg när vi slogs mot den där riddar snubben i "upprorsröran"?
Fast det hände en gång att jag skrev ner ett litet äventyr och faktiskt döpte det. Det var bara för att jag provade att göra ett stämningsutskick och behövde en titel. Om ni vill kan ni ladda ner utskickat, jag bifogar den.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Äventyr & tillhörande namnfunderingar

"Äh, jag var inte så bra på det här... I vanliga fall kör jag nog ändå med ganska generiska, 'tråkiga' titlar på äventyr. Hur gör ni?"
Öhm.. Jag brukar inte döpa mina egna äventyr, men visst.. Jag håller med i övrigt.. Jag tycker det är flott när scenarienamnet har en dubbelmening eller heter något kryptiskt som spelarna inte har någon aaning om vad det kan betyda, förrän spelledaren nämner scenarionamnet igen i efter slutet är spelat..

Dubbelmening.. Hmm.. Jaja, jag kanske kan ge ett exempel.. Nu har jag tjatat om detta några gånger men ett Mutantscenario jag skrev ihop kallade jag för "Katt och råtta".. Själva grundhistorien är att det är en historia med en obesvarad kärlek, där det är en muterad råtta som blivit kär i en muterad katt.. Händelserna som sker i scenariot gör även att rollpersonerna blir fångad i en sorts katt- och råttalek..

/Han som annars är rätt dålig på att komma på bra namn

Härolden

Warrior
Re: Fräck namn på äventyr och platser har betydels

Jag skulle vilja säga att namnen helt enkelt ger ett extra djup, genom att man automatiskt får associationer till dem (Maximilian resp Svullo eller vad det nu var). Ibland kan ett namn också funka som inspiration.

Exempel: Mitt hittills enda (web)-publicerade äventyr till Fading Suns hade att göra med dunkla hemligheter i adelshuset Li Halans bakgrundshistoria. Äventyret fick heta 'Sub Rosa', vilket dels betyder 'under rosen' (underjordiska valv), pekar på rosor (tidigare symbol för adelshuset) och anspelar på hemligheter. Sen lade jag in rosenbuskar, en mystisk och småspydig trickster-adelsman med rosdoftande parfym och resultatet blev klart trevligt. Allt det där sista hade knappast kommit med om jag inte hade börjat spåna runt namnet.

// Härolden

Sodivra

Champion

Är du säker? För i fallen Neotech och Cyberpunk så passade ju inte namnen så bra egentligen, de var ju rätt generella namn. Om man skulle göra ett spel där allting utspelades i cyberrymden, och våra människokroppar låg dränkta i sladdar och teknik a la Matrix.. Då kanske namnet hade passat?

Eller om alla spelade knasiga robotar!!

Rising

Vila i frid
Insert elak kommentar om Göteborg här:

Är du säker? För i fallen Neotech och Cyberpunk så passade ju inte namnen så bra egentligen, de var ju rätt generella namn.
Arvidos? Det är din hjärna som talar... Tror du inte att Rising tyckte att "cybertech" var ett dåligt namn just för att det redan fanns namn såsom cyberpunk och neotech? After all; han sade att "Bestar och Balroger" skulle vara ett dåligt namn just för att det redan fanns Drakar och Demoner och Tunnels and Trolls, och han menade att "Vinterkyla" skulle vara ett dåligt namn just för att det lät precis som alla andra DoD-äventyr, typ Snösaga, Eldsjäl, Vattnaskymmel...

Kan det inte vara så att det finns ett mönster här?

Btw; sluta pilla dig i örat med stiftpennor. Jag blir alltid lika rädd när den där vassa blyertsspetsen kommer nära mig.

/Arvids hjärna

Sodivra

Champion
Re: Insert elak kommentar om Göteborg här:

Okej, först av allt så används ju "cybertech" på ett nytt specifikt sätt, nästan som en reaktion på Neotech och Cyberpunks generella titlar.. äsch, jag antar att du har rätt. Som vanligt.

Andra av allt så har jag alltid kört in stiftet i stiftpennan. Antingen så tänker du på det vassa metallröret, eller på blyertspennorna, fast dom brukar vara ovässade.

Rising

Vila i frid
Re: Insert elak kommentar om Göteborg här:

Jag ändrade från blyertspenna till stiftpenna mitt i, för att jag tyckte att det blev roligare.

Sedan... Jo, som ett ironiskt namn vore "cybertech" kanske kul, ungefär som att kalla en TV-thriller för "farligt vittne" ungefär. De heter ju alltid något i stil med "dödlig utgång", "hemligt uppsåt", "otäck insikt" typ.

Men för ironiska namn gäller helt andra namnregler än för andra projekt.

Jaggernaut

Hero
Re: Äventyr & tillhörande namnfunderingar

Äh, jag var inte så bra på det här... I vanliga fall kör jag nog ändå med ganska generiska, "tråkiga" titlar på äventyr. Hur gör ni?

Enda äventyret jag skrivit som är värt att nämnas (för övrigt är det inte klart än men vi har börjat spela det) är 'Det blödande ögats förbannelse'. Ok det hör till de mer tråkiga titlarna på äventyr men jag tycker namnet fyller sin funtkion. Hela äventyret går ut på att rollpersonerna får en förbannelse kastad över sig (gissa vilken :gremlaugh:) och förbannelsen gör så att man i sinom tid kommer att börja blöda ur ögonen innan man sedan dör i våldsamma smärtor. Nu måste de upphäva förbannelsen innan de dör.

Dilandau

Myrmidon

Jag anser att namn är extremt viktiga, såväl i rollspel som i film och litteratur. Ett bra namn skapar stämning medan ett dåligt förstör den.

Givetvis finns det undantag. En tillräckligt stark karaktär kan heta vad som helst. Figuren präglar namnet och inte tvärt om. Ansågs Max vara ett tufft namn innan "Mad Max"?

För egen del döper jag nästan alldrig äventyr och kampanjer. De har på sin höjd arbetsnamn, vilket i princip bara är namnet på mappen jag lägger alla relaterade filer i på datorn.

Jag har bara "gått ut" med titlar på tre av mina äventyr - "Ansikten i dimman", "Bortom Gryningens portar" och "Kejsaren vid världens ände". Och då hade jag egentligen inga äventyr att sätta titlarna på. Jag använde dem mer som utgångspunkter för improvisation.

Feuflux

omjonasson.se
Mina gamla äventyrsnamn

Nu ska jag dra upp namnen på mina gamla seriösa (vad jag nu menar med det) äventyr som jag fixade ihop i mitten på 90-talet. Sedan kan vi skratta åt dem okej? :gremsmile:

Kungastenen från Kardien
Jag tror jag skrev namnet på äventyret först. För det lät coolt. Sedan så klurade jag ut resten. Det gick ut på att RP:na skulle jaga ikapp/leta upp några onda Kalmurrier (Akrogal-folk i Ereb Altor) som hade snott den magiska stenen Kungastenen från en Kardisk greve och föra stenen tillbaka till Kardien. Spelarna glömde bort SLP:n Fahril i en av ondingarna kontrollerad kolgruva, sådant är taskigt.

De sju dödssynderna
Givetvis måste man göra ett äventyr på det här. Filmen se7en hade gjorts men jag hade inte sett den, typ samma idé iaf. Någon dödar folk som begått dödssynder och RP:na blir misstänkta för de råkar befinna sig på fel platser hela tiden. Ska hjältarna hitta den riktige mördaren? *spännande*

Pendons 13:e borg
Så här mycket kaosvarelser har jag aldrig använt mig av, varken förr eller senare. En portal i en av Pendons riddarborgar släpper in elaka demoner i vår dimension. RP:na måste hämta tre artefakter från en gömd dimension för att med dessa kunna bekämpa demonerna.

Mästarens vendetta
Sonen till Fahril (se ovan) tänker ge igen för vad som hände hans farsa. Inspirerad av "Den Döve" från Ed McBains böcker om 87:e polisdistriktet samt skurken i Die Hard 3 går han läs på RP:na och får dem att lida alla kval innan han slutligen försöker ha ihjäl dem. (Eventuellt mitt bästa SL:ande någonsin, spelarna var lyriska efteråt. Väldigt annorlunda från våra traditionella äventyr där RP:na har bra koll på läget.)

Den heliga skogen
En helgalen remuntrapräst och en massa svartfolk har slagit sig ner i en liten (eller ja, stor då) trevlig (eller ja, inte längre då) skog. RP:na måste hjälpa skogens invånare att slå tillbaka packet.

Där vindarna blåser
Har nån sett "Josh Kirby, time warrior"? (eller om det var time hero, minns inte) Det är i alla fall min inspirationskälla och de 3 stora SLP-rollerna är totalrippade därifrån. *läser* Jävlar vilken snygg handstil jag har här. Haha, delar av äventyret är upplagt som värsta monkey island-spelet med saker som ska göras och vad de resulterar i. De goda måste leta upp ett legendariskt bibliotek och finna den legendariska boken innan ondingarna. Problemet är bara att RP:na arbetar för ondingarna, vilket ska visa sig senare.