Nekromanti Fräcka nackdelar med trolldom

Genesis

Ni dés ni maître
Jag fnular lite på trolldom. Jag vill ha häftiga risker och kostnader för att utöva olika former av trollkonst. Har ni några tuffa idéer, eller exempel från fiktion eller spel som man kan sno?

Cybot

Mest spelbar
Det beror ju på hur trollkonster fungerar.

Alltså, om det är genom att man frågar andar om de kan göra grejer för en så är ju Law of Return en grej (dvs att dåliga saker du gör åt andra kan hända dig också), medans vid andra förklaingsmodeller så är sådana backlashes helt absurda.

Om man sysslar med medvetna entiteter så är det överlag en hel del olika intressanta saker som kan hända.

Magi är tjänster/gentjänster åt onda andar: Du är nu skyldig onda andar något. That's bad.
Magi kräver uppoffring: Du har nu en geas att du måste (eller inte får) göra en grej. Exempel: Du ber om nattsyn från Rovdjursanden Pakhet och hon går med på dealen. Du kan nu få nattsyn när du vill. Så länge dealen gäller så måste du dock offra rått kött till Pakhet varje fullmåne, dels på en offerbricka, dels genom att äta rått kött. Om du inte gör det kommer Pakhet att sända Den Vilda Jakten efter dig.

Chuchulain

Veteran
Gillar Cybot's förslag, från Law of return till tjänster :) Gillar dock inte hjärnblödningar som sänker värden (visst rollspel i åtanke). Tänker att biverkningar inom det mystiska bör röra sig inom den mystiska sfären. På så sätt stärker man magikern som yrke, istället för att göra misslyckanden eller krav till enkla regeltolkningar.

micke_p

Veteran
På en magiker som sysslar med blixtar och elektricitet kan ibland man se blixtar i håret och den som skakar hand med magikern riskerar att få en lätt elchock. En nekromantiker får med tiden svartnade ögon och blekare hy och små barn börjar gråta om magikern befinner sig i närheten. Huden på en animist blir svagt grön och denne får efter hand allt svårare att hantera situationer där levande ting far illa eller dödas.

Dessa saker kanske inte har en uppenbar regelteknisk påverkan, men kan vara helt avgörande för spelet. En nekromantiker som försöker fråga efter vägen kanske kan ha svårt att få svar på sin fråga då andra människor undviker denne. En blixtmagiker gör man bara affärer med en gång och vandrar man ut på en torr eldfängd gräsyta så blir det nog snabbt brott därifrån.

micke_p

Veteran
I magiboxen till gamla drakar och demoner finns ett antal tabeller som listar olika typer av förändringar som en magiker genomgår. Sidan 48 och framåt i regelboken.

Fjodor Pollett

Swordsman
All magi du utövar har en motsatt effekt som inträffar slumpmässigt i närheten.
Ex.
Du trollar ett eldklot på den stygga slemproppen, dvs du gör en kraftig lokal temperaturhöjning. Någonstans i närheten sker en lika kraftig lokal temperatursänkning. Du råkar frysa din kumpans huvud, eller om du har tur, lite luft eller ett träd.
Du leviterar dig själv till krönet av tornet. En hylla med värdeföremål inne i tornet rasar plöstligt eftersom den väger sjutti kilo mer.

zonk

muterad
Fjodor Pollett;n180969 said:
All magi du utövar har en motsatt effekt som inträffar slumpmässigt i närheten.
Ex.
Du trollar ett eldklot på den stygga slemproppen, dvs du gör en kraftig lokal temperaturhöjning. Någonstans i närheten sker en lika kraftig lokal temperatursänkning. Du råkar frysa din kumpans huvud, eller om du har tur, lite luft eller ett träd.
Du leviterar dig själv till krönet av tornet. En hylla med värdeföremål inne i tornet rasar plöstligt eftersom den väger sjutti kilo mer.
Pratchett laborerar ju med nåt liknande i magins färg. Frågar mig om det inte blir väldigt invecklat att spelleda det här i längden?

Vidare, en helt annan sak: ofta finns det ingen nackdel med att lösa nåt med säg ett svärd (undantaget de högst resonabla nackdelar man kan tänka sig, såklart). Om magi har en massa trassel och nackdelar, varför använder någon det? Kommer någon att vilja spela det? Dvs, det gäller att magi ger nåt unikt, och nåt tillräckligt bra, annars verkar det nog mest bara dumt. Inte för att folk inte gjort ordentligt med dumma saker genom historien..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänker mig saker kopplade till sådant "häxor" beskylldes för förr i tiden, och att misslyckaden med trollkonster leder till att dåliga saker drabbar omgivningen, så som att korna mjökar sur mjölk eller sluttar ge mjölk alls, hönor värper ruttna ägg, barn föds "fel" (missformade, eller dödfödda, eller så dör modern i barnsägnen...), farsoter och som mildare variant kanske vårtor och dylikt.

Där kan du ju lägga in olika nivåer på misslyckande också där missöden kan drabba en gård, byn, landsbygden eller hela kungadömet.

zonk

muterad
Det är onekligen lite intressant med nackdelar som gränsar till vidskepelse, saker som är svåra att bevisa, som kan verka halvt orelaterade. Snart beskyller man trollkarlstackarn för varenda grej som går snett. Snubblade din häst? Trollkarlen. Ingen fiskelycka? Trollkarlen. Tappat mackan med smöret neråt? Trollkarlsusling!

Genesis

Ni dés ni maître
Bra förslag, hörni! Cybot och Rymdhamstern har fräckaste förslagen hittils.

Jag känner att jag främst gillar nackdelar som går att bygga ståry och drama kring. Att saker går fel lite slumpmässigt är inte lika fräckt som att det finns ett pris att betala för att använda sina krafter. Är du beredd att betala det priset?

Gällande varför man skulle använda trolldom om det för med sig nackdelar, tja, nackdelen med att använda ett svärt är väl att man riskerar att bli huggen i bitar, till exempel. Nackdelen med att klättra upp för tornet istället för att teleportera sig är att man riskerar att trilla ned och tokdö.

Tråden är öppen för alla tankar, men mer specifikt funkar systemet jag fnular på på det viset att det finns risker och/eller kostnader när man gör saker, och riskerna är (mer eller mindre) oberoende av om du lyckas åstadkomma det du ville åstadkomma eller ej. Så du kan lyckas dräpa din fiende, men du blir skadad i processen. Du lyckas övertala greven att skiljas från sin fru, men du tvingas lova bort din egen dotter i utbyte. Och så vidare. När det gäller trolldom skulle jag vilja ha speciella risker som följer med det. Risken att det blir missväxt i området eller att du tvingas offra en människas liv för att få det du vill är toppen.

Fjodor Pollett

Swordsman
Lite kopplat till Rymdhamsters förslag ovan...
Trollkunniga "läcker" magi, som lågvärdig strålning som sakta sipprar från ett lager som byggs upp när de inte trollat på ett tag. En trollkarl kan inte stanna på en plats eller umgås med samma människor under en längre tid utan att omgivninen eller människor börjar förvridas. Korna går i sin och det blir missväxt, visst, men även att det blir en spricka i verkligheten och saker kommer uppslingrande ur brunnen nattetid eller att din granne börjar stirra på din familj med något hungrigt i blicken. Barn i trakten börjar försvinna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I Tjuvstaden (novellsamlingen som publicerades av Äventyrsspel för länge, länge sedan) fanns det en magiker som tillhörde ett magikergille där medlemmarna var tvungna att offra någonting viktigt för att få sina magiska krafter. Just den här magikern hade offrat sin kvinnlighet, och uppträdde därmed som man. Det som gjorde det här intressant var att magikern var tvungen att hålla detta hemligt för andra medlemmar av det här magikergillet. Om en annan medlem kunde avslöja vad det var magikern offrat så kunde han eller hon stjäla magikerns krafter.

(Med reservation för att jag minns fel eftersom det var över 25 år sedan jag läste boken.)

cogitare

Swashbuckler
zonk;n180973 said:
Frågar mig om det inte blir väldigt invecklat att spelleda det här i längden?
Jag frågar mig exakt samma sak. Att ha det här extra beslutsmomentet vid kastandet av varje besvärjelse (förutsatt att det sker med relativ frekvens och inte en gång varannat spelmöte eller liknande) är frågan om det inte kostar mer än det smakar.

Jag har sett flera ggr den här typen av "fläjvor" som när den skall appliceras för frekvent och att man skall vara spontankreativ ibland flera ggr varje stridsrunda snabbt förvandlas till slentrian och i slutändan ignoreras eller inte tillföra något reellt.

Annars tycker jag att flera av exemplen är stämningsfulla och roliga men kanske roligare i en novell eller liknande fiktion där man kan lägga till de här märkliga effekterna med eftertanke och inte behöver komma på bra grejor på stående fot.

Sorry om jag är lite neggo här men jag har upplevt detta i både Dark Sun (som har mystiska effekter vid magi-kastande) och nyligen i Edge of the Empire där man skall komma på fyndiga effekter om man slår fördels- eller nackdelssymboler (en del av att de kallas 'narrative dice') vilket snabbt blev ohållbart när multipla spelare slog sådana symboler varje runda och SL/spelarna var tvungna att komma på små "specialeffekter" för dem alla.

Cog.

.113

Swashbuckler
Att det är komplicerat och med sådana bieffekter tycker jag inte är en nackdel eller ens något som begränsar. Om man kunde klura ut i verkligheten Hur man kunde lyfta fjärrkontrollen från golvet med telepati, även om det var fysiskt mer ansträngande än att resa sig och göra det, så skulle folk anstränga dig för att bemästra det helt enkelt för att det alltid finns människor som vill veta mer, bemästra saker osv. Det är därför vi har den teknologi Vi har idag.

Att få det till en jobbig hittapå grej i strid tex kommer mest bli jobbigt.

Vad för sorts magi finns det? Skulle nog vara lättare ha exempel då. Snackar vi gandalf style, elementar magi, d&d frisk blandning eller?

Jag gillar begränsningar på magi. Backlashes av olika slag är kul ;)

Genesis

Ni dés ni maître
.113;n181029 said:
Att få det till en jobbig hittapå grej i strid tex kommer mest bli jobbigt.
"Strid" är jobbigt överhuvudtaget. Jag har inget stridssystem i spelet, så det hjälper ju en hel del. Vill du slå ihjäl folk, slå ett slag för det och så får vi se vad som händer. Använder du ett svärd riskerar du att bli skadad i processen. Använder du trolldom så vore det kul att ha andra risker.

Vad för sorts magi finns det? Skulle nog vara lättare ha exempel då. Snackar vi gandalf style, elementar magi, d&d frisk blandning eller?
Finns och finns. Jag är inte så förtjust i spelvärldar, så det beror lite på vad spelarna väljer. Jag tänker mig några förmågor som låter en tala med andar, typ de dödas andar, vinden och kanske med djuren, och be dem göra saker. Där passar det bra med att de kräver motprestationer och är väl vad jag tänkt mig. Typ att de döda vill ha offer, djuren vill ha hjälp med att kullkasta människans civilisation och så vidare.

Någon typ av förmåga för att styra folks tankar och handlingar kan ju också vara kul, som Brainern i AW. Här kanske direkt skada ska vara nackdelen.

Sedan kan jag tänka mig någon sorts demonbesvärjande/svart magi. Mörka krafter och så vidare. sån't är kul. Här kanske de mer "häxiga" förslagen kan funka.

hakanlo

Hero
Det finns demoner och skuggvarelser i världen. De lever på magisk energi, och mest koncetrerad och godast är den i form av en magikers hjärta. Varje gång en magiker släpper lös lite magisk kraft, så känner demonerna lukten av det, likt hajar känner blod i havet.

JJoghans

Regelknackare
Nu jobbar jag förvisso i en lite annan genre, men i min lite "verklighetsnära" spelvärld för skräck så är magianvändande korrumperade. Varje gång magi används finns risk för att magikern kommer närmare Mörkret, d.v.s. blir av med en del av sin mänsklighet. Detta är inte enbart negativt, för samtidigt ökar magikerns kraftresurser, men det är samtidigt en "slippery slope" som det inte går att ta sig tillbaka från. :)

Genesis

Ni dés ni maître
hakanlo;n181140 said:
Det finns demoner och skuggvarelser i världen. De lever på magisk energi, och mest koncetrerad och godast är den i form av en magikers hjärta. Varje gång en magiker släpper lös lite magisk kraft, så känner demonerna lukten av det, likt hajar känner blod i havet.
Mm, det är fint. Jag kan ju använda samma risktabell för "Upptäckt" som man använder när man smyger och har sig. Eller så kanske jag kombinerar det med häxvarianten, så att vid lägre resultat händer saker som att folk blir sjuka eller att det blir missväxt, och vid högre resultat börjar mörkare makter dyka upp och intressera sig för rollpersonen och hens krafter.

da_bohz

Swordsman
I mitt rollspel Halean tar man helt enkelt skada i sin mentala hälsa istället för att spendera MP eller dylikt. Mängden skada är baserat på magins kraft, och får man för mycket skada får man slå ett galenskapsslag. Dessutom har jag en tabell med massa olika fuffens som kan hända om man fummlar med magin när den ska kastas.