Vi kör
Monster Hearts just nu. Typ Buffy möter True Blood möter Fucking Åmål.
Fett spel konceptmässigt men det har vissa problem regelmässigt som inte syntes förrän man kommit en bit in i spel. Jag tror det är så med många av hacken, att det verkar enklare att hacka än vad det är.
I MH så har det framkommit problem med något som jag måste kalla författar/ karaktärsperspektiv. Movsen och Skinnen (rollerna) är byggda för att göra asfräcka berättelser om man spelar dem ur författarperspektiv. Dvs- movsen skapar skitballa kluriga situationer. Dessutom hakar de olika skinnen i varandra på ett snyggt sätt. Man skapar feta relationsproblem, sexuella frustrationer, kärlekssagor och monster som går bärsärk med sina egna föräldrar. Tonårsångestsexvåldsegoism.
Men om man vill spela Skinnen ur karaktärens perspektiv och försöka åstadkomma saker i spel som min karaktär vill åstadkomma- så finns det knappt stöd alls för det i movsen. Vilket suger. Och detta syntes inte för oss i gruppen förrän vi kommit en bit in i kampanjen, och nu vet vi inte riktigt hur vi ska hantera det. mest bilr det genom att friforma mycket och regla lite. Vilket såklart suger en del eftersom vi inte får så mycket input från movse och regler som man brukar i AW. Fiktionen får ilksom klara sig mer själv.
/ Nils