Nekromanti Fräckaste trollkarlen genom tiderna?

Isilme

Veteran
Om jag räknade bort den underbart klantige Rensvind (som ju faktiskt inte är trollkarl utan trolllkarl ) så skulle jag lägga min röst på Belgarath Besvärjaren (ur David Eddings serie om Belgarion).
Av de trollkarlar/besvärjare/magiker jag läst om är han definitivt den mest originelle - för att inte säga knipslugaste och roligaste. En uråldrig och mäktig besvärjare, men samtidigt en gubbsjuk tjuv och gammal lurifax :gremwink:

Vem lägger ni er röst på?

/Glimfrost, diskussion!

Foggmock

Myrmidon
Newyn från Deverryserien. Dels är jag hemskt förtjust i bokserien i stort, dels är konceptet helt underbart - och genomförandet!

Annars är ju Gandalf en annan favvis, men han är ju för fan halvgud liksom. Inte lika imponerande.

Tell

Hero
Om det går bra att nominera en häxa så skulle jag vilja nämna Morgana Le Fey i Arthursagorna, kanske framförallt i Avalonsdimmor (modernversion helt tillägnad henne och hennes systar). Hennes trolldom är bland det mer mystiska (så ska det vara) och är dessutom så svårkontrollerad att det blir skrämmande. Annars är systrarna i Glasblåsarens Barn en favorit (nana och den andra ni vet). Och kanske Viviann (också i artursagan - merlins bane)..
Nej. Morgana får det bli!

Hjalle

Swashbuckler
Tuffaste häxan...

Nanna Ogg, absolut. Hon är oslagbar. Och Mormor Vädervax har juh också personlighet...

-Hjalle, pratching.

DarkMystic

Swordsman
Sauron och Saruman e ju hur coola som helst, speciellt Sauron(he got the magical ring you know :gremelak:)

Annars blir det nog Jan Irenicus(felstavat) från Baldurs Gate2

/DarkoMystico nämnde faktiskt inga nekromantiker

Johan K

Gammal & dryg
Jag måste ju helt kalrt lägga min röst på Gandalf, sedan så är ju Sauraman åxå lite småcool..
& ja, jag kan åxå hålla med dig om att Belgarath är lite småtrevlig åxå, men han slår inte Gandalf & grabbarna..

Cybot

Mest spelbar
Menar du Jan Janssen(gnomen) eller Jon Irenicus, aka Jonoleth?

Båda var ganska coola, även om Irenicus var klart en av de bästa skurkarna någonsin medans Jan var mer....udda...fast han var ju en artificier så det ökar på hans coolhets faktor 10 gånger om i mina ögon (som alltid så är jag såld på teknomagi av alla de slag)..

Jaggernaut

Hero
Måste du ställa så svåra frågor?

Det finns ju liksom inte bara en uppsjö av dem.

Skulle man inte kunna få välja de tio fräckaste trollkarlarna genom tiderna?

Vi börjar med att osammanhängande rabbla upp de jag tycker är fräcka och ser ifall vi får ut mågot av det.

Belgarath (som du nämnde och då måste jag bara ta med)
Beldin
Nanna Ogg & Mormor Vädervax (Hjalles förslag, måste bara säga att jag har väldigt svårt att välja bara bland dessa två)
Mustrum Ridcully & Bibliotekariern (Pratchett kan sina saker)
Gandalf (som Foggmock nämnde)
[Avbrott]De andra nämnda känner jag inte till så dessa kan jag inte säga något om[/Avbrott]
Zeddicus Z'ul Zorander (och då är jag bara tvungen att ta med) Nathan Rahl (från Sanningens Svärd serien)
Fizban (Draklanskrönikan)
Zifnab (Dödens port)
[Avbrott]De är så himla lika att jag starkt misstänker de är en och samma person. De har ju samma bokstäver i sitt namn och dessutom är det samma författare som skrivit båda serierna[/Avbrott]
Horrabin (Anubis Portarna)
Flagg (eller vad han nu egentligen heter, Drakens Ögon)
Quick Ben (A tale of the Malazan Book of the Fallen)

Okej det var dessa jag kom att tänka på då du nämnde fräck trollkarl (troligtvis kommer det att komma någon nu och rabbla upp miljoner mer än mig bara för att) men min röst faller nog på.

Fizban/Zifnab (det är samma person)

Ska det vara en motivering med eller? Ahh...vi tar med en hursomhelst.
Han är totalt förvirrad, egentligen är han nog inte det (en gång har han en stunds klarhet) men jag tvivlar start på det, och ställer till med förtret för alla. Han har alltid så härliga kommentarer.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag måste säga att jag gillar Logain, från Wheel of Time. Han är bara coolast. I och för sig läser jag inte så många böcker med traditionella trollkarlar längre, men ändå.

/Dimfrost

Hjalle

Swashbuckler
Hur kunde jag glömma Bibliotekarien? [ANT]

Han är juh råbäst. Sådäså.

-Hjalle, orangutangwannabe.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Usch, jag visste att det var någon jag glömt (NT)

Jag hatar att erkänna det, men jag var en WoT-nörd innan serien blev lite väl seg i och med de senaste böckerna. Därför tycker jag även att folk som Rand, Moiraine, Moridin och Mazrim Taim hör till de coolare trollkarlarna....

/Dimfrost

Isilme

Veteran
Re: Tuffaste häxan...

Förlåt - jag tar tillbaka - Mormor Vädervax (strax efter följd av Nanna Ogg) är tusen gånger fräckare än Belgarath och alla trollkarlar - tillsammans! Mormor Vädervax är min idol!

/Glimfrost, hur kunde jag glömma?!

Isilme

Veteran
Re: Måste du ställa så svåra frågor?

Zifnab är en riktigt tuff trollkarl om jag inte minns fel (dock var det längesen jag läste böckerna och jag läste aldrig ut serien), så han förtjänar definitivt en plats bland höjdarna också, det håller jag med om.
Att det fanns en Fiznab visste jag om, men jag har aldrig läst Draklans så honom vågar jag inte uttala mig om.
Och o ja, Bibliotikarien, Mustrum och Nanna, för att inte tala om Mormor Vädervax - så tuffa! Pratchett är kung och gud!
Har läst Drakens Ögon (Stephen King inte sant?) men minns inte så mycket av den heller. Kan dock dra mig till minnes att det fanns någon Flagg där.
Vad gäller Gandalf så är han ju en äkta trollkarl av den gamla sorten, och riktigt mysig för den delen också.
Och Beldin, honom glömde jag också - han är otroligt underbart gullig och alldeles lagom småond och ironisk :gremgrin:
Du har rätt - det finns en hel uppsjö av dem. Och jag kom bara på Belgarath. Fy på mig.
/Glimfrost (vill ha en trollkarlshatt med tre l på)

Balderk

Swashbuckler

Det är samma person. Det är ju också guden Paladines mänskliga inkarnation om jag inte missminner mig. Han har fler namn han använt också, beroende på om han var bland människor eller alver.

Frågan är om han verkligen räknas som trollkarl? Annars skulle jag lätt välja honom också.

/Balderk

Jaggernaut

Hero
Ehh, jag glömde också?

Har läst Drakens Ögon (Stephen King inte sant?)

Jo det är Stephen King. Han heter väl egentligen inte Flagg men har är helond.

Trollkarlen jag glömde (ja enda jag kommer på just nu iaf) är ju den galne trollkarlen från serien 'Kampen om Mordant (av Stephen Donaldson).

Ehm? Räknas Tom Bombadill som en trollkarl, i så fall är han bäst :gremlaugh:

Jaggernaut

Hero

Det är samma person. Det är ju också guden Paladines mänskliga inkarnation om jag inte missminner mig. Han har fler namn han använt också, beroende på om han var bland människor eller alver.

Okej att det var samma person förstod jag men det där med inkarnation visste jag inget om.

Balderk

Swashbuckler

Jag har för mig att det är så i alla fall. Man får en ganska bra bild av att det är så när man läser alla Weis och Hickmans Dragonlance böcker. Alltså Chronicles, Legendes och i viss mån The War of Souls, Plus Dragons of Summer Flame som är något av en mellanliggande bok. Sammanlagt alltså 10 böcker.

Kan inte säga helt 100 dock. Var länge sedan jag läste Legends och Chronicles, War of Souls har jag väl läst ut under detta år faktiskt. Men jag är nästan helt säker i alla fall.

/Balderk