Nekromanti Fräckaste trollkarlen genom tiderna?

Dewain

Veteran
Måste få säja att min största favorit är nog Belgarat Besvärjaren. Han är helt enkelt underbar :gremgrin:, men även Beldin är så där mysigt stygg. :gremelak:

Fizban är kul och lagom livsfarlig för alla i sin omgivning :gremcrazy:, medan Raistlin är lagom elak (men jag gillar honom ändå).

Sen så måste jag få nämna min favorit mystiker, häxa, klok gumma eller vad ni nu vill kalla henne. Jean M Auels Ayla i Grottbjörnens folk, den tjejen fixar det mesta. Kanske inte vad du sökte men hon är min kvinnliga favorit. :gremlaugh:

Robban

Hero
Re: Ja, just ja

Kruppe är helt underbar, jag förälskade mig i honom efter första boken. Han återkommer i tredje, för övrigt (andra boken utspelar sig nån annanstans, jag ger inga spoilers här). Hans sätt att prata (i tredje person :gremlaugh:), hans alliterationer, allting klaffar när det gäller honom. Det är en passage i första boken som *kanske* påvisar att han är trollkarl, eller kanske inte. Det beror lite på...

Personligen tror jag att han är det, kanske...

Jaggernaut

Hero

Han återkommer i tredje, för övrigt (andra boken utspelar sig nån annanstans, jag ger inga spoilers här).

Jo det vet jag. Jag har läst de fyra första och väntar på att den femte ska komma ut i bokhandeln eller att de (det är någon som har lånat den och andra står också i kö före mig) ska läsa klart den från biblioteket.
Jag har hört att femte boken utspelar sig på en annan kontinent som inte har något att göra med de fyra första böckerna.

Det är en passage i första boken som *kanske* påvisar att han är trollkarl, eller kanske inte.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Tänkte du på då Kruppe kastar en glömskespell på Murillio då denne kommit på honom (vem han är på riktigt, det tänker jag inte spoiler eller inte :gremlaugh:) </font></td></tr></table>

Ha titta på graemlingen.

Robban

Hero

stämmer bra det, själv sitter jag på alla böckerna (eller inte, men de står i bokhyllan), och irriteras över att första och tredje boken är i pocket medan de tre andra är i storpocket :gremfrown:

det var inte den händelsen jag tänkte på, faktiskt, det var
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> när adjunct Lorn förföljer Kruppe och lägger märke till hur han hela tiden "stjäl" mat från marknadsstånd (precis i slutet)... </font></td></tr></table>

Det är SÅ en äkta trollkarl ska vara :p

Pendragon

Swashbuckler
Kalarr cu Ruruc

Ärkeondingen från Klanfursten (The Horse lord) av Peter Morwood. Inte nog med att han är ond, kompetent och jättecool, utan han har ett namn som är matchande evil också.
Hans kompanjon Duergar Vatach eller hans nemesis Gemmel Errekren går inte av för hackor de heller.

Shimrod i Lyonesse-serien är en annan favorit.

/Joel

Jaggernaut

Hero

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> när adjunct Lorn förföljer Kruppe och lägger märke till hur han hela tiden "stjäl" mat från marknadsstånd (precis i slutet)... </font></td></tr></table>

Han är ju bara så härlig! Håller med om att det passar in på pricken om hur Kruppe ska vara :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom jag är lite old-school …

… hamnar min röst på Ningauble (från Fritz Leibers Lankhmar-böcker), Elric (från Michael Moorcocks Elric-böcker [duh!]) eller Toth-Amon (från Robert Erwin Howards Conan-böcker).

DarkMystic

Swordsman
Jon Irenicus, aka Jonoleth! finns ingen coolare. Ex-alv som vill döda alvernas gudaträd så han blir gud! Fast det går ju lite annorlunda men mer tänker jag inte berätta :gremwink:

/DarkoMystico gillar Jonoleth

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag säger...

...Hermione!

För hon är ju den sötaste trollkarlen i världen!

Och om jag inte ska välja henne så tar jag Severus Snape, spelad av giganten Alan Rickman. Han är hur cool som helst!

- Vulf

Gordeg

Hero
Jag måste instämma med de som nämnt Raistlin Majere.

Det finns två trollkarlsstereotyper över alla andra i fantasy.
1. Till synes harmlös, halvt senildement gubbe som bär på enorma krafter.
2. Ondsint cynisk svartkonstnär iklädd kåpa som är lika svart som hans själ. Svart svart svart!

Weis och Hickman lyckas pricka in båda i sina draklans-krönikor (Fizban och Raistlin) men de lyckas "färglägga" den svarta magikern på flera sätt. Förändringen av hans syn vid initieringen är råcool, dvs att hans "timglas-ögon" ser hur tiden tär på allt och alla. Man kanske kan förlåta lite cynicism från en som är oförmögen att se något annat än en döende värld?

Gordeg

Balderk

Swashbuckler
Jo, när man läser Dragonlance Legends så kan man ju inte ungå att tyckta Raistlin är råcool.

Men senare börjar han ju inse sina misstag också... Men när det är kan jag inte reda ut för det där är så virrigt i mina ögon, det kanske är först i The War of Souls, efter Rastlins död. (Det där var ingen stor spoiler hoppas jag... Det har gått en del år sedan boken innan första boken i war of souls...

/Balderk

Selly

Level 5 Laser Lotus
Latheten.

Du vet, det finns en spoiler-tag. Om du inte orkar lära dig hur man skriver den manuellt så finns hjälp att få till höger, under "Instant UBB Code". Det kan kanske vara en fördel att nyttja den då, istället för att förstöra för folk som ännu inte hunnit läsa böckerna.

Balderk

Swashbuckler
Re: Latheten.

Jaja, förlåt då. Såg det inte som särskilt mycket av en spoiler helt enkelt.

Dilandau

Myrmidon
Re: Latheten.

Det var inte någon spoiler! Någon måtta får det vara. Ska man sätta ut spoilervarning på Star Wars och Sagan om Ringen också, eller vad?

Rising

Vila i frid
Jag är lite på Vitulvs linje med Hermione. Hon är den mest mänskliga och begripliga av alla trollisar i den här tråden, och så har jag läst ett gäng fanfics där hon... öh... äh, jag avslutar inte den meningen...

Andra favvosar är Vindhand (för slokhattar är bättre än struthattar), Mandrake (för tophats är också bättre än struthattar), Ödesdoktorn:

(särskilt på Lagens Väktare-tiden. Dr. Fate förstod redan från början hur svårt det skulle bli att samarbeta med Batman, trots att de båda är usla lagarbetare och mest gör varsin grej på varsitt håll. Att Batman som lagledare inte får någon ordning på ödesdoktorn medan han har fullt upp med odågan Guy Gardner, det var klassiskt. Men mest av allt gillar jag nog hjälmen)

och så Bernhard, förstås! (Längst till vänster)

Inte för att han var tankspridd (=klyscha) eller en stofil (=klyscha), utan... hmm... för att han var en björn? Nä, mest för att jag nyss såg att bumbibjörnarmelodin tydligen skrevs av R Kelly (wtf?)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Alltid detta gnäll.

Det är inte min sak att svara på (vilket inget av det här är, iofs, eftersom du svarade på fel inlägg, smartypants). Men det spelar liksom ingen roll hur uppenbart man tycker att det hela är, för det finns alltid folk som vill läsa böcker själva. Dessutom har alla inte läst Sagan om Ringen heller (även om jag har det); det är inget krav för att få vara rollspelare vettu, och det togs upp i nån av trådarna som berörde filmerna. Jag tänker dock inte leta upp dem. Är du intresserad får du göra det själv.

Balderk

Swashbuckler
Re: Alltid detta gnäll.

Det var ju absolut befogat att svara på mitt inlägg i det här fallet. Han höll med mig i det att det inte var någon spoiler. Onödigt att vara uppkäftig också tycker jag...

Min åsikt i frågan är att man inte kan sätta ut spoilers kring allting som möjligtvis kan ses som spoilers av någon. Särskilt inte i en sådan här tråd där man diskuterarar olika trollkarlar, då får man väl räkna med att man också diskuterarar saker som händer trollkarlarna ifråga. Bara att inte läsa om det handlar om något man inte läst ännu.

/Balderk, har alltid varit spoilerliberal dock

Balderk

Swashbuckler
Inte för att han var tankspridd (=klyscha) eller en stofil (=klyscha), utan... hmm... för att han var en björn? Nä, mest för att jag nyss såg att bumbibjörnarmelodin tydligen skrevs av R Kelly (wtf?)
Hahaha, kan det vara möjligt? Jag vet att det står där, men hur fan kan det stämma? Han kankse fick en hel drös med pengar för det iofs...

/Balderk