Jag vill, för min egen del så att jag har något att utgå från, ha en generell bild på hur allting ser ut och fungerar.. Går man ner en nivå så kommer man in i ett område som i sin tur kunna ge en generell bild av det området och går man ner ytterligare en nivå ska man kunna ge ytterligare en generell bild för ett ännu mer specificerat område.. Alla generella bilder har sedan massor av trådar (förutom undergruperna) som i detalj beskriver något ur helhetsbilden för just det området.. Dumt förklarat, men jag försöker föra mig enkelt.. Jag ger mig på ett exempel:
Hur världen skapades —> Magi —> Magiområde
<FONT SIZE=1>HUR VÄRLDEN SKAPADES</FONT> är en generell bild och undergrupper till den är världar och fysikaliska krafter. Detaljer kan vara väsen som var med när världen skapades och hur många olika världar det finns och vilka som egentligen styr dessa världar..
<FONT SIZE=1>MAGI</FONT> beskriver lite hur magin påverkar världen och fungerar.. Detaljer kan vara hur det fungerar rent regelmässigt..
<FONT SIZE=1>MAGIOMRÅDE</FONT> kan vara avarter som behandlar magi olika.. Detaljer kan vara hur man utför magin och trollformler..
Nåja, bla, bla, bla.. Jag ville bara säga hur jag vill bygga upp en värld för mer förståelse varför jag tycker som jag gör.. För jag tycker alla rollspelsvärldar faktiskt kan sammanknytas till en helhet.. I de rollspel jag är spelledare i, Drakar och Demoner, Deadlands, Feng Shui och In the Dark, så kan man hitta ledtrådar om att det finns andra världar.. Några element i dessa rollspel är även rätt lika vilket gör att jag kan se en klar och tydligt släktskap mellan dessa världar och därmed med lätthet kan bolla rollpersoner än hitan än ditan.. Saken är den att jag gör det inte, men jag kan mycket väl tänka mig göra det.. Det enda jag i stort behöver göra är att finna en <FONT SIZE=1>GENERELL BILD AV</FONT> hur <FONT SIZE=1>MULTIVERSUM</FONT> skapades. Allt annat finns att hitta i rollspelen, som fysikaliska lagar (reglerna), världar, magi osv.. Genom detta tänkande kan jag helt skippa att tänka på att alla rollspelsvärldar hör samman och direkt placera mig på nivån <FONT SIZE=1>HUR VÄRLDEN SKAPADES</FONT> (för det rollspelet) och därmed börja om från en fräsch start, även om det nu inte skulle vara så..
Om jag någonsin kommer att sammanknyta två världar skulle det nog bli Gondica och Star Wars (då tärningssystemen är såpass lika) och den <FONT SIZE=1>GENERELLA BILDEN AV MULTIVERSUM</FONT> (som är en nivå högre än <FONT SIZE=1>HUR VÄRLDEN SKAPADES</FONT>) skulle bli en modifierad version av DoD:s multiversum, vilket med längre förklaring skulle innebära "min bearbetning av Grankvists version som i sin tur tog inspiration från Moorcock.".
För att kort svara på din fråga: Ja, jag har gärna en stor väv men jag talar inte om det för spelarna..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ibland själv knappt vet om det