Nekromanti Fräscha upp strukturen för artiklarna?

solvebring

Superhero
Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker strukturen för de olika artiklarna som nås vis huvudsidan är en enda röra utan självklara riktlinjer. Man vet inte riktigt vad som är vad eller vad som hamnar vart. Min åsikt är ett kategorierna behöver stramas åt och att det behövs fler gränser så att det blir klart och tydligt vad som finns vart och vad som hör hemma på den här sidan och inte. Visst, nu finns det ju folk som godkänner artiklarna - men det är inte alltid så lätt verkar det som, med tanke på variationen och kategorierna i sig. Alltså säger jag inte att redaktörerna gör ett dåligt jobb - tvärtom, de rockar - däremot säger jag att deras kontor är halvruttet.

Först ut är Material som helt klart behöver rustas upp. Under Artiklar finns en klump artiklar om allt möjligt. Under Övrigt material är det också en salig röra med texter och dokument om allt möjligt som likaväl skulle passa bra i flera andra kategorier.

Och ta bara en sak som denna att det under Nyheter finns kategorier som: Händelser, Hobbyspel, Kultur, Pressreleaser och Rollspel. Händelser är hur vilseledande som helst. Artiklarna inom kategorin varierar från nyheter om artikelsystemet, julkalendrar och konvent. Bara för att dra upp se senaste posterna. Jag antar dock att man syftar på arrangemang i det här avseendet - varför inte kalla kategorin för Arrangemang då?
Om inte annat för att inte allt som "händer" ska hämna där. Jag menar, att någon uppdaterar sin hemsida är en händelse, att någon släpper en signad bok är en händelse, att något sätter upp en julkalender är en händelse. Osv.

Sedan frågar jag mig - är Hobbyspel, Kultur, Pressreleaser och Rollspel verkligen nödvändiga, allesammans? Hobbyspel verkar kompakt innehållsmässigt och verkar vara detsamma som "Övriga spel", men rubriken säger inte så mycket. Hobbyspel - ehm, jaha, det vill säga typ allt i spelväg? Vad syftar man på egentligen? Kultur verkar iof funka rätt bra och de flesta artiklarna där handlar om just kulturrelaterade saker, men behöver Rollspel.nu fyllas av sådana saker? Vi har om inte annat ett kulturforum som bör funna föda det mindre området - tror i alla fall jag. Ju mer man kan göra sig av med för att minska röran desto bättre. Eller?

Därefter verkar inte Pressreleaser fungera. Jag antar att det ska handla om spelsläpp och dylika, men det är lite blandat där med, och förövrigt verkar det som att folk lika gärna postar sådant under kategorin Rollspel som i Pressreleaser. Varför inte ta bort Pressreleaser och låta sådant hamna under vardera spelkategori istället?

Behövs det två underkategorier för Recensioner?
Om datumen stämmer har ingen postat under Recensioner -> Fanzin sedan 2004.

Under Övrigt finns det mest bara gammalt skräp och osorterat material - i princip? Kan man inte städa upp och försöka arkivera det materialet istället? Ingen har postat där på år och dagar.

Kort sagt: Jag anser att Huvudmenyn behöver städas upp. Jag som användare tycker den är rörig och svår att navigera sig genom. Det mesta är spritt lite hur som helst och det finns inga egentliga tydligheter.

Förlåt mig (och jag menar det) att jag är en gnälljävel, men jag har personligen tröttnat på att aldrig veta vart man kan finna vad - och någon gång ibland måste man ju få gnälla, i ärlighetens namn.

Så vad sägs?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ger dig fullständigt medhåll. Inte så förvånande; jag brukar själv lacka ur på framsidans oerhörda kasshet då och då. Det är rörigt, ostrukturerat och svåröverblickligt.

En av de saker jag tänkte försöka hinna med i sommar är att hitta förslag på uppstyrning...

solvebring

Superhero
krank said:
Det är rörigt, ostrukturerat och svåröverblickligt.
Indeed. Jag tycker verkligen att det är svårt att navigera sig. Det finns liksom ingen självklarhet. Ostrukturerat är ordet.

krank said:
En av de saker jag tänkte försöka hinna med i sommar är att hitta förslag på uppstyrning...
Det låter ju najs. Min åsikter är den att man behöver mer noggranna kategorier som koncist talar om vad varje gren innehåller och som är en markant skillnad mellan varje gren. Samt att innehållet bör bantas ned, så att man inte har lika mycket att ta hand om, så att det slipper bli en så stor mängd av mindre nödvändigt.

Kort och gott: Ny uppstyrning vore rock n roll.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Kort och gott: Ny uppstyrning vore rock n roll.
Jag skulle vilja göra något i stil med vad vi gjorde med länkarna. En tydlig roadmap, där man börjar från grunden och arbetar sig fram till en metod och struktur som funkar.

Och jag tror att det vore dåligt att låsa sig vid den struktur som är. Det kan gott få finnas en kategori kallad "arkivet" där man kan dumpa allt sånt som inte har en klar motsvarande kategori i nya systemet. Så kan man, när man har tid, föra över och sortera in artikel efter artikel i det nya systemet.

En liknande grej borde nog göras med menyerna. Nu har vi tre menyer, och alla tre är ganska plottriga. Jag skulle vilja se mer ihopvikning, dvs man ser först övergripande kategorier och sedan när man går in i varje del så viks det fram nya val som är relevanta för just den sektionen. Även det borde man (jag) kunna försöka jobba fram ett arbetsförslag på.

Sen får vi se... Det är ju egentligen han som är på semester som ska ta beslut om di häringa sakerna, och sen ska väl innehållsredaktören vara med och säga sitt också: jag kan bara förslå och sen pilla med saker rent tekniskt =)

solvebring

Superhero
Jag skulle vilja göra något i stil med vad vi gjorde med länkarna. En tydlig roadmap, där man börjar från grunden och arbetar sig fram till en metod och struktur som funkar.
Verkligen, jag gillar det jag med av den enkla anledningen att det är få kategorier och att de är tydliga. Eller ja, de går säkerligen att göra mer tydliga eftersom jag kommer att ställa mig själv frågor om dem hela tiden - men det är ju nystartat så det är ju under process.

Och jag tror att det vore dåligt att låsa sig vid den struktur som är. Det kan gott få finnas en kategori kallad "arkivet" där man kan dumpa allt sånt som inte har en klar motsvarande kategori i nya systemet. Så kan man, när man har tid, föra över och sortera in artikel efter artikel i det nya systemet.
Förträfflig idé tycker jag, eftersom det säkerligen kommer att ta er ganska så lång tid att göra det sorteringsarbete som krävs.

En liknande grej borde nog göras med menyerna. Nu har vi tre menyer, och alla tre är ganska plottriga. Jag skulle vilja se mer ihopvikning, dvs man ser först övergripande kategorier och sedan när man går in i varje del så viks det fram nya val som är relevanta för just den sektionen. Även det borde man (jag) kunna försöka jobba fram ett arbetsförslag på.
Tja, användarvänlighet is the shit, och det är ett faktum. Navigationen är ju ganska så väsentlig vad gäller det, kan man ju lugnt säga.

Gardener

Champion
Kan föreslå att börja med en mindre del än att ta sig an hela artikelarkivet på en gång.

Eftersom en uppstrukturering av recensioner redan är påbörjad, och den sektionen dessutom skulle tjäna mest på det så föreslår det som en bra startpunkt.

Jag har påbörjat en indelning där, med separation av produkt och recension (så att alla som vill kan skriva en recension av samma produkt), samt med en tydligare kategorisering.

Kategoriseringen behöver dock jobbas på mer, fler behöver komma med input och styra upp dom olika indelningarna.

solvebring

Superhero
Det låter skitbra, fast jag tycker det verkar lite fram och tillbaka olika tankar och planer. Jag vet iof inte hur samspelt redaktionen är bakom kulisserna men jag tycker det ser rörigt ut...?

Jag menar det att Dante ska tapetsera om sidan, i alla fall har man sagt det länge nu. krank önskar styra upp allt vad teknisk användarvänlighet heter för att huvudsidan ska fungera, flera anser att menyerna är kassa, sortering har redan påbörjats men det är mycket jobb så det kommer ta tid. Du jobbar så gott du kan med flera olika tekniska detaljer samtidigt vad det verkar.

Kort och gott: Hur ser det ut? Är det så rörigt som det låter eller har ni en arbetsgrupp eller liknande som jobbar med det här? Jag tycker trots allt att det verkar som om huvudsidan är prio ett, både vad gäller design liksom struktur. Annars är min första tanke att om typ Dante, du och krank gick ihop och lade upp en plan tillsammans så skulle det ske bra saker mycket snabbare än i nuläget?

... Och nej, jag besserwissrar inte, jag ställer ärliga frågor och resonerar, för jag tycker att rollspel.nu behöver tas hand om. *kärlek*

Gardener

Champion
Det sker inget aktivt arbete mer än det som syns här på det öppna forumet. Det finns många idéer och tankar, men ingen som jobbar med det.

Det är fritt fram att hjälpa till för dom som vill.

solvebring

Superhero
Gardener said:
Det sker inget aktivt arbete mer än det som syns här på det öppna forumet. Det finns många idéer och tankar, men ingen som jobbar med det.

Det är fritt fram att hjälpa till för dom som vill.
Sant, sant. Nå, hade jag kunnat något hade jag mer än gärna hjälp till. =) Kanske kan åstadkomma mer än bara delar av länkarbetet framöver. Tråkigt nog kan jag inget om design eller kod. Inget riktigt och användbart i alla fall.

Det är förövrigt inte meningen att gnälla om det nu uppfattas som det. Som jag skrev i första inlägget är jag inte ute efter att klaga på redaktionen eller så - tvärtom gillar och uppskattar jag det ni gör. Det kräver trots allt mycket tid och slit. Jag är mest bara nyfiken vad som är på G, vad som kommer att hända sen, vem som gör vad och så. Jag tycker det är intressant och roligt helt enkelt.

... Och finns det mot all förmodan något ni tror att jag kan hjälpa till med så hojta gärna så får vi se.