Nekromanti Fråga angående ceremonier

wallahad

Swordsman
Re: Troende

Jag kan gå med på att mitt resonemang utgår från, lite mera handfasta äventyr.

Jag kan också styrka att i våran verkliga historia så har kyrkor haft våldsamt mycket makt, så pass att man under medeltiden kunde sälja fribrev till adliga, så de slapp helvetet.

Men jag anser fortfarande det är tämligen idiotiskt av Mundanas kyrkor att inte innehålla större mängder av magiker.

Jag kan också erkänna att jag inte läst Gudarnas kamp då det lilla jag läste verkligen borstade mig mothårs.
Så det där med gudomlig intervention vet jag fruktat lite om.
Men det låter som en fruktat tung sak att begära, så jag gissar att det inte är aplicerbart annat än i totalt kaos, som vid extrem torka eller omedelbar ond bråd död alternativt turnering mot någon annan relgion.

Kombinationen av magi och gudomlig... vägledning låter som det koncept som utan diskusion skulle sätta kyrkan på den pedistal många hintar åt att den bör vara.

Varför man ska spela något annat än magiker?
För att börja med andra fördelar.
Liksom i Ad&d, DoD, D&d3.5 så anser jag att den klass/Yrke som i slutet har störst chans att leda sin agenda till Episka slag är den som har tillgång till den arcana eller celestiala delen av världen.

Det är också nu som jag börjar hinta åt var Eon brister.
När man börjar kliva över... erfaren äventyrar nivå, så kommer man till brytpunkten då magiker blir så mycket vettigare.

Tjuven smyger sig in till borgen... Magikern är redan där med sin teleport.

Krigaren möter upp sin ärkefiende och intar läge för strid... Magikern avlossar just där efter den besvärjelse som förvandlar motståndaren till sten.

Handelsmannen försöker fixa till sig en bra deal mot en magiker som höjer hans heder till skyarna....

Krigaren står med sin här och försvarar en stad mot en armé av vandöda.

Alla övriga yrken ger endast en socialfördel i det långa loppet.
Vidare var det några ord om att man som magiker inte var accepterad i samhället.
Då skulle jag be personerna förklara magiskolorna med tämligen bra rykten.

Rakhori_UBBT

Veteran

Du har rätt i att argumentationen fick en viss slagsida. Det beror nog på, till viss del i alla fall, att jag oftast spelat karaktärer från Thalamur och religion där är ju inte så lyckat. De religiösa karaktärer jag väl spelat har alla tillhört allvetande brödraskapet och deras syn på religion och gudar skiljer sig helt från de andra traditionella religionerna.

Anledningen till att jag hela tiden jämför troende med magiker är väl just för de troende har mystiska förmågor som i många fall liknar, eller är identiska med, de som magiker har. De troendes färdigheter är i sammanhanget inte intressanta som sådant, alla kan ju lägga enheter på dem också. Spelmekaniskt är det ju just deras ceremonier som särskiljer dem från alla andra. Och du har helt rätt i att magiker även de tillhör ett samfund och har skyldigheter gentemot den. Skillnaden är att även om jag som magiker blir utkastad ur organisationen/skolan så har jag kvar alla mina krafter. En troende som kastas ut ur sin kyrka lider nog långt mycket mer. Man får inte bara en spirituell knäck men finner sig dessutom stå utan brödrar/systrar att utföra ceremonier med samt utan kyrkans resurser, som ju är en viktig del av karaktärens förmåga till inflytande. Troende är väldigt beroende...magiker är mycket självständiga. MEN...jag ska ta mig en lång funderare på de troende yrkena och se hur jag kan omvärdera dem.

Angående prestations-spelande. Jag vill inte spela en karaktär som är rolig men helt kraftlös. Jag menar inte riktigt att min karaktär behöver ha 16 i styrka men den ska kunna tillföra något vitalt till min spelargrupp. Att spela en försupen sjöman med flåpinne kunde vara nog så roligt men jag skulle inte kunna bidra med något användbart till min grupp. Som magiker kan jag garanterat tillföra något unikt och mycket användbart. Ju mer jag spelar Eon destu mindre kan jag tänka mig att spela något annat yrke. Utom troende då, som jag trots allt har någon motsägelsefull fascination med :gremconfused:

Evil Peter

Hero

Troende borde ha en rätt avskiljd roll i samhällen egentligen...behöver människor hjälp är ju troende definitivt fel personer att vända sig till. Magiker kan uträtta i princip allt och riktigt snabbt också.
Inget illa ment men jag tappade nästan hakan när jag läste detta. :gremsmile:

Kyrkan har väldigt stort inflytande i de flesta länder och kan hjälpa till med massor med saker, inte minst sociala eller att ge sinnesfrid. Jag tycker du verkar totalt glömma att folk normalt sett (beroende på land förstås) är mycket religiösa och verkligen behöver vägledning från sin gud.

Sedan kanske inte kyrkan kan hjälpa till med jättemycket handgripliga saker om man inte är av högre börd men hur skulle magiker vara den allmäna lösningen på detta? Det begriper jag inte alls. Ska man gräva ett dike, plöja en åker, transportera sig, strida etc är det i en överlägsen majoritet av fallen bättre att använda sig av manskraft och de vanliga verktygen, och utan de risker som kraftfull magi innebär.

Magiker är sällsynta och de har inte någon allmänkunskap som gör att deras magi passar i alla områden. Vad menar du med att de kan uträtta i princip allt? Deras kunskaper är nog ganska sällan något som gemene man har nytta av, förutom biomantiker som är användbara för alla. Lägg därtill att magiker inte är ett yrke man väljer främst för att man vill hjälpa folk och att anlita en magiker kostar nog mer än många har råd att tänka på.

Jag skulle alltså säga att prästerna har en ytterst central roll i samhället. Det är de folk söker sig till med många sociala och känslomässiga problem samt de som folk ser till för att bli frälsta (vilket är otroligt viktigt). Däremot har magikerna en avskiljd roll i samhället. De är få och generellt sett rätt avskärmade från den vanliga befolkningen då de flesta av dessa inte tjänar något på att hjälpa dem, det finns mer lönande saker att göra och det krävs pengar för att kunna forska och leva gott. Där prästerna är något självklart som ska hjälpa en att stå på god fot med sin allsmäktiga gud är magikerna nog mest mystiska män.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Troende (dubbelsvar)

Svarar här på båda inläggen för att undvika onödig delning av tråden.

Först svar till Rakhori.

De troendes färdigheter är i sammanhanget inte intressanta som sådant, alla kan ju lägga enheter på dem också.
Och det är just här som jag tycker att ditt synsätt blir underligt. De troende har vad jag förstår allt som alla andra (utom magikerna) har, plus en del övernaturliga förmågor och jäkligt många sociala fördelar.

Om vi då säger att troende ärså pass värdelösa att deras spelvärde blir tveksamt, varför ska man då spela något annat än magiker över huvud taget?

En troende som kastas ut ur sin kyrka lider nog långt mycket mer.
Då exkommunicering möjligen ligger snäppet över fredlöshet i de flesta nationer så gäller nog detta inte bara för troende. Dessutom har vi återigen den (enligt mig) underliga logik som säger att de troende inte är bättre än graden av sina övernaturliga förmågor samt deras kyrka (se min tidigare kommentar).

Jag vet precis vad du talar om när det gäller att vara användbar för gruppen, men frågar mig återigen varför man då ska spela något annat än magiker över huvud taget...

Så, wallahad då.

Men jag anser fortfarande det är tämligen idiotiskt av Mundanas kyrkor att inte innehålla större mängder av magiker.
Ja, jag undrar verkligen varför den medeltida kyrkan inte omedelbart anställde Leonardo da Vinci, rekryterade Europas främsta talanger inom smide, ingenjörskonst, strategi och taktik och använde dem till att befästa sin makt? Jag menar, de hade ju varken magiska ceremonier, qadosh eller gudomlig intervention! (förlåt, jag vet att sarkasm är ett mycket dåligt sätt att svara, men jag lyckades inte komma på något bättre och behövde dessutom ventilera lite frustration. Jag ska försöka undvika det i fortsättningen.)

I rättvisans namn måste även nämnas att alla cirefaliska magiker står under Cirzatemplet.

Jag kan också erkänna att jag inte läst Gudarnas kamp då det lilla jag läste verkligen borstade mig mothårs.
Så det där med gudomlig intervention vet jag fruktat lite om.
Regler för gudomlig intervention återfinns i Spelledarens guide, i kapitlet "Religion", med ett tillägg gällande reliker i R:GK. Över huvud taget innehåller R: GK mycket lite generella regler och fokuserar istället på att beskriva de olika religioner och kulter som finns på Mundana. Det är väl inte den bästa av moduler, men vill man att religion ska ha någon som helst plats i sitt Mundana utan att hitta på allt själv är den mer eller mindre nödvändig (speciellt för länder utan landsmodul).

Varför man ska spela något annat än magiker? ...
Tja, därför att alla inte spelar prestationsbaserade episka kampanjer, vilket ditt synsätt tycks utgå ifrån?

Dessutom måste magikern, om han vill kunna göra någon märkbar effekt med en besvärjelse, använda två-tre filament, och då kommer han förr eller senare att fummla, och när det väl närmar sig episkt kommer problemet att sambandet effekt/svårighet ökar snabbare än FV/tid.

Och medan magikerns förmågor effektivt kan neutraliseras med lite nomotropi är det ganska mycket jobbigare att neutralisera stridsförmågor, eller för den delen "sociala fördelar".

Men vill du starta en diskussion gällande magikers fördel jämte andra karaktärer föreslår jag en ny tråd, eftersom det lär bli en större debatt än den är och dessutom ligger mest OT.

k7e9

Hero
Efter att ha läst hela tråden så har jag bara lite att säga...

Att spela troende och präst kan ge väldigt intressanta rollspels situationer. Mycket kul kan komma ur att diskutera religion och bete sig som den präst man är... Att spela en karaktär är roligare än att ha en optad karaktär.

Spela krigarpräst eller något om du vill kunna slåss lite också... Så går du inte bara runt med "dåliga" prästskills...

Magiker må vara bäst på mystiska saker, men vem har sagt att det är roligast att spela bäst? Ceremonier slänger man inte fram på några rundor, men de är fortfarande bättre än inget. Säg att du läker Ob1T6 Trauma på 1,5 timmar istället för 1 trauma på ett dygn (möjligen två om du har vård och ligger still), mycket bättre...
Du ser det från fel håll anser jag. Visst är det ännu bättre att hela Ob1T6 på en runda, men vilken vanlig människa har råd att anlita en magiker för att den blivit skadad? Har du alltid en biomantiker i bakfickan? Präster finns väl i de flesta byar och städer... Gör biomantiker det?

Långt liv pga possitiv quadosh, istället för kortare liv och negativ quadosh (med möjlighet till borttoning och verklighetsabnorma förändringar), är definitivt roligt...